Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-26, 11:01
  #1
Medlem
Är det värt de kronorna man sparar för att resa till Turkiet?
Risken att Isis slår till mot Turkiet är överhängande och att turismen är en lätt måltavla vet vi sedan Tunisien.
Är inte Spanien eller Grekland ett bättre alternativ?
Citera
2015-07-26, 11:17
  #2
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knez
Är det värt de kronorna man sparar för att resa till Turkiet?
Risken att Isis slår till mot Turkiet är överhängande och att turismen är en lätt måltavla vet vi sedan Tunisien.
Är inte Spanien eller Grekland ett bättre alternativ?

Absolut. Jag skulle aldrig turista i ett muslimskt land bara för att spara några kronor. Snålheten bör inte bedra dumheten.
Citera
2015-07-26, 11:51
  #3
Medlem
elliezs avatar
Två släktingar till mig åkte till Turkiet igår, Manavgat för att vara mer exakt. Jag vet inte om de har något att oroa sig för. IS är ganska läskiga.
Citera
2015-07-26, 13:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Absolut. Jag skulle aldrig turista i ett muslimskt land bara för att spara några kronor. Snålheten bör inte bedra dumheten.
Kan inget annat än att hålla med. Sannolikheten är liten att det skulle hända men Isis har svurit att kidnappa och våldta alla ickemuslimer som de bara kan, varför då utsätta sig själv och sina barn för en tragedi.

Citat:
Ursprungligen postat av elliez
Två släktingar till mig åkte till Turkiet igår, Manavgat för att vara mer exakt. Jag vet inte om de har något att oroa sig för. IS är ganska läskiga.

De flesta Isis medlemmar kommer faktiskt ifrån Turkiet.
Citera
2015-07-27, 19:27
  #5
Medlem
jag tänkte också boka en sista minuten dit...men sen turkiet anföll så säger jag bara, aldrig i fucking livet...
Har man följt lite hur IS agerar så slår dom så klart till där det gör mest ont, precis som tidigare inlägg om tunisien...dödar du turismen, som landet lever på, så dör landet...

Det kommer att smälla ordentligt, side,alanya eller antalanya...

Jag styr nog skutan åt något annat håll...
Citera
2015-09-06, 21:08
  #6
Medlem
Svärjes avatar
Folkmordsturkiet är inget att gynna. IS får indirekt hjälp av deras vänner Turkiet.
Citera
2015-09-10, 02:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Folkmordsturkiet är inget att gynna. IS får indirekt hjälp av deras vänner Turkiet.

Håll käften. Det så kallade "folkmordet" skedde (inte) för över 100 år sen, hur fan tror du man ska kunna veta vad som hände för så länge sen?!

Det handlar inte om nån sanning, det är bara ett politiskt spel att anklaga ett land för sånt för att få mer makt och pengar själv. Stick och lek i sandlådan med dina "Sverigevänner" istället så kan vi andra begåvade svenskar och människor av andra etniciteter samtala på en mer intellektuell nivå.
Citera
2015-09-10, 03:43
  #8
Medlem
Flor-Idas avatar
Jag skulle aldrig sätta min fot i Turkiet. Inte i något annat muslimland heller. Skulle inte känna mig varken trygg eller bekväm.
Citera
2015-09-12, 15:10
  #9
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag skulle aldrig sätta min fot i Turkiet. Inte i något annat muslimland heller. Skulle inte känna mig varken trygg eller bekväm.
Absolut. Jag kollar ofta på wikipedia om landet är muslimskt.
Citera
2016-02-10, 20:52
  #10
Medlem
Turkiet är medfinansiär till IS, jag är inte ett dugg rädd.
Allt är som vanligt på turistkusten, bara dra dit.

Att en våldsman får skjuta omkring sig hejvilt i en hel halvtimme
utan att polis ingriper, det som hände i Sousse, är ytterst märkligt.
Det skulle aldrig hända här, det krävs att staten är med på en sådan grej.
En halvtimme är sjukt lång tid.
Citera
2016-02-10, 20:55
  #11
Medlem
Och som ni vet så är det muslimer som dödas mest, av IS.

IS är inte religiöst, det är ett maktmedel. IS har finansiärer.
Allt handlar om pengar och makt.
Långt bak i historien kanske folk krigade av religiösa skäl,
men det var sjukt länge sen.
Citera
2016-02-13, 21:38
  #12
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Turkiet är på stark nedgång. Bojkotten från Ryssland skadar oerhört, turistindustrin en av de mest utsatta. 900 hotell till salu, från Izmir på väskusten, längs sydkusten ända bort till Antalya/Alanya. Miljoner turister uteblir, mest de Putin-blockade ryssarna, men även massor av tyskar, belgare, och skandinaver. Det handlar om miljardförluster, räknar man in frukt-/grönsaksexporten som också blockerats av Ryssland, så kan man lugnt säga att sydkusten, där odlingarna har sitt högsäte, så är Turkiet i allvarliga problem. Att semestra i ett sviktande semesterområde är ju inte precis det trevligaste. Säkerhetsmässigt så avråder ännu inte UD från besök i de sydliga turistområdena, men man varnar för folksamlingar och ev demonstrationer. Det kan blossa upp snabbt, nationalister mot kurder blir lätt en krutdurk, som visade sig förra året i Alanya, nedbrunna kontor, restauranger och barer i hamnområdet är ju inte precis turistvänligt, om man säger så.

Turkarna är lustiga, inte logiska enligt västerländskt snitt. När kunderlaget sviktar, utbudet större än efterfrågan, så fungarar en västerländsk marknadsekonomi i prispressande riktning. Icke så i Turkiet. Turken höjer sina priser, för att försöka kompensera sig från det minskade antalet kunder! Jag har diskuterat detta med turkar jag känner, som agerar inom turistnära branscher, men dom tycks inte förstå. Bara att inse, asiatisk mentalitet och västerländsk skiljer sig åt, i många avseenden. Jag har också noterat att man oftare blir utsatt för försök till smålurendrejerier, som förr i tiden inte kännetecknade turkarna, när turistindustrin sköt fart för många år sedan. Kan dom snuva dig på några extra lira, så är det inte alls ovanligt, se upp är mitt råd. Gäller inte generellt, men man skall vara på sin vakt.

Uppehållstillstånden har försämrats radikalt. Intill för några år sedan kunde man köpa sig till ett inhemskt visa, och stanna oavbrutet i Turkiet upp till fem år. Ändrat, nu högst ett år, för att elinminera 3 månader in/3 månader ut. Men, det är förknippat med ett urbota idiotiskt villkor. Av beviljade 12 månader/1 år, så MÅSTE man vistas i Turkiet minst 9 månader! Annars dras det betalda intern-visumet in, och man riskerar utvisning, visa-violation fee, plus utstämpling från ankomst under x tidsperiod framåt. Regeringen tror nämligen att genom att tvinga kvar de långtidsboende, så drar staten in mer konsumtionsvaluta! I stället väljer naturligtvis utlänningar andra vistelseländer, men den effekten går inte in i en asiatisk tröghjärna. Att fastighetsfirmor, och uthyrare, direktdrabbade branscher i landet, vrider sina händer i förtvivlan tycks inte beröra centralmakten i Ankara.

Turkiska staten har gått ut i nationella media, i ett försök att locka den inhemska befolkningen att välja sydkustens sargade turistorter på sin semester och fritid, i ställer för andra mål. Vilket bekräftar det akuta läget.

Jag har avskrivit Turkiet för gott, den politiska utvecklingen är dessutom inte alls tilltalande, sunnimuslimen Erdogan har radikaliserats ytterligare, och driver landet i en allt farligare riktning, nu allierad med Saudiarabien, av alla skitländer. Att yttrandefriheten nästan pulvriserats kanske inte berör en turist, det är illa nog att den statliga censurkontrollen av internet är en av de hårdaste i världen. Försök googla på sex-ankutna begrepp, bom stopp direkt. Inte många vet heller att tullpolisen i Turkiet öppnar alla ankommande förpackningsförsändelser. Som skärs upp, innehållet kontrolleras och sedan tejpas kartonger och boxar ihop. Ungefär som i gamla Sovjetunionen.
__________________
Senast redigerad av Ådärkomdenja 2016-02-13 kl. 21:59.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2599614

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback