Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-23, 13:30
  #1
Medlem
Har haft ett uppehåll på några år från spelandet (bas) och vet att jag kan stå och spela och få till det bra med fingrarna på vänsterhanden, men får inte till det nu! Irriterande!!!
Så, ska jag fortsätta stå upp även fast jag inte får till det helt hundra? Typ missar lite här och lite där och hamnar fel, eller ska jag sitta ner tills jag har "övat in" mig?
Är rädd att sitta ner är bortslösad tid, för det är inte samma som att stå upp, speciellt inte om man har basen långt ner
Har börjat spela med plektrum också, vilket jag inte gjort tidigare och det blir ju också något helt annat när man står upp.
Lustigt var det också att vänsterhanden blev handikappad när högerhanden inte gjorde som den brukade
Citera
2015-07-23, 14:30
  #2
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrossadeTomater
Har haft ett uppehåll på några år från spelandet (bas) och vet att jag kan stå och spela och få till det bra med fingrarna på vänsterhanden, men får inte till det nu! Irriterande!!!
Så, ska jag fortsätta stå upp även fast jag inte får till det helt hundra? Typ missar lite här och lite där och hamnar fel, eller ska jag sitta ner tills jag har "övat in" mig?
Är rädd att sitta ner är bortslösad tid, för det är inte samma som att stå upp, speciellt inte om man har basen långt ner
Har börjat spela med plektrum också, vilket jag inte gjort tidigare och det blir ju också något helt annat när man står upp.
Lustigt var det också att vänsterhanden blev handikappad när högerhanden inte gjorde som den brukade

Du ska öva in en stående och sittande sätt att hålla basen, ger mest imho.

Personligen vill jag trycka ner basen baktill när jag vill, vid få tillfällen jag spelar plektrum, jämfört med finger/tum spel. Ofta på axelbanden kan man ju ha två hål vilket du kan utnyttja för finger kontra plektrumspel.
Citera
2015-07-23, 15:01
  #3
Medlem
Jag sitter alltid ner när jag spelar. Utan undantag. Dock är jag ju trummis, men ändå.
Citera
2015-07-23, 15:10
  #4
Medlem
Kjellkritisk: Ja så kan man ju göra, med axelbandet alltså. Men jag vill spela fort som attans och hårt, plus att jag gillar ljudet bättre med plektrum... Jag tycker bättre om att spela med fingrarna (för att jag är ovan plektrumet) och som du säger att du vill kunna trycka ner den, jag känner samma, alltså att jag har typ mer kontroll på basen när jag spelar med fingrarna för då kan man ha tummen som stöd.. När jag spelar med plektrum känns det som att handen bara fladdrar runt och jag spelar i otakt så det smäller om det. Men som sagt, är ovan.

J.R: Kanske ska börja spela trummor istället så slipper jag fundera
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback