• 5
  • 6
2015-07-26, 23:56
Medlem
Tyvärr TS, precis som många skriver har ni inte råd med ett så stort lån just nu, givet er situation och bankens rutiner kring den risk dom tar. Bara att acceptera, även ifall du har ett jobb med en hyffsad lön och ni har varit duktiga och kunnat spara 400 tkr, är ni inte riktigt där än. Ett lån i 3-miljonersklassen är inget banken beviljar vem som helst, det ska vara höga krav på låntagaren vid sådana summor.

Som redan nämnt, vänta 2 år, spara pengar och låt "situationen reda ut sig själv" med dagisplats och frugans jobb. Visst, du kanske missar möjligheten till just detta huset men du, det går fler tåg - jag lovar! Jag vet att det suger att inte kunna köpa det man vill ha just nu, speciellt när man är 99,99% säker på att man skulle göra ett rejält klipp. Men sådan är verkligheten för de flesta av oss och uppenbarligen för er med. Så lev målmedvetet och ekonomiskt och ha siktet inställt på hus om ca 2 år istället.
Citera
2015-07-27, 08:36
Medlem
Gaffelpärms avatar
Banken kanske har läst dina tidigare trådinlägg och dragit egna slutsatser?

(FB) Kommer jag få Sjukpenninggrundande föräldrapenning? "Kommer jag få Sjukpenninggrundande föräldrapenning?"

(FB) Registrera och försäkta bilen i olika namn? "Registrera och försäkta bilen i olika namn?"

(FB) Ringa till Turkiet billigt? "Ringa till Turkiet billigt?"

(FB) Ta båt till Turkiet från Sverige/Tyskland? "Ta båt till Turkiet från Sverige/Tyskland?"

(FB) konto på 2 banker samtidigt? "konto på 2 banker samtidigt?"

(FB) Åka fast för häleri? " Åka fast för häleri?"

(FB) Att ej betala tradera faktura? "Att ej betala tradera faktura?"

(FB) VoiP till Turkiet billigast? "VoiP till Turkiet billigast?"
Citera
2015-07-27, 10:21
Medlem
Crossmacks avatar
TS ursprung är inte ämnet för tråden //Moderator.
Citera
2015-07-27, 14:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 59N18E
Min erfarenhet är att banken frågar om du har fast anställning och vad du har för lön. Man gör sedan en sedvanlig kreditupplysning på lånesökande och får då uppgifter om inkomst av förvärvsarbete från deklarationen.

Ersättning från arbetslöshetskassa utgör ingen fast inkomst och kommer med andra ord inte tas upp i beräkningen av hushållets disponibla inkomst.

Räntorna på bolån är idag historiskt låga och med den inkomst på 25 000 kronor/månad som trådskaparen uppger ska denne vara evigt tacksam för att banken säger ifrån.

Det vore grovt oansvarigt av banken att ge trådskaparen ett lån över 1.2 miljoner kronor.

Med en ränta på 5-6% skulle personen sitta med en räntekostnad på ca 10 000 kronor/månad.

Lägg därtill drift- och underhållskostnader för huset på uppskattningsvis 3-4 000 kronor till. Det framgår inte var trådskaparen tänkt uppföra huset så fastighetsavgiften är ej inräknad.

Hoppas att du avstår så att jag slipper se dig i Skuldfällan.
Bankerna är så jävla pantade. Fast anställning? Finns inte ens något som heter det, den korrekta termen är tillsvidareanställning och inte heller det ger någon garanti för framtida stabila inkomster. Det har väl alla (utom bankerna) fattat vid det här laget. Vem som helst, i stort sett, kan bli av med jobbet. Oavsett vad det kallas.

Kanhända att TS inte ska kunna låna så mycket som han vill, men ur bankernas perspektiv skulle det vara smartare att göra sin kreditbedömning på ett något mer intelligent sätt än genom att gå på begrepp som inte ens existerar och dessutom oftast saknar relevans.
Citera
2015-07-27, 16:17
Medlem
E30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Om de verkligen tänker långsiktigt borde de tänka så här istället.
Här har vi ett ung par med alla möjligheter framför sig, ung man utbildat inom IT som får 25K/mån, ung dam som klarat av studierna och kommer när som börja jobba, åtminstone inom de fem åren som räntan är bunden på det extremt låga 1.45%

Vart kan du binda ett låna på 5år för 1.45%?

För att låna summorna du pratar om bör ni dubblera eran inkomst. Säg åt flickvännen att skaffa sig ett jobb.
Citera
2015-07-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bankerna är så jävla pantade. Fast anställning? Finns inte ens något som heter det, den korrekta termen är tillsvidareanställning och inte heller det ger någon garanti för framtida stabila inkomster. Det har väl alla (utom bankerna) fattat vid det här laget. Vem som helst, i stort sett, kan bli av med jobbet. Oavsett vad det kallas.

Kanhända att TS inte ska kunna låna så mycket som han vill, men ur bankernas perspektiv skulle det vara smartare att göra sin kreditbedömning på ett något mer intelligent sätt än genom att gå på begrepp som inte ens existerar och dessutom oftast saknar relevans.

Vem är det som är så jävla pantad? Bara för att en person skriver "av min erfarenhet frågar bankerna efter fast anställning" så är det en säker källa? Alla banker frågar efter anställningsform där tillsvidareanställning är det som en del i folkmun kallar "fast anställning". Om du går in på valfri banks hemsida kommer du läsa just tillsvidareanställning och inte hitta fast anställning någonstans. Källkritik min pantade vän, källkritik.

I övrigt går bankerna givetvis inte endast på vilken anställningsform du har utan det är en mängd olika faktorer som avgör huruvida du blir beviljad ett lån eller ej.

Hela ditt inlägg är OT så vi avslutar där. TS har tagit ett klokt beslut att avvakta.
Citera
2015-07-27, 22:56
Medlem
MindreModigMans avatar
Citat:
Hej

Jodå, jag har råd att ta ett sådant lån enligt dagens ränteläge.
Självklart har jag långsiktiga planer, ser dock ingen anledning till att skriva ett inlägg med alla mina framtids planer precis.

Däremot har du missuppfattat hela konceptet med att ta privat lån istället för banklån, varför låna pengar från banken och betala räntor när du har folk som ställer upp med räntefria lån?? Och när vi pratar om folk som är ens egna familj medlemmar?

Men här har du lite om hur jag har tänkt.

Om jag hade varit din bankman så hade jag nekat dig lånet, ditt projekt hamnar i riskgrupp med rödflagg. Redan 1,2 mkr är vid min första anblick en rätt stor risk, din inkomst räcker inte till på långa vägar vid tex en räntehöjning. En faktor som du/ni delar med ett större o större antal byggprojekt/bostadsrättsprojekt.
Din bank är ingen välgörenhetsinrättning. De finns för att de vill tjäna pengar på dig.
Citera
2015-07-27, 22:58
Medlem
MindreModigMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Tyvärr TS, precis som många skriver har ni inte råd med ett så stort lån just nu, givet er situation och bankens rutiner kring den risk dom tar. Bara att acceptera, även ifall du har ett jobb med en hyffsad lön och ni har varit duktiga och kunnat spara 400 tkr, är ni inte riktigt där än. Ett lån i 3-miljonersklassen är inget banken beviljar vem som helst, det ska vara höga krav på låntagaren vid sådana summor.

Som redan nämnt, vänta 2 år, spara pengar och låt "situationen reda ut sig själv" med dagisplats och frugans jobb. Visst, du kanske missar möjligheten till just detta huset men du, det går fler tåg - jag lovar! Jag vet att det suger att inte kunna köpa det man vill ha just nu, speciellt när man är 99,99% säker på att man skulle göra ett rejält klipp. Men sådan är verkligheten för de flesta av oss och uppenbarligen för er med. Så lev målmedvetet och ekonomiskt och ha siktet inställt på hus om ca 2 år istället.

Klokt skrivet, du kan få bli min privata bankman
Som sagt, du kanske missar det här projektet men det kommer fler möjligheter.
Citera
2015-07-28, 11:57
Medlem
Citat:
Nej, ingen turk här man jag slår vad om att du är en clown.
Jag vet nog betydligt mer än dig om hur bankens verksamhet fungerar.
Uppenbarligen har du dock inte en blekaste aning om hur de fungerar då du i princip copy/pastar de jag skrivit och sedan ställer frågan om jag är "turk" utan att komma med något konkret om varför du har för dig att jag skulle vara det, eller vad i det jag skrev som varit så illa att man skulle behöva vara turk för det. Sen undrar man även var du drar dina paralleller om att turkar generellt inte förstår nånting??

Nä, jag tror jag håller mig nog fast vid att du måste vara en clown.
om du hade vetat om hur bankernas verksamhet fungerar hade du inte behövt fråga här, så vem är egentligen en clown?
Håller med de flesta andra här inne, förstår att bankerna vägrar högre lån, du ska vara tacksam för detta för då slipper du hamna hos fogden. Du bygger luftslott, du förutsätter att huspriserna kommer att gå upp hela tiden.
Du skriver även att du "lånat" pengar av släktingar, ska du inte amortera av detta lån alls? I så fall med vilken takt?
Gjorde en beräkning på sbab med de givna förutsättningarna som du angett. Dom skrev bara att tyvärr kan dom inte ge något lån eftersom du har för låg inkomst. Så inse fakta, lyssna på vad som skrivs här inne, för ditt eget bästa, du har INTE råd med att börja bygga hus nu.
Den som skrev turkinlägget syftade nog mer på att du lånar pengar av släktingar.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in