Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-23, 17:44
  #1
Medlem
No6s avatar
För ungefär en månad sedan bestämde jag mig för att gå ner i vikt genom att börja promenera 1 timme per dag i rask takt samt ta bort läsken och alla andra onyttigheter i vardagen. Samt äta mer regelbundet, men mindre portioner. Vägde 95kg när jag började, kollade vikten idag och den står på 95,0kg fortfarande, dock vägde jag mig nu på kvällen brukar annars väga mig på morgonen, men va i helvete? Jag har ändrat min livstil RADIKALT, dvs från att bälja i mig coca cola i stora mängder precis varje dag och käka 1-2 stora portioner om dagen till att äta 3 gånger om dagen i mindre portioner och dricka vatten. Fett irriterande, det har ju inte varit lätt att ställa om till detta och så ser man att man inte går ner ett skit. Vad gör jag för fel?
Citera
2015-07-23, 17:51
  #2
Medlem
Ditt stora fel är att du ljuger för dig själv!

Nädå, har faktiskt ingen aning om vad det kan bero på. Kanske kommer med tiden?
Vad äter du för mat? Du måste göra av med mer kalorier än vad du stoppar i dig iaf...
Citera
2015-07-23, 17:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
För ungefär en månad sedan bestämde jag mig för att gå ner i vikt genom att börja promenera 1 timme per dag i rask takt samt ta bort läsken och alla andra onyttigheter i vardagen. Samt äta mer regelbundet, men mindre portioner. Vägde 95kg när jag började, kollade vikten idag och den står på 95,0kg fortfarande, dock vägde jag mig nu på kvällen brukar annars väga mig på morgonen, men va i helvete? Jag har ändrat min livstil RADIKALT, dvs från att bälja i mig coca cola i stora mängder precis varje dag och käka 1-2 stora portioner om dagen till att äta 3 gånger om dagen i mindre portioner och dricka vatten. Fett irriterande, det har ju inte varit lätt att ställa om till detta och så ser man att man inte går ner ett skit. Vad gör jag för fel?

Vi kan ju bryta ner lite av det du skriver:
- För ungefär en månad
En månad är inte lång tid när det handlar om viktminskning. Säg att du tappat 1 kilo fett. Det är bra jobbat, men knappast syns det på vågen. De är ju inte exakta för fem öre och väger inte bara fett. Så hur resonerar du här?

- börja promenera 1 timme per dag
Okey, men skulle det förbränna fett hade du tänkt? En timmes promenad förbrukar i stort sett ingen energi.

- ta bort läsken
Okey, men det är ju knappt några kalorier i läsk och vad äter/dricker du istället? Krävs lite mat för att kompensera mycket läsk om man inte vet något om kalorier.

- Samt äta mer regelbundet, men mindre portioner
Du äter oftare, så klart du äter mindre varje gång. Men det kanske går jämt upp kalorimässigt?

Finns inget i din text egentligen som visar något som skulle få dig att tappa i vikt.

Läs om kalorier och börja i rätt ände.
Citera
2015-07-23, 17:58
  #4
Medlem
Du äter för mycket / rör dig för lite.
Så enkelt är det.
Citera
2015-07-23, 18:06
  #5
Medlem
Svenskares avatar
Börja jogga, sex kilometer om dagen, cirka 30 minuter för en otränad. 3-4 månader senare kommer du vara i form, oavsett vad du äter bara du upprätthåller träningen regelbundet. Vilodagar, ja, men aldrig två på raden utom vid allvarligare skador.

Kör lite armhävningar och sittups emellanåt när du har tråkigt. Det behöver inte vara någon större mängd, men som sagt då och då under dagtid. Portionerna kommer du minska automatiskt när du ser att du har gått ner i vikt alltså fått effekt av träningen. Innan dess behåll ditt tidigare matschema då du behöver mycket för att orka springa så intensivt.

Och som sagt skit i vågen de första två månaderna, den förstör bara för dig under den tiden.
Citera
2015-07-23, 18:11
  #6
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlitePreston
Ditt stora fel är att du ljuger för dig själv!

Nädå, har faktiskt ingen aning om vad det kan bero på. Kanske kommer med tiden?
Vad äter du för mat? Du måste göra av med mer kalorier än vad du stoppar i dig iaf...
Frukost: En macka med pålägg + ett glas mjölk
Middag: Husmanskost(typ potatis, pasta, sås, köttbullar etc). Räknar ej kalorier, men tar mycket mindre mat(blir knappt mätt - blir hungrig rätt snabbt igen)
Kvällsmat: Samma som middag oftast

Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vi kan ju bryta ner lite av det du skriver:
- För ungefär en månad
En månad är inte lång tid när det handlar om viktminskning. Säg att du tappat 1 kilo fett. Det är bra jobbat, men knappast syns det på vågen. De är ju inte exakta för fem öre och väger inte bara fett. Så hur resonerar du här?

- börja promenera 1 timme per dag
Okey, men skulle det förbränna fett hade du tänkt? En timmes promenad förbrukar i stort sett ingen energi.

- ta bort läsken
Okey, men det är ju knappt några kalorier i läsk och vad äter/dricker du istället? Krävs lite mat för att kompensera mycket läsk om man inte vet något om kalorier.

- Samt äta mer regelbundet, men mindre portioner
Du äter oftare, så klart du äter mindre varje gång. Men det kanske går jämt upp kalorimässigt?

Finns inget i din text egentligen som visar något som skulle få dig att tappa i vikt.

Läs om kalorier och börja i rätt ände.
Nu vägde jag mig som sagt på kvällen, ska kolla vikten imorgon bitti. Ett par gånger har jag sett att vikten varit under 94 kg för att sedan hoppa upp när jag ätit eller druckit. Trodde vågen var ganska exakt, jag tappar ju inte muskler utan fett då borde väl vågen visa denna minskning i fett? Hur tar jag annars reda på om jag går ner? Kan man mäta på nåt annat sätt?

Vad jag har läst så bränner promenader rätt mycket kalorier?

Coca Cola innehåller ju stora mängder socker? Som är sprängfyllt med kalorier, eller det står det på flaskan iaf. Dricker vatten istället för cola.

Självklart kan jag inte vara helt säker på hur mycket kalorier alla måltider når upp till, eftersom jag inte räknar. Jag tänkte prova gå ner utan att räkna kalorier först då jag är en usel kock och det är ganska mycket jobb att hålla på och räkna kalorier som jag testat förr.

Nästa steg är att börja räkna kalorier om det inte räcker med metoden jag kör nu. Och börja gå på gym och cykla, då mina ben verkar ta mycket stryk av att gå/springa. Finns väl träningscyklar på gymet som alla kärringar sitter på jämnt

Har sett den där sidan som verkar vara smidig att använda för kalorier osv
__________________
Senast redigerad av No6 2015-07-23 kl. 18:14.
Citera
2015-07-23, 18:23
  #7
Medlem
ragingcows avatar
Du kanske kan lägga till intervallträning till din träning, gå till nån backe och sprinta upp för den allt vad du har sen gå ner igen och repetera, gör så många omgångar som du orkar.

Sen kanske du kan lägga till nån form av styrketräning 2 helkroppspass i veckan kan vara en bra start om du är ovan. Har du ej tillgång till gym så kan du göra olika kroppsviktsövningar hemma eller utomhus.
Citera
2015-07-23, 18:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Frukost: En macka med pålägg + ett glas mjölk
Middag: Husmanskost(typ potatis, pasta, sås, köttbullar etc). Räknar ej kalorier, men tar mycket mindre mat(blir knappt mätt - blir hungrig rätt snabbt igen)
Kvällsmat: Samma som middag oftast


Nu vägde jag mig som sagt på kvällen, ska kolla vikten imorgon bitti. Ett par gånger har jag sett att vikten varit under 94 kg för att sedan hoppa upp när jag ätit eller druckit. Trodde vågen var ganska exakt, jag tappar ju inte muskler utan fett då borde väl vågen visa denna minskning i fett? Hur tar jag annars reda på om jag går ner? Kan man mäta på nåt annat sätt?
Enda sättet är en kaliper. Den mäter fettminskningen mest exakt om ett proffs utför mätningen. Eftersom du både äter och dricker olika varje dag så lagras mat olika länge osv. En våg är inte till för att väga sig för att se en fettförlust, utan för att väga hur mycket hela kroppen väger. Det är en stor skillnad.

Vad jag har läst så bränner promenader rätt mycket kalorier?
Inte direkt. Man förbränner runt 100 kalorier genom att ligga stilla i sängen per timme. Den siffran ökar inte speciellt mycket om man väljer att gå en timme istället.

Coca Cola innehåller ju stora mängder socker? Som är sprängfyllt med kalorier, eller det står det på flaskan iaf. Dricker vatten istället för cola.
Fast det är bara ca 45 kalorier per deciliter i Cola och all annan läsk, juice, mjölk osv.

Självklart kan jag inte vara helt säker på hur mycket kalorier alla måltider når upp till, eftersom jag inte räknar. Jag tänkte prova gå ner utan att räkna kalorier först då jag är en usel kock och det är ganska mycket jobb att hålla på och räkna kalorier som jag testat förr.
Du kan alltid bli bättre på att laga mat.

Nästa steg är att börja räkna kalorier om det inte räcker med metoden jag kör nu. Och börja gå på gym och cykla, då mina ben verkar ta mycket stryk av att gå/springa. Finns väl träningscyklar på gymet som alla kärringar sitter på jämnt
Då är jag väl en av kärringarna då eftersom jag numera cyklar två gånger i veckan på gym. Att räkna kalorier är inte komplicerat. Om du är extremt lat och så kan du ju äta samma mat varje dag eller ha ett par olika matscheman som du kör olika dagar där du räknat på kalorier.

Har sett den där sidan som verkar vara smidig att använda för kalorier osv

Skrev i fetstil ovan.
Citera
2015-07-23, 19:04
  #9
Medlem
Skippa kolhydraterna! Det fungerar.


QUOTE=No6|54106039]För ungefär en månad sedan bestämde jag mig för att gå ner i vikt genom att börja promenera 1 timme per dag i rask takt samt ta bort läsken och alla andra onyttigheter i vardagen. Samt äta mer regelbundet, men mindre portioner. Vägde 95kg när jag började, kollade vikten idag och den står på 95,0kg fortfarande, dock vägde jag mig nu på kvällen brukar annars väga mig på morgonen, men va i helvete? Jag har ändrat min livstil RADIKALT, dvs från att bälja i mig coca cola i stora mängder precis varje dag och käka 1-2 stora portioner om dagen till att äta 3 gånger om dagen i mindre portioner och dricka vatten. Fett irriterande, det har ju inte varit lätt att ställa om till detta och så ser man att man inte går ner ett skit. Vad gör jag för fel?[/quote]
Citera
2015-07-23, 20:01
  #10
Medlem
No6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Skrev i fetstil ovan.

Enda sättet är en kaliper. Den mäter fettminskningen mest exakt om ett proffs utför mätningen. Eftersom du både äter och dricker olika varje dag så lagras mat olika länge osv. En våg är inte till för att väga sig för att se en fettförlust, utan för att väga hur mycket hela kroppen väger. Det är en stor skillnad.
Midjemått fungerar inte? Läste att -1cm i midjemått motsvarar -1kg fett, stämmer det?

Fast det är bara ca 45 kalorier per deciliter i Cola och all annan läsk, juice, mjölk osv.
Exakt och 1l motsvarar då 450 kalorier. Förut kunde jag dricka 2l om dagen alltså 900 kalorier. Mjölk är också något jag drack mycket av varje måltid(ofta ett helt paket) som jag dragit ner på nu till ett glas per måltid.

Då är jag väl en av kärringarna då eftersom jag numera cyklar två gånger i veckan på gym. Att räkna kalorier är inte komplicerat. Om du är extremt lat och så kan du ju äta samma mat varje dag eller ha ett par olika matscheman som du kör olika dagar där du räknat på kalorier.
Cykling/Spinning är alltså ett bra sätt att bränna fett? Tänkte isf variera Cykling med situps och armhävningar.

Kollade nyss då vägde jag 93,9kg, då efter jag ätit hur nu det är möjligt. Ska bli intressant att se hur mycket jag väger imorgon bitti. Vågen är ju uppenbarligen inget att gå efter men på lång sikt borde man ju endå kunna se lite förändringar tycker man.

Citat:
Ursprungligen postat av Anneli73
Skippa kolhydraterna! Det fungerar.
Men är det nyttigt för kroppen?
Citera
2015-07-23, 20:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Enda sättet är en kaliper. Den mäter fettminskningen mest exakt om ett proffs utför mätningen. Eftersom du både äter och dricker olika varje dag så lagras mat olika länge osv. En våg är inte till för att väga sig för att se en fettförlust, utan för att väga hur mycket hela kroppen väger. Det är en stor skillnad.
Midjemått fungerar inte? Läste att -1cm i midjemått motsvarar -1kg fett, stämmer det?

Fast det är bara ca 45 kalorier per deciliter i Cola och all annan läsk, juice, mjölk osv.
Exakt och 1l motsvarar då 450 kalorier. Förut kunde jag dricka 2l om dagen alltså 900 kalorier. Mjölk är också något jag drack mycket av varje måltid(ofta ett helt paket) som jag dragit ner på nu till ett glas per måltid.

Då är jag väl en av kärringarna då eftersom jag numera cyklar två gånger i veckan på gym. Att räkna kalorier är inte komplicerat. Om du är extremt lat och så kan du ju äta samma mat varje dag eller ha ett par olika matscheman som du kör olika dagar där du räknat på kalorier.
Cykling/Spinning är alltså ett bra sätt att bränna fett? Tänkte isf variera Cykling med situps och armhävningar.

Kollade nyss då vägde jag 93,9kg, då efter jag ätit hur nu det är möjligt. Ska bli intressant att se hur mycket jag väger imorgon bitti. Vågen är ju uppenbarligen inget att gå efter men på lång sikt borde man ju endå kunna se lite förändringar tycker man.


Men är det nyttigt för kroppen?

Det där med 1cm midjemått skulle motsvara 1kg är påhittat.

Ja, 2L blir ju 900 kalorier. Det är ju 900 i energi som du säkert får i dig på annat vis. Om du skulle ligga på ett kraftigt underskott som skulle motsvara effektiv viktminskning så skulle det kännas kraftigt. Känner du stor skillnad mot tidigare?

Nja, cykling är lika effektivt som allt annat. Men cykling förbränner inte fett, utan förbränner snarare kalorier. Det är ju kalorierna i slutet av dagen som avgör om man går ner-, upp- eller ligger stilla i vikt. Jag blir alltid hungrigare när jag cyklat ett hårt pass så de kalorierna jag förbränner när jag cyklar äter jag alltid i form av mat. Jag vill bygga kondition, ben och vader med cykling.
Citera
2015-07-23, 21:01
  #12
Medlem
No6s avatar
Nu säger vågen 92,9kg, har även tagit midjemåttet som nu ligger på 96, hade 98 innan om jag nu mätte rätt. Så det är möjligt att jag faktiskt gått ner lite. Vägde mig flera gånger om dagen i början och vikten varierade mellan 94-96kg men aldrig ner mot 93 kg. Har också fått för mig att min käklinje blivit mer tydlig, alltså att jag tappat fett i ansiktet men det kan vara larv bara.

Hur som helst kommer jag trappa upp träningen från promenad till cykling/spinning och kanske lite simning om det blir bra väder framöver och försöka börja räkna kalorier använda mig av den här Myfitness appen. Frukosten är ju inga problem iaf. Har ju en matvåg så det kan väl inte vara alltför svårt att räkna ut kcal för pasta heller. Men grytor och sånt är svårare.
__________________
Senast redigerad av No6 2015-07-23 kl. 21:03.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback