Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-25, 20:28
  #1
Medlem
Det finns inget test du kan göra för att ta reda på om du bara är medvetande eller inte. Du kan till och med lobotomera dig själv utan att komma fram till något resultat. Det enda du kommer fram till genom att lobotomera dig är att den del av vårt matrix som är din hjärna kan påverka ditt medvetande. Det enda vi vet är alltså att det kan förekomma reciprokt spel mellan fysiken och medvetandet. Du som varande ett medvetande kan inte veta något mer.

Du kan inte ens vara säker på att du kommer att dö eller att din kropp inte kommer att sluta åldras efter en viss tidpunkt.

Det du vet är att du utgör ett perspektiv i vårt matrix, ett perspektiv som troligtvis är oersättligt. Det är det du är, ett medvetet perspektiv på våran fysik. Detta är elementär kunskap som det är viktigt att förstå.

Egentligen kan du sammanfattas till att vara en punkt som om man vill kan sägas befinna sig innanför ditt skallben tex i tallkottkörteln, the pineal gland. Resten av den hjärna eller kropp är bara din rustning eller ditt färdmedel för upptäckande av vad ditt perspektiv innebär.

Det är viktigt att förstå att hjärnan är ersättlig som fenomen och bara en del av din kropp. Exempelvis så kan man operera bort ena hjärnhalvan och efter lite träning fungera nästan normalt igen. Det finns folk med en sällsynt sjukdom där skallen blir vattenfylld till 85% som inte visar upp sämre resultat på IQ-test. Hjärnan är egentligen inte relevant förutom i den överenskommelse i vårt matrix som säger att vissa handlingar följs av vissa, ibland antagligen dödliga effekter.

Håller du med?
Citera
2015-07-25, 23:01
  #2
Medlem
retrospectives avatar
Man kan säga att kroppen är lite som ett "skal", ja. Definitionsmässigt blir det emellertid något av en semantisk diskussion. Kroppen och alla dess delar utgör en s a s funktionerande enhet.
Citera
2015-07-25, 23:18
  #3
Medlem
Perfectscores avatar
Eller är jag min hjärna som producerar medvetande?
Citera
2015-07-26, 10:47
  #4
Medlem
AllisLoves avatar
Vi är medvetenhet. Lidandet uppstår för att identifierar oss med formen ( exempelvis hjärnan) Vi är inte våra känslor och tankar, vi är medvetenheten bakom.
Citera
2015-07-27, 19:16
  #5
Medlem
Och?
Citera
2015-07-27, 19:18
  #6
Medlem
Oh-My-Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Eller är jag min hjärna som producerar medvetande?

Vad tillverkar så komplexa saker som hjärnor, varur medvetandet flöda in i den fysiska världen? Jo just det, medvetandet skapar så komplexa saker som hjärnor, inte tvärtom. Detta betyder således att du inte är "din" hjärna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback