Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-23, 13:55
  #1
Medlem
Jag har dålig syn och behöver en stor skärm som kan köra relativt låg upplösning utan att det ser ut som skit. De flesta stora skärmar är optimerade för hög upplösning.

Någon rekommendation?

Hemma har jag en imac med (integrerad) 24"-skärm. Kör i 1280 x 720 och det känns rätt lagom. Nu ska det alltså inhandlas en extern skärm till en MacBook.
Citera
2015-08-07, 13:04
  #2
Medlem
Sikkans avatar
Bästa är att hitta en CRT-skärm då dessa går att köra i låg upplösning utan att det ser förjävligt ut.

Alternativt, platt-skärm med så låg native upplösning som möjligt!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1484584
Citera
2015-08-07, 14:28
  #3
Medlem
Alternativt så skaffar du dig en skärm med hög upplösning och ändrar din DPI inställning, ett exempel finns är:
http://www.eizoglobal.com/support/co...s_x/index.html
Citera
2015-08-07, 14:33
  #4
Medlem
Megaforces avatar
Bäst resultat får man nog om man kör med en platt skärm som har den dubbla eller fyrdubbla nativa upplösningen än den man tänker använda. I detta fall antagligen en 27" skärm med 2560x1440 i upplösning som körs i 1280x720. Är skärmen bra så använder den automatiskt exakt 4 pixlar för varje bildpunkt i 1280x720.

Man bör givetvis testa innan man köper.
Citera
2015-08-31, 16:52
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Bäst resultat får man nog om man kör med en platt skärm som har den dubbla eller fyrdubbla nativa upplösningen än den man tänker använda. I detta fall antagligen en 27" skärm med 2560x1440 i upplösning som körs i 1280x720. Är skärmen bra så använder den automatiskt exakt 4 pixlar för varje bildpunkt i 1280x720.

Man bör givetvis testa innan man köper.
Hörrö du geniet. Innebär inte 1280 x 720 1280 stycken pixlar på bredden och 720 på höjden? En pixel är liksom en elektronisk bilds minsta beståndsdel och således måste man öka upplösningen för att öka antalet pixlar, inte tvärtom.
Citera
2015-08-31, 19:03
  #6
Medlem
Allings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hörrö du geniet. Innebär inte 1280 x 720 1280 stycken pixlar på bredden och 720 på höjden? En pixel är liksom en elektronisk bilds minsta beståndsdel och således måste man öka upplösningen för att öka antalet pixlar, inte tvärtom.
Hörrö du geniet. Om man vill köra 1280x720 kan man göra det på en skärm med 2560x1440 – alltså dubbelt så många pixlar i vardera riktning – precis som din kollega skriver. För optimalt resultat krävs som sagt även att skärmens scaler då använder 4:1 pixelmappning istället för att skala om på något sätt som gör bilden suddig. (Jämför Nearest Neighbor med Bicubic vid uppskalning i Photoshop.) Det är tyvärr inget man kan räkna med utan man får kolla upp det för varje enskild skärm.
Citera
2015-08-31, 19:39
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alling
Hörrö du geniet. Om man vill köra 1280x720 kan man göra det på en skärm med 2560x1440 – alltså dubbelt så många pixlar i vardera riktning – precis som din kollega skriver. För optimalt resultat krävs som sagt även att skärmens scaler då använder 4:1 pixelmappning istället för att skala om på något sätt som gör bilden suddig. (Jämför Nearest Neighbor med Bicubic vid uppskalning i Photoshop.) Det är tyvärr inget man kan räkna med utan man får kolla upp det för varje enskild skärm.
på mig. Pixelmappning tänkte jag inte alls på. Nu känner jag mig riktigt dum.
Citera
2015-08-31, 20:35
  #8
Medlem
Filantropis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
på mig. Pixelmappning tänkte jag inte alls på. Nu känner jag mig riktigt dum.
Man kan inte ha koll på alla tekniska mojänger och finesser!

F.ö så tror jag att du skall följa Megaforce exempel.
__________________
Senast redigerad av Filantropi 2015-08-31 kl. 21:00.
Citera
2015-09-01, 02:41
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantropi
Man kan inte ha koll på alla tekniska mojänger och finesser!

F.ö så tror jag att du skall följa Megaforce exempel.
Näe, det är klart sant och hårdvaruintresset är ju inte alls lika stort som när jag läste Toms Hardware och annat sånt dagligen back in the day. Men det är ju trots allt över tio år sen. Nu är jag mest nöjd över att jag har grundkunskapen och i alla fall kan bygga ihop mina burkar själv. Jag är liksom mer intresserad av att allt funkar bra snarare än varför det funkar bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback