• 1
  • 2
2015-07-25, 17:11
Medlem
Hej

Jag befinner mig i en knepig situation och skulle behöva alla världens tips för att ta mig ur detta.

Jag funderar på att bygga hus, har redan diskuterat med Älvsbyhus och allting kommer landa på cirka 3Mkr, då är det ink. tomt priset, markarbete, anslutnings avgifter V/A samt EL osv.
Ungefär 3Mkr totalt.

Mitt problem är att få till lånet.

Min familj situation består av mig (27år), min fru (23år) och vår dotter (4 mån).
Jag jobbar (25.000kr/mån före skatt), min fru studerade och gjorde klart studierna innan hon blev gravid och är numera arbetslös, men kommer börja leta jobb så fort ungen börjat på Dagis.

Det jag hade tänkt mig var att jag skulle gå in med 800.000 Kr i kontant insats.
400.000 Kr är mina egna pengar och resterande 400.000 kr Lånas Räntefritt av två släktingar.
Dvs det totala beloppet jag kommer låna blir 2.2 Mkr.

Detta innebär att jag går in med hela 27% i kontant insats och kan därav ta ett lån med endast botten lån, med andra ord ingen topplån. Och då kravet på amortering endast är på topplånet kommer jag med andra ord endast sitta och betala av ränta på de 2.2 Mkr jag lånar, dvs INGEN amortering.

Sen amorterar jag de privata skulderna som jag känner för, kan tex börja amortera när frugan börjat jobba.

Jag pratade med länsförsäkringar och ville få till lånet där då jag är guldkund hos med gällande sparande, försäkringar, bank konto osv. Det enda de hade att erbjuda mig var 1.2Mkr.

Med andra ord fattas det 1Mkr :/
Det jag funderar på nu är hur jag tar mig vidare här?

Några saker jag tänkt på är följande

1. Ska jag vända mig till en annan bank som har mer att vinna på mig än banken som jag redan är kund hos?
2. Ska jag ha en medlåntagare?
3. Ska jag be en familjmedlem att ta ett lån själv på resterande 1Mkr och därefter bygga huset ihop som sedan jag kommer bo i och betala av räntorna? kommer banken ens acceptera detta upplägget?

Alla råd uppskattas.
Citera
2015-07-25, 17:20
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Hej

Jag befinner mig i en knepig situation och skulle behöva alla världens tips för att ta mig ur detta.

Jag funderar på att bygga hus, har redan diskuterat med Älvsbyhus och allting kommer landa på cirka 3Mkr, då är det ink. tomt priset, markarbete, anslutnings avgifter V/A samt EL osv.
Ungefär 3Mkr totalt.

Mitt problem är att få till lånet.

Min familj situation består av mig (27år), min fru (23år) och vår dotter (4 mån).
Jag jobbar (25.000kr/mån före skatt), min fru studerade och gjorde klart studierna innan hon blev gravid och är numera arbetslös, men kommer börja leta jobb så fort ungen börjat på Dagis.

Det jag hade tänkt mig var att jag skulle gå in med 800.000 Kr i kontant insats.
400.000 Kr är mina egna pengar och resterande 400.000 kr Lånas Räntefritt av två släktingar.
Dvs det totala beloppet jag kommer låna blir 2.2 Mkr.

Detta innebär att jag går in med hela 27% i kontant insats och kan därav ta ett lån med endast botten lån, med andra ord ingen topplån. Och då kravet på amortering endast är på topplånet kommer jag med andra ord endast sitta och betala av ränta på de 2.2 Mkr jag lånar, dvs INGEN amortering.

Sen amorterar jag de privata skulderna som jag känner för, kan tex börja amortera när frugan börjat jobba.

Jag pratade med länsförsäkringar och ville få till lånet där då jag är guldkund hos med gällande sparande, försäkringar, bank konto osv. Det enda de hade att erbjuda mig var 1.2Mkr.

Med andra ord fattas det 1Mkr :/
Det jag funderar på nu är hur jag tar mig vidare här?

Några saker jag tänkt på är följande

1. Ska jag vända mig till en annan bank som har mer att vinna på mig än banken som jag redan är kund hos?
2. Ska jag ha en medlåntagare?
3. Ska jag be en familjmedlem att ta ett lån själv på resterande 1Mkr och därefter bygga huset ihop som sedan jag kommer bo i och betala av räntorna? kommer banken ens acceptera detta upplägget?

Alla råd uppskattas.

Nämn inte för banken att du lånar 400.000 av en släkting, utan att detta är pengar du har själv.
De tar med de lånet i sin beräkning.
Sen blir det lättare att få lån om din fru har jobb.
Om du ber en i familjen ta lån och går in i huset, måste den få en viss procent av ägandet, för säkerhetens skull.
Skulle råda dig att inte blanda in fler än vad som behövs.

Alma Berlin
Citera
2015-07-25, 17:30
Medlem
Hej

Tack för svaret.

Om vi säger så här istället då.
Jag och min syster bygger huset tillsammans med 400.000 kr var i kontant insats och 50% var i ägandet. Skulle banken då eventuellt kunna gå med på lånet?

Problemet är den dock att min systers lön ligger på 20.000kr/mån före skatt. Min syster har bott hemma hos föräldrarna de senaste 7 åren som hon jobbat. Dock kommer hon de närmaste veckorna flytta till en lägenhet med sin man som hon kommer gifta sig med i Augusti. Mannen är arbetslös och deras hyra är 8000kr/mån.

Kommer hennes familj situation bli problematiskt kanske?
Citera
2015-07-25, 17:36
Medlem
Du kanske borde vänta med att köpa/bygga hus med tanke på de låga ekonomiska ramarna du/ni har.

Jag förstår att banken är tveksamma till att låna ut mer.
Citera
2015-07-25, 17:36
Citat:
Hej

Tack för svaret.

Om vi säger så här istället då.
Jag och min syster bygger huset tillsammans med 400.000 kr var i kontant insats och 50% var i ägandet. Skulle banken då eventuellt kunna gå med på lånet?

Problemet är den dock att min systers lön ligger på 20.000kr/mån före skatt. Min syster har bott hemma hos föräldrarna de senaste 7 åren som hon jobbat. Dock kommer hon de närmaste veckorna flytta till en lägenhet med sin man som hon kommer gifta sig med i Augusti. Mannen är arbetslös och deras hyra är 8000kr/mån.

Kommer hennes familj situation bli problematiskt kanske?

Allt handlar om vad ni har för intäkter kontra utgifter.
Banker har ett annorlunda synsätt på sådant än vad vi har.

Det ni borde göra, är att skapa en kalkyl på vad allt i ert liv kostar och visa för banken.

Alma Berlin
Citera
2015-07-25, 17:44
Medlem
Vi blev nekade ett lån på 750tkr men sedan beviljade 900tkr efter att vi hade lagt ihop en statistisk över vad vi har för övriga utgifter runt året och hur mycket som blir "över" per månad från våra inkomster.
Citera
2015-07-25, 18:00
Medlem
smurflers avatar
Med tanke på att du inte har tillnärmelsevis råd att ta ett sådant lån du talar om så förstår jag till fullo att banken inte verkar sugen på att låna ut pengar till dig. Det verkar inte som att du har någon långsiktig plan alls.

Vänta tills du har det bättre ställt ekonimiskt och är i en bättre situation (där din fru också har jobb etc) så kommer du antagligen att lyckas bättre.

Annars får du väl bara fixa en borgensman till lånet.
Citera
2015-07-25, 18:04
Medlem
När banken räknar vad du kommer ha för utgifter så utgår de inte från vad du har tecknat för ränta på lånet samt dina amorteringar. Utan de utgår per default från en ränta på 5.95% samt amortering trots att räntan knappt ligger på 2% och lånet är utan kvar på amortering.

De menar att räntan i framtiden kan stiga och att det kan komma att ställas krav på amortering i framtiden och att man då bör vara redo att kunna betala av lånet under sådana omständigheter också.
Citera
2015-07-25, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfler
Med tanke på att du inte har tillnärmelsevis råd att ta ett sådant lån du talar om så förstår jag till fullo att banken inte verkar sugen på att låna ut pengar till dig. Det verkar inte som att du har någon långsiktig plan alls.

Vänta tills du har det bättre ställt ekonimiskt och är i en bättre situation (där din fru också har jobb etc) så kommer du antagligen att lyckas bättre.

Annars får du väl bara fixa en borgensman till lånet.

Hej

Jodå, jag har råd att ta ett sådant lån enligt dagens ränteläge.
Självklart har jag långsiktiga planer, ser dock ingen anledning till att skriva ett inlägg med alla mina framtids planer precis.

Däremot har du missuppfattat hela konceptet med att ta privat lån istället för banklån, varför låna pengar från banken och betala räntor när du har folk som ställer upp med räntefria lån?? Och när vi pratar om folk som är ens egna familj medlemmar?

Men här har du lite om hur jag har tänkt.

Huset kommer byggas på ett villaområde där den billigaste villan såldes för 3.4Mkr och låg på 80kvm med en tomt på 400 kvm, villan jag kommer bygga kostar totalt 3Mkr och är på 160Kvm med en tomt på 900kvm. Den villan som va närmast min såldes för knappt ett år sedan för 4.2Mkr i detta område. Så detta är väl genomtänkt, inget man kommit på de senaste tre timmarna precis.

Jag kommer binda räntan på 5 år så banken kan känna sig lugna av rädslan att räntan ska "plötsligt flyga upp i taket", sen att påstå att det finns risk att min fru som är 23 år kommer förbli arbetslös de närmaste 5 åren är absurt och högst osannolikt. Vi har två familj medlemmar med egna verksamheter, där ena driver en städfirma och den andra en restaurang, att fixa jobb för henne är ett telefonsamtal bort om nu banken är rädd att min fru, efter de fem åren räntan är bunden, fortfarande kommer förbli arbetslös.

Så jo, allting är väl genomtänkt, problemet är att banken tänker långsiktigt men på felaktigt sätt.
Ponera att min fru jobbar idag, vad är det som ger banken för garanti att hon inte kommer bli arbetslös samma moment vi fått lånet? Vilka garantier har banken att vi ens bor tillsammans om två år? De utgår från det aktuella situationen trots att de tänker "långsiktigt".

Om de verkligen tänker långsiktigt borde de tänka så här istället.
Här har vi ett ung par med alla möjligheter framför sig, ung man utbildat inom IT som får 25K/mån, ung dam som klarat av studierna och kommer när som börja jobba, åtminstone inom de fem åren som räntan är bunden på det extremt låga 1.45% tex. De kommer bygga hus på ett område där de har alla förutsättningar att värdera huset 10-20% mer än investering. Ett ungt par som har genom åren lyckats skrapa ihop och spara hela 400.000 Kr.

Men icke, banken tänker fel, eller så tänker de inte alls helt enkelt, men hur som helst, några andra som har ideer på hur jag kan få till lånet??
Citera
2015-07-25, 18:22
Medlem
spara pengar o vänta tills frugan jobbar. då får ni lånet utan problem och har råd dessutom
Citera
2015-07-25, 18:56
Medlem
Citat:
... banken tänker fel, eller så tänker de inte alls helt enkelt, men hur som helst, några andra som har ideer på hur jag kan få till lånet??
25 K före skatt är ingen hög lön. Din fru är arbetslös. Banken gör helt rätt. De vill så klart tjäna pengar men inte till vilken risk som helst. Ha inte så bråttom, man måste inte ha allt och genast. Ägna dig åt din fru och bebis i stället, det är det bästa för er. Om några år är ni redo för nästa steg.
Citera
2015-07-25, 19:00
Medlem
Sightnesss avatar
Citat:
Jag kommer binda räntan på 5 år så banken kan känna sig lugna av rädslan att räntan ska "plötsligt flyga upp i taket", sen att påstå att det finns risk att min fru som är 23 år kommer förbli arbetslös de närmaste 5 åren är absurt och högst osannolikt. Vi har två familj medlemmar med egna verksamheter, där ena driver en städfirma och den andra en restaurang

Är du någon sorts turk som inte lyckas förstå hur bankers verksamhet fungerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in