Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-26, 02:03
  #1
Medlem
Som titeln lyder... idag är det bara att knulla och ligga som hörs (i alla fall i mina kretsar)... Är det bara jag som tycker att uttrycket "att pippa" är väldigt sent 90 tal till cirka 2002?

Frågeställning: Har det dött ut? (Om ja, orsaker bakom det?)

Ska vi hem och pippa?
Citera
2015-07-27, 02:08
  #2
Medlem
miikoss avatar
Sista utvägen - för ämnen som saknar eget forum --> Språk
/Moderator
Citera
2015-07-27, 02:10
  #3
Medlem
bollinnehavs avatar
Det är ett så extremt osexigt ord. Det är anledningen.
Citera
2015-07-27, 02:32
  #4
Medlem
Bdonks avatar
Pippa säger man inte på riktigt (eller sa, då det ordet verkar vara på utdöende). Endast i skämtsamma sammanhang kan man använda ordet pippa.
Citera
2015-07-27, 10:14
  #5
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Pippa säger man inte på riktigt (eller sa, då det ordet verkar vara på utdöende). Endast i skämtsamma sammanhang kan man använda ordet pippa.

Pippa är enligt min uppfattning lite mjukare än knulla och är något mer överslätande i sin karaktär.

Utdöende? Jo, så är det nog även om jag använder det ibland.
Citera
2015-07-27, 15:04
  #6
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockBagel
Som titeln lyder... idag är det bara att knulla och ligga som hörs (i alla fall i mina kretsar)... Är det bara jag som tycker att uttrycket "att pippa" är väldigt sent 90 tal till cirka 2002?

Frågeställning: Har det dött ut? (Om ja, orsaker bakom det?)

Ska vi hem och pippa?

Du placerar ordet märkligt I tid. När jag var tonåring I mitten på 80-talet var ordet ordentligt förlegat. Folks 45-åriga mostrar sa "pippa" I stället för knulla.

Däremot är det är lite snällare könsord som gärna används av barn. Hur gammal var du 1998-02?
Citera
2015-07-30, 13:15
  #7
Avstängd
Jarlsbergs avatar
Ja, pippa är ett underskattat ord som vi bör ta tillbaka!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback