Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 23:21
  #1
Medlem
Jag förstår inte hur vänsterpacket inte kan tycka att man ska dra in medborgarskapet på de som åker ner för att kriga med ISIS?
1. Ni säger att det strider mot mänskliga rättigheter att dra in deras medborgskap, men ni tycker det är helt ok att halsugga barn, civila mönniskor osv och döda alla som inte tror på Islam?
2. De har ju själva valt att kriga emot Sverige så varför ska de då ha rätten att komma tillbaks hit? Efter att ha följt den här diskussionen mellan partier och politiker sp kan jag säga att SD och KD är dem bästa svenska partierna.
Citera
2015-07-22, 23:25
  #2
Medlem
OnTheWeeds avatar
Klart man borde dra in medborgarskapet. Dom borde även låsas in på obestämd tid i någon liten bunker 6 meter under marken.
Citera
2015-07-22, 23:26
  #3
Medlem
äsch lägg ner sverige är ett horland okej. Blir så arg bara att höra att sverige är så fega över allt jävla horungar, sverige behöver bombas riktigt hårt och det kommer att hända snart tro mig. Hoppas isis tar över hela jävla sverige
Citera
2015-07-22, 23:29
  #4
Medlem
Håller med. Dock inte om att ISIS ska ta över Sverige men att de andra partierna ska skärpa sig. Annars flyttar jag till ett annat land.
Citera
2015-07-23, 00:14
  #5
Medlem
RDM90s avatar
Att de blir statslösa tror jag inte de bryr sig om men problemet blir; vart går gränsen?
Drar du in någons medborgarskap för att de joinar IS men de som strider för kurderna då? (Nån av grupperna är ju klassade som terrorister).
Och folk skriker hej och vilt om att dra in medborgarskap men vad hjälper det? Att de inte får komma in i Sverige igen betyder inte att de kommer sluta döda/våldta/halshugga. De flesta som vill ha färre svartsskallar i Europa tror ju att allt blir bra om man sopar problemen under mattan.
Citera
2015-07-23, 00:28
  #6
Medlem
Fast det handlar mer om att inte få tillbaka såna personer in i Sverige igen. Jag håller delvis med om att det kanske inte stoppar dem från att åka ner och kriga men i vissa fall tror jag ändå det. Det är en stor grej att förlora ens medborgarskap i ett land. Vi måste bekämpa terrorismen och visa var gränsen går. De är inte välkomna tillbaka.
Citera
2015-07-23, 00:41
  #7
Medlem
RDM90s avatar
Inreseförbud i 50 år eller dylikt ja
Men att lagstadga indragningen av medborgarskap kommer dels bli en för lång process (för oss som vill att de ska väck så fort som möjligt) och dels en komplicerad sådan då det är en pretty big deal att göra någon statslös.
Citera
2015-07-23, 00:47
  #8
Medlem
RDM90s avatar
"Jag tror vi hamnar i en spiral som är väldigt farligt när vi börjar prata om att upphäva medborgarskap. Politiker i S har föreslagit att upphäva medborgarskap för svenska medborgare med utländsk bakgrund som begår brott. Hur ska du kunna forma en rättvis lag med den motivationen?
Exempel 1: Abdullah lever i Sverige. Han har levt här i 26 år. Gått svensk grundskola, gymnasium, universitet och börjar jobba. Han förskingrar pengar. Utvisad eller inte?
Exempel 2: Youness lever i Sverige. Han är 16 år. Han ser ingen framtid så han bestämmer sig för att sälja narkotika. Utvisad eller inte?
Exempel 3: Sara lever i Sverige. Hon är 56 år. Hon har fyra fantastiska barn som hon har uppfostrat, men hon ljuger för staten och lyfter mer bidrag än vad hon är tillåten. Utvisad eller inte?
Exempel 4: Amin lever i Sverige. Han är 23 år. Han våldtog sin flickvän. Utvisad eller inte?
När är man kriminell nog för att bli utvisad? När är man terrorist nog för att kunna bli utvisad? Räcker det med att ansluta? Måste man mörda och våldta? Är det bara ifall man ansluter till IS som gör man borde få sitt svenska medborgskap upphävt? Får man ansluta till Boko Haram? Eller nazisterna i Ukraina? Enligt EU och USA är PKK terrorstämplade. Får man ansluta dit utan några problem? Får man ansluta till Hamas? Också klassade som terrorister och palestinier likt kurder vill ha ett fritt land (klart mer komplext än så och helt olika förutsättningar) men om målet är att få slut på IS terrorvälde så måste det finnas bättre förslag. Människor som får sitt medborgarskap upphävt kommer stanna kvar och kriga för IS tills de når sitt mål eller dör.
Skulle vi försvaga IS med att neka svenska medborgare inträde i landet? Troligtvis inte. Skulle det förskräcka terrorister att ansluta till IS om det skulle bli verklighet? Troligtvis inte. Det är bara ologiskt. Det måste finnas effektivare och mer logiska förslag för att stoppa de som ansluter till IS.
Utför utreseförbud för svenska medborgare som är misstänkta för terrorverksamhet i Sverige isåfall. Här måste vi också vara försiktiga. Men det är en diskussion för en annan dag."

Citerar ett inlägg. Mest gillar jag sista meningen för jag är övertygad om att det finns en kartläggning över de som riskerar åka ner.
__________________
Senast redigerad av RDM90 2015-07-23 kl. 00:49. Anledning: Svårt att läsa lång text i en quote-ruta
Citera
2015-07-23, 17:37
  #9
Medlem
Jag tycker att alla som går med i terroristgrupper borde få indraget medborgarskap ifrån Sverige. Inte bara för de som deltar i ISIS. Vare sig det är nazister eller vad det än är. Många andra länder har redan lagstiftat detta men Sverige är så otroligt sega så vi håller fortfarande på att diskuterar detta? Läste att mer än 350 personer har åkt från Sverige för att kriga med ISIS. Att dra in någons medborgarskap är inte det ändå man måste gör för att bekämpa terrorism men jag anser att det är en bra grej för att säkra människors trygghet och för att värna för mänskliga rättigheter.
Citera
2015-07-23, 17:40
  #10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Att göra någon statslös strider mot internationell lag. Men de flesta av dessa har dubbelt medborgarskap & då är det inga problem alls. Krävs bara ett pennstreck av regeringen så är det gjort.
Citera
2015-07-23, 18:03
  #11
Medlem
Statslösa blir dem inte, de har ju dubbelt medborgarskap? Dessutom har dem själva valt att strida emot sitt eget land så varför skulle dem få ha kvar det? Och vad strider inte mot internationell lag mer än att döda civila människor, såväl barn som vuxna, på plågsamma och vidriga sätt?
Citera
2015-07-23, 18:52
  #12
Avstängd
RaiseBonds avatar
TS,, du menar alltså att Sverige ska ta in barnamördare och sedan skicka dem tillbaka till en kalaschnikov? Bättre att ta in dem som krigsfångar och kohandla om Dawit Isak

edit: eller tortyr, tortyr är bra.
__________________
Senast redigerad av RaiseBond 2015-07-23 kl. 18:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback