Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-26, 14:02
  #1
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Artikel i Corren.se:

Citat:
Det var under natten till söndagen som misshandeln inträffade. De två misstänkta ynglingarna deltog i konventet NärCon på universitetsområdet och befann sig vid händelsen på Kårallen.

– De skulle avhysas i samband med att konventet skulle stänga. Då blev de aggressiva, säger Ann-Christine Rehnström.

Brottsoffer är två personer som jobbar på konventet. Den ena, en man, fick ett slag i ansiktet. Den andra, en kvinna, misstänks ynglingarna ha slagit, puttat omkull och sedan tagit strypgrepp på. Strypgreppet var så pass kraftigt att kvinnan förlorade medvetandet och sedan fick föras i ambulans till sjukhus. Kvinnans skadeläge är ännu oklart, men hon uppges ha blivit mycket chockad av händelserna.

Corren skriver också:
Citat:
De båda misstänkta pojkarna är inte hemmahörande i länet
Vilket tyder på att det inte är några rastlösa ungdomar som kommit till området enbart för att bråka. De misstänkta uppges vara mellan 13 och 14 år gamla.

Artikel som publicerades i samband med händelsen

Några vittnen eller någon som hört något mer?

Vad motiverar två så pass unga killar att begå ett sådant våldsbrott?
Varför blev de så pass upprörda över att avvisas från platsen när eventet var slut?
Personligen får jag för mig att dessa event är extremt lugna, alkoholförbud råder och målgruppen och de närvarande är väl knappast de våldsamma typerna (cosplayande ungdomar som lämnar hemmet för första gången sedan senaste Närcon)?
__________________
Senast redigerad av AmadeusKrieg 2015-07-26 kl. 14:07.
Citera
2015-07-26, 14:07
  #2
Medlem
Paijters avatar
Testa med att ställa en fråga här.
Citera
2015-07-26, 14:14
  #3
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Testa med att ställa en fråga här.

Näenä, nu det det ju synonymt med outning så det får någon som inte skrivit göra
Citera
2015-07-26, 16:29
  #4
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Nu har även DN skrivit om det.

Citat:
Brottsoffren jobbade på konventet och de misstänkta pojkarna var deltagare.

– Vi har ett flertal vittnen som sett det här och även ingripit för att få bort pojkarna från tjejen, säger Holmström.
Citera
2015-07-26, 16:51
  #5
Medlem
HAahahaha Pajjas vakter, var det ungdomar på steroider? Nae, nu skall vi inte diskutera säkerheten men det låter urlöjligt att bli nedslagen av en 13 åring.

Vad motiverar dessa? Ja, hade jag sett chansen att få stanna kvar och vakterna är mesiga/medgörliga så hade jag säkert också försökt.
Citera
2015-07-26, 16:57
  #6
Medlem
Mullrets avatar
De var väl 13 på pappret. 24 i verkligheten. Åldern verifieras av Migrationsverket.
Citera
2015-07-26, 17:08
  #7
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De var väl 13 på pappret. 24 i verkligheten. Åldern verifieras av Migrationsverket.

Så två åldersljugande invandrarkillar från ett närliggande län åker till en cosplaymässa för att bråka?

Med tanke på karaktären av eventet och att de två inte var från länet så låter det inte rimligt i mina öron.
Citera
2015-07-26, 17:18
  #8
Medlem
Congomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De var väl 13 på pappret. 24 i verkligheten. Åldern verifieras av Migrationsverket.

Ge dig, Cosplay måste vara en av de vitaste medelklassföresteelserna jag kan tänka mig. Skulle bli mäkta förvånad om nån utlandsfödd åker långväga och betalar pengar för att närvara.
Citera
2015-07-26, 17:27
  #9
Medlem
Ratads avatar
Nu kan Sexpressen chocka oss med en våldschock - om sektlekar och gatuvåld och psykoser på det däringa NärCon. De där ungdomarna med sina bubbelgum och rollspel och rockmusik.

Från grannlänet - är det vresiga Pokémonsamlare från Tranås som flippat?
Citera
2015-07-26, 20:33
  #10
Medlem
Jag jobbade under eventet i entrén och vi hade fyra killar, ungdomar med utländsk bakgrund, som ständigt försökte bryta sig in på konventet. Först under fredagen då de hoppade över staketet och en annan händelse då de tog sig in genom att gå tillsammans i mitten av en grupp. Men då de vägrade visa upp festivalbanden så tillkallade vi festivalvakterna. De var aggressiva när de blev schysta och hotade med att komma tillbaka och att "vet du vem jag är? Jag ska ringa min pappa" osv.

Det var inte vuxna människor som stod i entrén och kollade festivalbanden. Mina kollegor var mellan 15-22. Så det är mycket möjligt att dessa ungdomar lyckades få in några slag och strypgrepp som artikeln beskriver, eftersom att det var volontärer som hjälpte till under NärCon.

Blir jävligt förbannad på de ungdomarna som gång på gång blev avvisade men som vägrade fatta. Att det sen också var utländska killar gör det bara ännu värre för bilden som många har av utländska personer. Alltså att de alla är kriminella och inte förstår svenska.

Tråkigt att det hände, men jag tror att de bara var ute för att jävlas..
Citera
2015-07-26, 21:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iarejezz
Jag jobbade under eventet i entrén och vi hade fyra killar, ungdomar med utländsk bakgrund, som ständigt försökte bryta sig in på konventet. Först under fredagen då de hoppade över staketet och en annan händelse då de tog sig in genom att gå tillsammans i mitten av en grupp. Men då de vägrade visa upp festivalbanden så tillkallade vi festivalvakterna. De var aggressiva när de blev schysta och hotade med att komma tillbaka och att "vet du vem jag är? Jag ska ringa min pappa" osv.

Det var inte vuxna människor som stod i entrén och kollade festivalbanden. Mina kollegor var mellan 15-22. Så det är mycket möjligt att dessa ungdomar lyckades få in några slag och strypgrepp som artikeln beskriver, eftersom att det var volontärer som hjälpte till under NärCon.

Blir jävligt förbannad på de ungdomarna som gång på gång blev avvisade men som vägrade fatta. Att det sen också var utländska killar gör det bara ännu värre för bilden som många har av utländska personer. Alltså att de alla är kriminella och inte förstår svenska.

Tråkigt att det hände, men jag tror att de bara var ute för att jävlas..
Det låter på dig som att det vore en förmildrande omständighet?
Citera
2015-07-26, 21:11
  #12
Medlem
Det är inte upp till mig att avgöra det. Jag förstår inte hur folk tänker när de blir avvisade från en plats. Hade det varit jag som försökt ta mig in eller igenom någonstans och fått beskedet om att det var ett privat område som krävde inträdesavgift så hade jag inte hoppat över staketet eller försökt ta mig igenom området ändå.

Sen att en telefon blev stulen under fredagsnatten av en av de här ungdomarna kanske förklarar vad deras avsikt var. Även detta polisanmäldes men det var nog inte tillräckligt spännande för nyhetskanalera!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback