Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-25, 03:47
  #1
Medlem
Läs och begrunda, himla tråkigt att Sverige ska bete sig på detta sätt. Själv tror jag det är den äldre generationen politiker, och även många äldre vuxna som vägrar öppna ögonen.

http://www.dn.se/debatt/hog-tid-att-...kotikapolitik/
Citera
2015-07-25, 04:35
  #2
Medlem
Min gissning är att de som tjänar på att det är förbjudet har större inflytande än de som tjänar på att det är lagligt. Undra vilka detta kan vara då, svaret brukar bli detsamma..
Citera
2015-07-25, 08:19
  #3
Avstängd
frusciantelos avatar
Jo jag läste den där till morgonkaffet. Det är skönt att vindarna så smått börjar vända en aning. En sak som jag aldrig förstått är hur makthavare och beslutsfattare kan vara så omåttligt korkade att man förespråkar dagens drogpolitik?? All fakta och bevis finns ju där, varför vägrar dom ta in det? Kan någon förklara för mig vad våra politiker får ut av att rättsväsendet sätter dit folk för cannabis tex?! Jag vägrar tro att det beror på moralism eller att man "bryr sig" om ungdomar och medborgare. Är dom helt enkelt, dumma i huvudet?

Förresten vill inte Sverigedemokraterna ha en ännu restriktivare drogpolitik?
Citera
2015-07-25, 09:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jo jag läste den där till morgonkaffet. Det är skönt att vindarna så smått börjar vända en aning. En sak som jag aldrig förstått är hur makthavare och beslutsfattare kan vara så omåttligt korkade att man förespråkar dagens drogpolitik?? All fakta och bevis finns ju där, varför vägrar dom ta in det? Kan någon förklara för mig vad våra politiker får ut av att rättsväsendet sätter dit folk för cannabis tex?! Jag vägrar tro att det beror på moralism eller att man "bryr sig" om ungdomar och medborgare. Är dom helt enkelt, dumma i huvudet?

Förresten vill inte Sverigedemokraterna ha en ännu restriktivare drogpolitik?

Dom är inte dumma i huvet, dom vet mycket väl att "kriget mot droger" är förlorat, men politik i allmänhet och svensk politik i synnerhet är väldigt populistisk, och hjärntvätten har fungerat för bra, skulle ett parti säga sig vara för en avkriminalisering / legalisering, skulle väldigt många väljare tro att dom blivit galna.

Det är iaf min teori om vad det beror på.
Citera
2015-07-25, 10:08
  #5
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Jo jag läste den där till morgonkaffet. Det är skönt att vindarna så smått börjar vända en aning. En sak som jag aldrig förstått är hur makthavare och beslutsfattare kan vara så omåttligt korkade att man förespråkar dagens drogpolitik?? All fakta och bevis finns ju där, varför vägrar dom ta in det? Kan någon förklara för mig vad våra politiker får ut av att rättsväsendet sätter dit folk för cannabis tex?! Jag vägrar tro att det beror på moralism eller att man "bryr sig" om ungdomar och medborgare. Är dom helt enkelt, dumma i huvudet?

Förresten vill inte Sverigedemokraterna ha en ännu restriktivare drogpolitik?
1. Nykterhetsförbunden har stor makt inom svensk politik. Många politiker är medlemmar eller har band till nykterhetsrörelsen.
2. Sverige har en repressiv narkotikapolitik, inte en restriktiv. Vår alkoholpolitik är restriktiv.
Citera
2015-07-25, 10:13
  #6
Medlem
Det stämmer att det är den ädre generationen som är den mest oupplysta, kan ta ett lysande exempel.. Min fars arbetskollega
torskade för drograttfylleri (alkohol) och fick lämna prover i två år. Min fars reaktion på detta var att: va inte en öl på två år!!
Helt omedveten om själva brottet i sig, och hur grovt påverkad han måste ha kört. Att debattera med folk om varvida cannabis är farligt eller inte, och borde legaliseras är så hemskt nedslående när man bor i lilla landet hjärntvätt!! :P
Citera
2015-07-25, 10:32
  #7
Medlem
smellyproofs avatar
Bra artikel. Ser framför mig hur många svenskar blir helt förbannade och äcklade när de läser de där. "Men Knark dödar ju".

Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Min
gissning är att de som tjänar på att det är förbjudet har större inflytande än de som tjänar på att det är lagligt. Undra vilka detta kan vara då, svaret brukar bli detsamma..
De behöver inte vara någon konspiration bakom allt hela tiden. Många människor tror helt enkelt att cannabis är livsfarligt. Det är bland annat tack vare internet som objektiv information om cannabis har blivit tillgänglig.
__________________
Senast redigerad av smellyproof 2015-07-25 kl. 10:42.
Citera
2015-07-25, 13:02
  #8
Medlem
Gnomegirls avatar
Skulle någon kunna vara så vänlig att länka artikeln via unvis.it?
Tackar på förhand.




MVH/Gnomegirl
Citera
2015-07-25, 13:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Skulle någon kunna vara så vänlig att länka artikeln via unvis.it?
Tackar på förhand.




MVH/Gnomegirl

Varsågod!
http://unvis.it/www.dn.se/debatt/hog...kotikapolitik/
Citera
2015-07-25, 15:40
  #10
Medlem
tj.s avatar
Cannabis i media --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
2015-07-25, 21:57
  #11
Medlem
Mollips avatar
Lysande debattinlägg av Markus Bergström i all sin enkelhet.Hans insikt kommer att få gehör förr snarare än senare.
Citera
2015-07-27, 15:09
  #12
Medlem
Märklig replik på debattartikeln av någon moderat: http://www.dn.se/debatt/repliker/res...t-sverige-val/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback