Citat:
Ursprungligen postat av
iosifmoti
Du har en naiv syn på lån. Rent generellt har du givetvis rätt, men sedan en tid tillbaka har man kunnat göra riskfritt arbitrage på CSN-lånet (vet ej om det fortfarande fungerar med tanke på den otroligt låga sparräntan). Dessutom är CSN-lånet en investering i sig själv som kan ge avkastning som vida överstiger det lånade beloppet om man nu lägger ner hjärta och själ i studierna.
Själv och hjärta lägger jag inte i studien utan i praktiken att studera det jag finner intressant. Jag har ingen ambition att hamna i en återbetalningsskyttel där det är jag som måste gräva efter jord för att någon gett blanka fan i att jag inte haft pengar en gång i tiden, läser flera stycken som varit så dumma att dem satt sig i den grad av klister, när dagen kommer och de vill göra något eget så kommer kronofogden att gå efter dem ifall de inte fogdar sig i kapitalismens ekorrhjul, om du undrar så är jag pengaslav och anställd på fabriksband, inte för att jag är skyldig staten det utan för att jag bygger en buffert att köpa en maskin för...
Som ovanstående skriver håller jag med om att CSN som ger ett stort lån utan större säkerhet med ungefär en procents ränta en ganska bra deal, bara emot ränta!