Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Säger du ostbågar eller ostkrokar?
Ostbågar
82,33%
545 röster
Ostkrokar
17,67%
117 röster
2005-10-20, 13:07
  #13
Medlem
skitsillens avatar
andfreka > Eljest och ostkrok säger man ofta och kanske enbart i de norrländska regionerna (se mitt inlägg ovan), men vad är det som är så konstigt med rälsbuss? Det ordet förekommer i hela Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Norstedts svensk ordbok
rälsbuss - lättare järnvägsfordon som drivs av egen motor

Redigering: En rälsbuss ---> http://hem.passagen.se/smrs/reftele/...984/Image4.jpg
Citera
2005-10-20, 13:34
  #14
Medlem
andfrekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitsillen
andfreka > Eljest och ostkrok säger man ofta och kanske enbart i de norrländska regionerna (se mitt inlägg ovan), men vad är det som är så konstigt med rälsbuss? Det ordet förekommer i hela Sverige.



Redigering: En rälsbuss ---> http://hem.passagen.se/smrs/reftele/...984/Image4.jpg

För mig är det kul då det är ord som inte förekommer i Stockholm särskilt frekvent. Som Fredrik Lindström sa en gång: "Det är roligare att säga att jag ska gå och äta en syltsnitt än att säga att jag ska gå och äta en kaka".
Nåja... Jag "rättar" dom aldrig och ville egentligen bara säga att i norrland är det vanligt att säga ostkrok!

Fråga tillbaks. Är det skillnad på rälsbuss och spårvagn?
Citera
2005-10-20, 13:49
  #15
Medlem
Fulfittans avatar
Den enda jag vet som säger "ostkrokar" är min gamla mormor, och hon är från Dalarna. Om en yngre människa från civilisationen skulle säga det skulle jag uppfatta denne som en smula utvecklingsstörd.
Citera
2005-10-20, 14:26
  #16
Medlem
skitsillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andfreka
... Fråga tillbaks. Är det skillnad på rälsbuss och spårvagn? ...
Spårvagn tycker jag nog är lite mer specifikt än rälsbuss.

Citat:
Ursprungligen postat av Norstedts svensk ordbok
spårvagn - spårvägsvagn för kollektivt resande i stadstrafik

Jag tror vi sätter streck i rälsfordonsdebatten här för att inte gå för mycket utanför ämnet som var ostbågar/-krokar.
Citera
2005-10-20, 17:03
  #17
Medlem
gsfans avatar
Enligt den här sidan är Ostkrokar slang och kommer urspungligen från Delsbo i Hälsingland.
http://www.folketsordbok.se/?object=...g&slang_id=194
Citera
2005-10-20, 19:01
  #18
Medlem
Ostbågar säger jag och inget annat om snacksen i fråga
Citat:
Ursprungligen postat av skitsillen
men vad är det som är så konstigt med rälsbuss? Det ordet förekommer i hela Sverige.
Om vad? Tåg, pendeltåg, lokaltåg, spårvagn eller alltihop? Jag har aldrig hört/använt ordet.
Citera
2005-10-20, 20:17
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gsfan
Är det nån mer än mig som säger Ostkrokar???
Vilket är det som är rätt??

Ostbågar. Dessutom heter det "mer än jag".
Citera
2005-10-20, 21:16
  #20
Medlem
Diplomats avatar
När jag gick i skola fick vi en ny kille i klassen. Att hans pappa var kläddesigner och han själv troligen bög, samt högfärdig och dryg kunde vi stå ut med, men när vi skulle ha klassfest och planerade inför denna och killen undrade "vem köper ostbågar?" var klass-stryket nära. Det heter ostkrokar. Punkt.
Citera
2005-10-20, 21:57
  #21
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 284366
Jag är en jävligt lustig person så jag säger ostbögar.

Varför inte musmotorcyklar?
Citera
2005-10-20, 22:14
  #22
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag har faktiskt bara hrt ostkrokar sägas en gång tidigare, och det var i ett avsnitt av Sally. Där återger Sally en konversation hon hört mellan kungen och drottningen.

Kungen (högdraget): Skulle du kunna tänka dig att skicka ostbågarna Silvia.
Drottningen (tysk brytning): Men kyngen det heter inte ostbågar, det heter ostkrokar
Kungen: Jag vet vet väl för böveln vad det heter, ge mig ostbågarna
Drottningen: Nej kyngen, dy får inte påsen för än du säger ostkrokar

Typ...
Citera
2005-10-20, 22:19
  #23
Medlem
auto:erotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klåfingrig
Engelskt uppslagsord
doodle

Svensk översättning
krumelurer, klotter (substantiv)

Det fick jag inte ut så mycket av, men hör oftast ostbågar i min stad, eller rättaresagt till 99%
Här där jag bor säger vi alltid ostkrumelurer.
Citera
2005-10-20, 22:26
  #24
Medlem
Sälklubbarns avatar
Barn säger ostkrokar. När man blir äldre börjar man säga ostbågar. Så enkelt är det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback