Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-25, 21:00
  #13
Medlem
PsychoticAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tycker du inte att det är konstigt med ett existerande oändligt rum utan någonting i? Varför känns den tanken mer "naturlig" än att universum bara uppstår? Dessutom är det så att rummet utvidgas med universum, så rummet finns inte utan universum.

Jag tänker mig att det, om det scenariot stämmer, alltid har funnits något i det rummet.
Det starkaste argumentet jag ser som talar för att big bangs sker i ett redan befintligt rum är att jag tror att slumpen behöver utsträckning i tid för att generera resultat. Jag tycker helt enkelt att det att det borde ha krävts tid för att bygga upp kraften i singulariteten innan den blev stor nog att släppas lös och expansionen påbörjades.
Så istället för att tänka sig oändligt många universum som uppstår ur intet så tänker jag mig oändligt många big bangs som uppstår i ett oändligt rum/universum där varje big bang närmast kan beskrivas som gigantiska svarta hål som får sin energi från omgivningen innan de exploderar/expanderar. Varje big bang skulle i så fall vara kraftfullt nog att få rymden att utvidgas där de sker.
Sen är jag inte så säker på att det oändliga rummet tvunget är samma typ av rymd som vi har omkring oss här i vårt BB. Det skulle väl kunna vara nån form av ursoppa som omformas där BB sker.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback