Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-26, 16:51
  #1
Medlem
Ska i inom kort, på egen hand vandra en ganska lång sträcka, nästan 20 mil
under något mer än en vecka. Har idag förstått att jag ska passera ett flertal
vargrevir. Ska sova under enkelt presenningsskydd, liggunderlag och sovsäck.

Sträckan går från Hagfors i norra Värmland till Bollnäs i Gästrikland, alltså snett
igenom Dalarna.

Denna nyhet om en kille som blev jagad av varg fick mig att fundera lite;
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...vargar-pa-aker

Länsstyrelsen menar att vargen inte går på människor. Men jag tänker att om
man får varg på halsen ute i skogarna...och de inte försvinner trots att man
försöker skrämma den... vad man kan göra i detta läge?

Kommer inte att ha med vapen eller hund. Och hur bär man sig åt om man kommer i
klinch med björn?? Sticker inom kort, så har någon ett tips skynda er och skriv....
Citera
2015-07-26, 16:53
  #2
Medlem
Jag förmodar att du kommer att göra upp eld. Och eld brukar ju ha en bra effekt mot djur.
Citera
2015-07-26, 16:57
  #3
Medlem
Klättra upp i ett träd är väl sista utvägen....?

Annars är väl det bästa att föra oväsen.
Citera
2015-07-26, 17:02
  #4
Medlem
Citat:
NecroNoob88
Jag förmodar att du kommer att göra upp eld. Och eld brukar ju ha en bra effekt mot djur.

Det gör jag säkert varje kväll. Ett lite längre stopp mitt på dan, då drar jag igång Triangaköket (typ gasol). Brasa är en bra tanke...när jag slagit läger för kvällen.

Om flera vargar möter mig på en skogsväg eller stig....säg ute på en myr, då är det en vansklig sak att dra igång en brasa, vi får se om jag får fler tips.

Tack så långt!
Citera
2015-07-26, 17:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
Klättra upp i ett träd är väl sista utvägen....?

Annars är väl det bästa att föra oväsen.

Tack. Jo, jag funderar på att köpa ett tryckluftsdrivet horn.... Klättra i tall...
njae.. Kanske går det att klättra i någon större gran kanske.
Citera
2015-07-26, 17:08
  #6
Medlem
staticages avatar
Känner du på dej att det är vargar i närheten gapa och skrik,skulle va mer orolig för björnar.
Citera
2015-07-26, 17:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VIGILANT-alpha
Tack. Jo, jag funderar på att köpa ett tryckluftsdrivet horn.... Klättra i tall...
njae.. Kanske går det att klättra i någon större gran kanske.

Är man tillräckligt motiverad, tex med en varg nafsande i baken kommer man nog upp i de flesta träd...

Tror knappast vargar är ett hot, skulle precis som skribenten ovan tro att att björn är farligare, hur man beter sig då tvistar de lärde, att vara lugn, självsäker, gå åt andra hållet samt föra nämnda oväsen borde dock funka även här.
__________________
Senast redigerad av evanderross 2015-07-26 kl. 17:16.
Citera
2015-07-26, 17:18
  #8
Medlem
flipflaps avatar
En bra vandringsstav, ~2m lång. Ek helst. Spetsa ena änden. Även om du aldrig behöver använda den så känns det bättre och den hjälper dig verkligen att ta dig fram i knölig terräng med packning på ryggen.

Jag antar (har aldrig mött varg) att de är som vildhundar i flock ungefär. Egentligen ganska fega och de anfaller då man flyr dem.

Jag skulle inte oroa mig så mycket, vandrar i skog kanske 5-8 ggr per år och i alla årstider, mest ensam.

Varg och björn oroar inte så mycket som folk.
Citera
2015-07-26, 17:21
  #9
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evanderross
Är man tillräckligt motiverad, tex med en varg nafsande i baken kommer man nog upp i de flesta träd...

Tror knappast vargar är ett hot, skulle precis som skribenten ovan tro att att björn är farligare, hur man beter sig då tvistar de lärde, att vara lugn, självsäker, gå åt andra hållet samt föra nämnda oväsen borde dock funka även här.

Du "kittlar" / stöter din vandringsstav i björnens revben/mellangärde. Då björnen vrider huvudet för att nafsa efter det som kittlade/irriterade denne så blottar den sin halspulsåder. Då har du din enda chans.

Du kan inte försöka igen med ett extraliv.

Så fick jag lära mig som barn i alla fall. Det kanske finns fler sätt numera, vad vet jag.
Citera
2015-07-26, 17:29
  #10
Medlem
"rädd" ska det stå, inte "rätt"

Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
En bra vandringsstav, ~2m lång. Ek helst. Spetsa ena änden. Även om du aldrig behöver använda den så känns det bättre och den hjälper dig verkligen att ta dig fram i knölig terräng med packning på ryggen.

Jag antar (har aldrig mött varg) att de är som vildhundar i flock ungefär. Egentligen ganska fega och de anfaller då man flyr dem.

Jag skulle inte oroa mig så mycket, vandrar i skog kanske 5-8 ggr per år och i alla årstider, mest ensam.

Varg och björn oroar inte så mycket som folk.

Tack för tipsen. Går alltid med en bra stav, guld värt för balansen precis som du skriver. Området jag ska passera igenom var jag en gång i tiden mycket bekant med. Ska nu vandra där första gången på 25 år. Sedan dess har vi ju fått vargen där, lite förenklat kan man nästan säga att det mesta vargbeståndet numer finns just i detta området. Jag är inte heller rädd för att vandra och leva i skogen, men vargen är en ny faktor för mig. Bättre att tänka igenom situationen nu än när jag står där ute.
__________________
Senast redigerad av VIGILANT-alpha 2015-07-26 kl. 17:30. Anledning: stavfel
Citera
2015-07-26, 18:54
  #11
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VIGILANT-alpha
.. har någon ett tips skynda er och skriv....
Skriv ditt testamente ...

Hyggligt rovdjurstäta marker du ska igenom. Varg finns på hela sträckan men vargattacker mot människa i skogen förekommer ju faktiskt inte så glöm vargen. Finns lite björn i Värmland/västra Dalarna, och en betydligt tätare stam i östra Dalarna/Hälsingland.
Om du går genom skogen och i motvind bör du ge ifrån dig ljud med hyggligt täta mellanrum, det ger alla slags djur chansen att glida undan. Minimerar risken för att överraska en björn, och minimerar också risken att du skrämmer skiten ur en älg.

Du bör inte ha med mat om du ska sova ute. Om du måste kan det vara bra att hänga upp maten högt några hundra meter bort. Jag har haft björnproblem när jag åt mammas köttbullar i skogen.
__________________
Senast redigerad av Starobrno 2015-07-26 kl. 18:56.
Citera
2015-07-26, 19:28
  #12
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Skriv ditt testamente ...

Hyggligt rovdjurstäta marker du ska igenom. Varg finns på hela sträckan men vargattacker mot människa i skogen förekommer ju faktiskt inte så glöm vargen. Finns lite björn i Värmland/västra Dalarna, och en betydligt tätare stam i östra Dalarna/Hälsingland.
Om du går genom skogen och i motvind bör du ge ifrån dig ljud med hyggligt täta mellanrum, det ger alla slags djur chansen att glida undan. Minimerar risken för att överraska en björn, och minimerar också risken att du skrämmer skiten ur en älg.

Du bör inte ha med mat om du ska sova ute. Om du måste kan det vara bra att hänga upp maten högt några hundra meter bort. Jag har haft björnproblem när jag åt mammas köttbullar i skogen.
Det där med maten kan jag hålla med om. Jobbigt att bli störd på natten när man sover av nyfikna och hungriga djur oavsett sort.

Och att hålla elden vid liv hela natten. Någon sorts nying eller liknande brukar jag rigga, litet beroende på vad som bjuds. Ibland har man bara mindre ved att tillgå. Då kan man rigga en matarställning som ger vedpinnar allteftersom de brinner ner. Jag måste erkänna att det fungerar bara sådär. :/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback