Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-07-30, 10:16
  #25
Medlem
Eftersom jag campade med de här två killarna första natten och känner dem och deras föräldrar väl, kan det vara på sin plats att berätta hela sanningen så som jag uppfattar den. Det är alltså två helt vanliga svenska killar, alltså inga invandrare. Den ene fyllde 14 år för några månader sedan och den andre fyller 15 år i höst. Jag körde alltså dem till eventet, campade med dem och var också med inne på eventet. Jag tyckte det var en fantastisk trevligt event med alla dessa nyktra ungdomar vilket inte alltid är så vanligt kanske på festivaler. Andra natten campade den ene killens farsa med dem och allt fungerade helt perfekt. Tredje natten skulle den andre killens föräldrar campa med dem men på grund av regnet och kylan valde de att ta in på hotell då det var kallt och fuktigt i tälten och mamman kände sig lite krasslig. Någon har under kvällen bjudit eller sålt alkohol till de här killarna vilket jag tycker är en grov kriminell handling och vilket också är en stor del i de fortsatta händelserna. På grund av att de var påverkade av alkohol blev de nekade tillträde till området. Om jag uppfattade det rätt har dock den ene killen lyckats smita in för att snabbt bli infångad igen. Föräldrarna på hotellet blev tillkallade för att hämta killarna och samband med att bandet skulle klippas på den andra killen rusar den ene killen, som nu satt i bilen, ut helt upprörd och slår omkring sig och ska stöta bort tjejen som ska klippa bandet, greppar om strupen på något sätt samtidigt som en annan vakt försöker dra bort honom. Detta resulterar att tjejen blir medvetslös vilket sker på någon sekund (detta händer väldigt snabbt när blodtillförseln till hjärnan stängs av). Nu vet jag inte om polisen redan hade kommit på plats vid det här tillfället men senare sitter den ene killen på gräset men blir tydligen provocerad av en av poliserna och en ruggig häftig ordväxling uppstår och det slutar med att polisen tar ett grepp på killen och trycker ner honom. Allt det här har hänt framför ögonen på chockade föräldrar. Jag tar inte killarna i försvar för det de gjorde för det är oförsvarbart. Jag är dock väldigt kritisk till att alkohol och droger bjuds eller säljs till barn och ungdomar och önskar att polis kunde arbeta mer för att få bort skiten istället för att behöva ta hand om problemen som uppstår senare. En bidragande orsak till den här händelsen kan också vara att båda killarna har en ADHD-diagnos. Båda killarna var mycket ångerfulla över sitt beteende i efterhand.

Vill dock framföra min uppskattning till arrangörerna av Närcon och hoppas att tjejen har återhämtat sig.

Gammal Pokemonnisse
Citera
2015-07-30, 19:44
  #26
Medlem
Congomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokemonnisse
Eftersom jag campade med de här två killarna första natten och känner dem och deras föräldrar väl, kan det vara på sin plats att berätta hela sanningen så som jag uppfattar den. Det är alltså två helt vanliga svenska killar, alltså inga invandrare. Den ene fyllde 14 år för några månader sedan och den andre fyller 15 år i höst. Jag körde alltså dem till eventet, campade med dem och var också med inne på eventet. Jag tyckte det var en fantastisk trevligt event med alla dessa nyktra ungdomar vilket inte alltid är så vanligt kanske på festivaler. Andra natten campade den ene killens farsa med dem och allt fungerade helt perfekt. Tredje natten skulle den andre killens föräldrar campa med dem men på grund av regnet och kylan valde de att ta in på hotell då det var kallt och fuktigt i tälten och mamman kände sig lite krasslig. Någon har under kvällen bjudit eller sålt alkohol till de här killarna vilket jag tycker är en grov kriminell handling och vilket också är en stor del i de fortsatta händelserna. På grund av att de var påverkade av alkohol blev de nekade tillträde till området. Om jag uppfattade det rätt har dock den ene killen lyckats smita in för att snabbt bli infångad igen. Föräldrarna på hotellet blev tillkallade för att hämta killarna och samband med att bandet skulle klippas på den andra killen rusar den ene killen, som nu satt i bilen, ut helt upprörd och slår omkring sig och ska stöta bort tjejen som ska klippa bandet, greppar om strupen på något sätt samtidigt som en annan vakt försöker dra bort honom. Detta resulterar att tjejen blir medvetslös vilket sker på någon sekund (detta händer väldigt snabbt när blodtillförseln till hjärnan stängs av). Nu vet jag inte om polisen redan hade kommit på plats vid det här tillfället men senare sitter den ene killen på gräset men blir tydligen provocerad av en av poliserna och en ruggig häftig ordväxling uppstår och det slutar med att polisen tar ett grepp på killen och trycker ner honom. Allt det här har hänt framför ögonen på chockade föräldrar. Jag tar inte killarna i försvar för det de gjorde för det är oförsvarbart. Jag är dock väldigt kritisk till att alkohol och droger bjuds eller säljs till barn och ungdomar och önskar att polis kunde arbeta mer för att få bort skiten istället för att behöva ta hand om problemen som uppstår senare. En bidragande orsak till den här händelsen kan också vara att båda killarna har en ADHD-diagnos. Båda killarna var mycket ångerfulla över sitt beteende i efterhand.

Vill dock framföra min uppskattning till arrangörerna av Närcon och hoppas att tjejen har återhämtat sig.

Gammal Pokemonnisse

Tack för en bra redogörelse av händelserna!
Citera
2015-07-30, 23:51
  #27
Medlem
Ptolemaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokemonnisse
ska stöta bort tjejen som ska klippa bandet, greppar om strupen på något sätt samtidigt som en annan vakt försöker dra bort honom. Detta resulterar att tjejen blir medvetslös vilket sker på någon sekund (detta händer väldigt snabbt när blodtillförseln till hjärnan stängs av).

Att det kan ske snabbt ja, men inte på "någon" sekund, alltså håller killen ett hårt strypgrepp på den stackars tjejen under några sekunder tills hon faller i medvetslöshet. Detta kan leda till bestående hjärnskada till följd av celldöd, blödningar i ögon, frakturer på struphuvudet eller hjärtstillestånd! Det räcker inte skylla på berusning i det fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Pokemonnisse
senare sitter den ene killen på gräset men blir tydligen provocerad av en av poliserna och en ruggig häftig ordväxling uppstår och det slutar med att polisen tar ett grepp på killen och trycker ner honom. Allt det här har hänt framför ögonen på chockade föräldrar.

Varför ingrep inte föräldrarna om idioten började bråka med polisen framför deras ögon?

Citat:
Ursprungligen postat av Pokemonnisse
Jag tar inte killarna i försvar för det de gjorde för det är oförsvarbart. Jag är dock väldigt kritisk till att alkohol och droger bjuds eller säljs till barn och ungdomar och önskar att polis kunde arbeta mer för att få bort skiten istället för att behöva ta hand om problemen som uppstår senare. En bidragande orsak till den här händelsen kan också vara att båda killarna har en ADHD-diagnos. Båda killarna var mycket ångerfulla över sitt beteende i efterhand.

Att lämna två fjortonåringar ensamma över natten är jäkligt oansvarigt! Om nu mamman var krasslig, varför stannade inte pappan kvar då? De var helt enkelt för bekväma för att campa. De bär lika om inte ett större ansvar än alkoholen du många gånger lägger skulden på.
Citera
2015-07-31, 07:58
  #28
Medlem
Citat:
Att det kan ske snabbt ja, men inte på "någon" sekund, alltså håller killen ett hårt strypgrepp på den stackars tjejen under några sekunder tills hon faller i medvetslöshet. Detta kan leda till bestående hjärnskada till följd av celldöd, blödningar i ögon, frakturer på struphuvudet eller hjärtstillestånd! Det räcker inte skylla på berusning i det fallet
Eftersom jag inte var på plats kan jag inte svar exakt på om det var en, en och en halv eller tre sekunder. Förloppet gick dock väldigt snabbt. Alkohol o droger är väl det som bidrar mest till våld och kriminella handlingar. Utan det kunde de flesta poliser varit arbetslösa.
Citat:
Varför ingrep inte föräldrarna om idioten började bråka med polisen framför deras ögon?
Helt enkelt därför att allting skedde väldigt snabbt.
Citat:
Att lämna två fjortonåringar ensamma över natten är jäkligt oansvarigt! Om nu mamman var krasslig, varför stannade inte pappan kvar då? De var helt enkelt för bekväma för att campa. De bär lika om inte ett större ansvar än alkoholen du många gånger lägger skulden på.
Man kan alltid vara efterklok och det är inget som säger att samma sak hade kunnat ändå även om paret hade campat med killarna. Campingen som var inhägnad och bevakad låg 400-500 m från eventet. Och jag vill fortfarande hävda att förse barn och ungdomar med alkohol och droger är totalt förkastligt och drivs av cyniska kriminella som bara ser till pengarna.
Citera
2015-07-31, 10:25
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pokemonnisse
Eftersom jag inte var på plats [...]
För att vara tydlig: det är de två killarnas efterhandshistoria du återberättar?
Citera
2015-08-02, 08:08
  #30
Medlem
Citat:
För att vara tydlig: det är de två killarnas efterhandshistoria du återberättar?
NEJ Från mamman till en av pojkarna samt en annan person. Jag har försökt att göra en så objektiv beskrivning av händelsen som det går utan att lägga några värderingar. Jag gjorde det också för jag tycker att det var viktigt att göra detta eftersom början på tråden innehöll så mycket felaktigheter och beskyllde invandrare för händelsen.
Citera
2015-08-02, 08:57
  #31
Medlem
Europes avatar
Jag tycker Pokemonnisses beskrivning inte låter osannolik, så det kan ju faktiskt stämma. Jag har svårt att se varför någon skulle orka framföra en så pass utförlig och detaljerad beskrivning bara för att trolla eller missleda, vilket väl ökar sannolikheten att berättelsen är mer eller mindre korrekt. I vilket fall tackar jag för den ifall den skulle visa sig vara korrekt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback