Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 21:57
  #1
Medlem
ODDysseuss avatar
Det har knappast undgått det större flertalet alla dessa bloggare som ploppat upp på nätet de senaste åren. Det är inte bara kända bloggare som jag tänker på, utan alla hobbybloggare. På inget sätt har jag något emot bloggar eller bloggare för den delen, dock handlar mina funderingar snarare om hur bloggandet kan påverka yttrandefriheten?

För att utveckla vad jag menar så vill jag ge några exempel; Många bloggare vill nå ut till de stora massorna för att på så vis bli en professionell bloggare som kan tjäna sitt uppehälle genom att skriva om allt möjligt. När detta sker och en bloggare blir känd kliver olika affärsintressen in som också vill nå ut till massorna. Det jag tänker på är all reklam som är både subtil och mindre subtil. "Jag matar Lill-Hamlet med roadkillhundfoder för att det får hans klor att bli så blanka och vassa"

Ett annat fenomen som är intressant är hur bloggare i många stycken blir opinionsbildare för massorna som skriker efter vägledning och uppmuntran. De talar om vad man ska tycka om allt möjligt. Det sprids åsikter vars ursprung jag ibland är osäker på. Är det privatpersonen som tycker detta? Partiet? Företaget? Finns det avvikande åsikter så kan dessa bekämpas med hårda ord och ibland även privata påhopp på dessa som är av en annan åsikt. Inte bara av bloggaren utan av all dess lärjungar/adepter.

Är det så att bloggare sätter dagordningen i vad folk ska tycka? Kan detta i förlängningen hota yttrandefriheten?

Ska tilläggas att jag inte har någon egen blogg eller någonsin haft någon. Ej heller har jag några ambitioner att driva en blogg. Däremot intresserar ämnet mig, hur en till synes oskyldig blogg kan påverka åsikter hos andra.
Citera
2015-07-22, 22:08
  #2
Avstängd
ZRUs avatar
Har aldrig tänkt i de banorna att de politiskt skulle vilja opinionsbilda mot betalning genom bloggar. Men det är nog inte helt omöjligt, dock känns det inte så utbrett. Om det nu skulle vara så att det händer så bör någon ha bloggat om det att de fått erbjudande att påverka sina läsare. Det kanske går att hitta på Google?
Citera
2015-07-22, 22:37
  #3
Medlem
ODDysseuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRU
Har aldrig tänkt i de banorna att de politiskt skulle vilja opinionsbilda mot betalning genom bloggar. Men det är nog inte helt omöjligt, dock känns det inte så utbrett. Om det nu skulle vara så att det händer så bör någon ha bloggat om det att de fått erbjudande att påverka sina läsare. Det kanske går att hitta på Google?

Det ligger nog inte alltid i en bloggares intresse att tala om för sina följare att de har betalt från tredje part i syfte att påverka sina läsare. Säkert finns det "ärliga" bloggare som talar om att de har fått betalt för att nämna varumärken i sina bloggar eller ge uttryck för åsikter i aktuella ämnen som är av allmänt intresse.

Exakt hur utbrett det är har jag ingen aning om. Med största säkerhet finns där ett mörkertal. Ibland har jag en känsla av att vissa offentliga bloggare försöker påverka sina läsare i olika frågor. Det kan vara inför ett stundande val eller så dyker bloggare upp när jag letar efter info på nätet om något som jag är intresserad av att köpa. Det känns inte som en slump.
Citera
2015-07-23, 02:03
  #4
Medlem
revodnebs avatar
Du får nog fundera på devisen - ska vi ha yttrandefrihet eller inte? Det bästa vore nog att utbilda befolkningen i att tänka själva istället för i en viss form (PK). Men visst finns det massor av bloggare som är "köpta", kan du tänka själv så ser du igenom det. Tyvärr gäller det inte för en majoritet av befolkningen, de 87%-en...?
Citera
2015-07-23, 04:31
  #5
Avstängd
TS saknar kontakt med verkligheten. Antalet bloggare har ju minskat med säkert 80% de senaste 5 åren! Det är ju ingen som orkar skriva eller läsa så långa texter längre
Citera
2015-07-23, 12:27
  #6
Avstängd
ZRUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ODDysseus
Det ligger nog inte alltid i en bloggares intresse att tala om för sina följare att de har betalt från tredje part i syfte att påverka sina läsare. Säkert finns det "ärliga" bloggare som talar om att de har fått betalt för att nämna varumärken i sina bloggar eller ge uttryck för åsikter i aktuella ämnen som är av allmänt intresse.

Exakt hur utbrett det är har jag ingen aning om. Med största säkerhet finns där ett mörkertal. Ibland har jag en känsla av att vissa offentliga bloggare försöker påverka sina läsare i olika frågor. Det kan vara inför ett stundande val eller så dyker bloggare upp när jag letar efter info på nätet om något som jag är intresserad av att köpa. Det känns inte som en slump.

Nej, det kanske inte ligger i de flestas intresse. Men vissa borde ju få upp ögonbrynen för ett erbjudande möjligtvis och i så fall kanske varna folk?
Citera
2015-07-26, 06:50
  #7
Medlem
Sqeptisks avatar
Det står var och en fritt att uttrycka vilka åsikter som helst i en blogg. Hur kan detta vara "ett hot mot yttrandefriheten"? En tankevurpa som heter duga

Dessutom står det var och en fritt att läsa - eller att inte läsa bloggar. Än så länge i alla fall
Citera
2015-07-26, 13:21
  #8
Medlem
ODDysseuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Det står var och en fritt att uttrycka vilka åsikter som helst i en blogg. Hur kan detta vara "ett hot mot yttrandefriheten"? En tankevurpa som heter duga

Dessutom står det var och en fritt att läsa - eller att inte läsa bloggar. Än så länge i alla fall

Jag ska förklara så enkelt jag kan. Om jag som bloggare får betalt av ett t.ex. ett oljebolag att skriva om att fossila bränslen är bra och nyttigt för miljön så använder jag min blogg som ett forum för att föra fram åsikter som nödvändigtvis inte är mina egna. Är jag dessutom en populär bloggare med många följare så sprids mina "åsikter" om oljans befrämjande för miljön.

Således KAN ett forum bli utsatt för PÅVERKAN från TREDJEPART, i detta exempel oljebolaget. Yttrandefriheten blir med andra ord en vara/produkt/tjänst som kan köpas som vilken vara/produkt/tjänst som helst. Detta kan i förlängningen minska en mångfacetterad diskussion som i min värld bidrar till en varierad debatt. Det är egentligen inte konstigare än en politisk ledarsida i Dagens Nyheter. Där en politisk redaktör tar till orda och försöker påverka samhällsdebatten i önskad riktning. Dock är de flesta medvetna om att de flesta morgontidningar har en politisk agenda. Det är en öppen verksamhet som inte döljer sina ambitioner. En bloggare å andra sidan eller någon annan samhällsdebattör KAN denna påstå att denna inte tar tar pengar från oljebolaget men i själva verket gör detta. Det är detta som jag menar kan påverka yttrandefriheten. Att oseriösa opinionsbildare/bloggare etc tar betalt för att påverka allmänheten och på så vis äventyrar det offentliga samtalet. Det finns nämligen intressen från grupper i samhället som inte har de ekonomiska medel för att kunna köpa en opinionsbildare/bloggare/samhällsdebattörer som skriver om hur deras verklighet är. Med andra ord så kan debatten bli snedvriden och onyanserad.

Alla får naturligvis skriva vad dem vill i sina bloggar och det står fritt för andra att läsa dem. Precis som det ska vara i ett öppet samhälle.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback