Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-25, 14:55
  #1
Avstängd
Grottmongo101s avatar
När man talar om stödet för Sverigedemokraterna så utgår man mig veterligen i samtliga undersökningar från den svenska befolkningen som helhet. Finns det några undersökningar som visar på hur sd-stödet ser ut på lokalnivå, kommunalt såväl som för Riksdagen?
Jag kan tänka mig att årets och i synnerhet sommarens händelser bör har get en oproportionerligt hög tillväst i Malmö, Goteborg och Orebro.
Citera
2015-07-25, 15:18
  #2
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
När man talar om stödet för Sverigedemokraterna så utgår man mig veterligen i samtliga undersökningar från den svenska befolkningen som helhet. Finns det några undersökningar som visar på hur sd-stödet ser ut på lokalnivå, kommunalt såväl som för Riksdagen?
Jag kan tänka mig att årets och i synnerhet sommarens händelser bör har get en oproportionerligt hög tillväst i Malmö, Goteborg och Orebro.

Omöjligt att veta!

Det finns naturligtvis uppgifter i opinionsinstitutens databaser. Men om man frågar 1000 personer av 7 330 000 röstberättigade så blir det en på 7330. Vi har ca 295 kommuner många med under 7000 invånare. Att få en säker prognos på ett så litet underlag, det går inte.
Citera
2015-07-25, 15:33
  #3
Medlem
Nostradumbasss avatar
"Kommunmodellen" av vårt eget statistikorakel Frank. Den här modellen uppskattar SDs partistöd per kommun:

https://drive.google.com/file/d/0B7m...wxem9iMWM/edit

All cred till FranzLisztBlevEj75 (#FranzLisztBlevEj75). I hans profil (signaturen) finns andra modeller som uppskattar stödet för partierna, givet det OU-data vi har i tråden från status.st.

Bättre än såhär blir det inte...
__________________
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-25 kl. 15:37.
Citera
2015-07-25, 15:52
  #4
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
"Kommunmodellen" av vårt eget statistikorakel Frank. Den här modellen uppskattar SDs partistöd per kommun:

https://drive.google.com/file/d/0B7m...wxem9iMWM/edit

All cred till FranzLisztBlevEj75 (#FranzLisztBlevEj75). I hans profil (signaturen) finns andra modeller som uppskattar stödet för partierna, givet det OU-data vi har i tråden från status.st.

Bättre än såhär blir det inte...


Rena gissningar. En mattematisk modell uppräkning som inte tar hänsyn till hur lokala händelser skapat förändring. Franz Dumbas kunde gjort det lika bra.
Citera
2015-07-25, 15:56
  #5
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Rena gissningar. En mattematisk modell uppräkning som inte tar hänsyn till hur lokala händelser skapat förändring. Franz Dumbas kunde gjort det lika bra.

Absolut. Den tar inte hänsyn till sånt, men det finns heller inga lokala opinionsundersökningar, på det sätt TS efterlyser. Det enda facit vi har på kommunal nivå är val. Denna modell kan du kalla för "gissningar" om du vill, det är en matematisk modell, och absolut inte perfekt, men det är det som finns mig veterligen nerbrutet på lokal nivå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback