2015-07-24, 22:35
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremnazist
Spekulerar man med lånade pengar är man ute på hal is.

Ja, för inga förmögenheter har någonsin byggts med hjälp av lånade pengar

(ja, jag var ironisk, i princip alla större förmögenheter har byggts med lån)
2015-07-24, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Ja, för inga förmögenheter har någonsin byggts med hjälp av lånade pengar

(ja, jag var ironisk, i princip alla större förmögenheter har byggts med lån)

Och alla skulder har byggts upp av lån. Vad är din poäng? Det vi diskuterar här är att som en fattig ung person utan inkomst låna pengar för att leka smart Wall Streetklippare och få "gratispengar". Det är alltid en dum idé men särskilt nu när aktier och fastigheter generellt har uppblåsta värderingar pga kreditexpansionen.
2015-07-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Får jag fråga hur? Jobb efter skola och sen på lov och sånt eller?

ONT: Ingenting än.... men kommer väl får det nästa år då man ska flytta hemifrån på riktigt.

Jobb främst på helger och lov. Vissa kvällar också ibland + bidraget.
2015-07-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremnazist
Skriv vad ni tjänar också så man ser om det har lönat sig.

7,5 års studier utan lån. Beroende på vilket yrke jag väljer att arbeta med tjänar jag antingen 38000 eller 24500.
2015-07-24, 23:38
Medlem
RaketStrump0rnas avatar
Ska börja 3 års utbildning nu men har extrajobb + bor hemma för närvarande så hoppas på 0kr i slutändan.
2015-07-24, 23:56
Medlem
Vadaadaas avatar
>500.000 kr

>15 års studier (grund + forskarutb)
2015-07-25, 00:04
Medlem
Nossleus avatar
Kommer bli > 300 k efter 5 års studier. Om jag får jobb efteråt blir nog lönen tillräckligt bra för att betala tillbaka utan problem. Får jag inte jobb efteråt är mitt liv över oavsett om jag har 100k, 200k, eller 300k i skulder känner jag.
2015-07-25, 01:20
Medlem
Drygt 100k. 2-årig YH-utbildning.

Planerar att ha det fullt avbetalt om 2-3 år. Även om lånet är extremt förmånligt, och jag sannolikt tjänar mer på att investera dom lånade pengarna, så ogillar jag känslan att ha lån över mig.

Med OB-tillägg tjänar jag ca 35k/mån brutto.
2015-07-25, 04:30
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaudy
Spekulera är inte samma sak som investera och jag har inga problem med att investera lånade pengar. För att jag skall vara oförmögen att betala tillbaka hela min csn skuld så skulle jag behöva förlora 60 % av mitt innehav, något vilket jag finner väldigt osannolikt.

Hur kan ni ha studieskulder om ni inte ens kan räkna.. Du kommer att ligga rejält back om du går 60% back. Ett tips är att du kanske inte ska hålla på med investeringar innan du lärt dig räkna.
2015-07-25, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Hur kan ni ha studieskulder om ni inte ens kan räkna.. Du kommer att ligga rejält back om du går 60% back. Ett tips är att du kanske inte ska hålla på med investeringar innan du lärt dig räkna.

Om jag har en portfölj med ett mv på runt 250 k så är 60 % 150 k, vilket innebär om jag förlorar 60 % så har jag 100 k kvar vilket motsvarar min studieskuld. Kanske du som inte kan läsa ordentligt?
2015-07-25, 09:05
Medlem
Herrcykels avatar
Jag har över miljonen på banken men kommer ändå att ta fullt studielån i höst. Väldigt dumt att inte göra det då räntan är nästintill obefintlig. Bättre att ta lån och låta sitt eget kapital jobba ute på börsen...
2015-07-25, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Kommer bli > 300 k efter 5 års studier. Om jag får jobb efteråt blir nog lönen tillräckligt bra för att betala tillbaka utan problem. Får jag inte jobb efteråt är mitt liv över oavsett om jag har 100k, 200k, eller 300k i skulder känner jag.
Haha har lite samma tankegångar, det får bära eller brista.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in