2015-07-26, 12:46
Medlem
Hade skuld på ca 120,000kr då jag tog lån från CSN när jag i vuxen ålder började studera 2010. Anledningen till lånet var att upprätthålla levnadsstandarden för sambo och barnen, samtidigt som CSN är riktigt bra lån, snarare än att det krävdes lån för att få ekonomin att gå ihop.

Sen ville sambon separera och dela på alla tillgångar men tyckte att jag gott kunde behålla skulden till CSN... En inbetalning senare var jag skuldfri hos CSN och då fanns inte så mycket för sambon kvar att sno...

Hade gärna haft kvar CSN-skulden och rekommenderar ingen att lösa CSN-skuld snabbt bara för att göra sig skuldfri.
2015-07-26, 12:55
Medlem
CHeitzmans avatar
Runt 270 000kr. Cirka 500 hp. Läkarutbildning plus endel annat. Betalar bara vad CSN fakturerar var tredje månad, ingen poäng att betala mer med så låg ränta som nu.
2015-07-26, 16:26
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaudy
Om jag har en portfölj med ett mv på runt 250 k så är 60 % 150 k, vilket innebär om jag förlorar 60 % så har jag 100 k kvar vilket motsvarar min studieskuld. Kanske du som inte kan läsa ordentligt?

Så nu har du 250k helt plötsligt.. Jävligt svårt att tyda din text som du skriver då.
2015-07-26, 20:39
Medlem
Apones avatar
230 gamla poäng, har ca 125 000 i lån tror jag och det kostar väl 500 i månaden ett antal år till, men csn lån är nog det bästa lånet du kan ha så det är inget jag ligger vaken för på nätterna.

Skulle kunna lösa lånet imorgon om jag ville.
2015-07-26, 22:20
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iosifmoti
Du har en naiv syn på lån. Rent generellt har du givetvis rätt, men sedan en tid tillbaka har man kunnat göra riskfritt arbitrage på CSN-lånet (vet ej om det fortfarande fungerar med tanke på den otroligt låga sparräntan). Dessutom är CSN-lånet en investering i sig själv som kan ge avkastning som vida överstiger det lånade beloppet om man nu lägger ner hjärta och själ i studierna.
Själv och hjärta lägger jag inte i studien utan i praktiken att studera det jag finner intressant. Jag har ingen ambition att hamna i en återbetalningsskyttel där det är jag som måste gräva efter jord för att någon gett blanka fan i att jag inte haft pengar en gång i tiden, läser flera stycken som varit så dumma att dem satt sig i den grad av klister, när dagen kommer och de vill göra något eget så kommer kronofogden att gå efter dem ifall de inte fogdar sig i kapitalismens ekorrhjul, om du undrar så är jag pengaslav och anställd på fabriksband, inte för att jag är skyldig staten det utan för att jag bygger en buffert att köpa en maskin för...

Som ovanstående skriver håller jag med om att CSN som ger ett stort lån utan större säkerhet med ungefär en procents ränta en ganska bra deal, bara emot ränta!
Senast redigerad av psykoshippien 2015-07-26 kl. 22:23.
2015-07-27, 00:02
Medlem
0:- då och 0:- nu.
2015-07-27, 00:21
Medlem
300 hp, 120000 typ.

Kommer landa på närmare 400 hp när jag är klar och ev liiiite större skuld.

Skulden stör mig inte nämnvärt, kommer försöka betala av den i rätt snabb takt tror jag.
2015-07-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
208 007 kr

Ni kan också lägga till hur många poäng ni har, vilken utbildning, och/eller vilken högskola ni gick på.

195 poäng.

Vem kissar längst i form av skulder i relation till poäng. Är det inte viktigare att sätta antal poäng i relation till månadslönen?
Har man en bra lön sveper man bort csn skiten på en gång eller blixtsnabbt så att man inte bidrar till Löfvens budget och sponsring av fler muslimer.
2015-07-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Så nu har du 250k helt plötsligt.. Jävligt svårt att tyda din text som du skriver då.

Jag har sparat ihop 160 k under samma period jag lånat 100 k, det är du som antar att jag hade 0 kr innan jag började studera.
2015-07-27, 13:51
Medlem
Mercais avatar
525k när jag var klar. 350k kvar.

Pluggade utomlands.
2015-07-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langochgrov
Vem kissar längst i form av skulder i relation till poäng. Är det inte viktigare att sätta antal poäng i relation till månadslönen?
Har man en bra lön sveper man bort csn skiten på en gång eller blixtsnabbt så att man inte bidrar till Löfvens budget och sponsring av fler muslimer.
Har man en bra lön skyfflar man in mer i Maggans lador än om man har en dålig.
2015-07-27, 14:30
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
208 007 kr

Ni kan också lägga till hur många poäng ni har, vilken utbildning, och/eller vilken högskola ni gick på.

195 poäng.

O kronor, jobbade halvtid och tog bara ut bidragsbiten de sista åren. Hade som maximalt 29 000 kronor i skuld som jag slantade in efter några år för att bli av med den. CSN lade på rätt mycket i "avgifter" vid varje inbetalning så det kändes vettigt att blir av med det.

Mer än 400 poäng (forskarutbildad samt bland annat ekonomi 80 poäng och pedagogik 30 hsp).
Senast redigerad av BorgeH 2015-07-27 kl. 14:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in