Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 10:17
  #1
Medlem
d3xxs avatar
Tänkte på en del hemsidor man varit medlem på under åren och det är väldigt väldigt många som inte finns längre.. Eller finns gör vissa men man kommer liksom bara till startsidan sen inget mer.. O sidor som typ bilddagboken om någon vet va de är? Där hänger ingen längre, alla va där innan osv tills Facebook dök upp och hela jävla världen regga sig där.. Facebook har snott medlemmar från allt som finns typ. Min fråga är om ni tror att Facebook likt alla andra hemsidor kommer att långsamt försvinna genom tiden, eller är de så mycket nytt som händer HELA tiden på Facebook att de för alltid kommer att finnas där?
2015-07-22, 10:22
  #2
Medlem
]I och med att bilddagboken och andra 'Svenska' sidor är till för oss Svenskar så dör dom ut efter ett par år i och med att foll tröttnar och vise versa.

Facebook är en Världs site och kommer därför aldrig att läggas ner eller bli 'opopulär'
2015-07-22, 10:23
  #3
Medlem
Ja det tror jag. När ett företag blir för stort och i avsaknad av riktig konkurrens är det lätt att det blir idéfattigt och luften börjar gå ur i stagnation. Antingen lyckas man förnya sig eller så kommer en ny uppstickare som ger folk nya saker de inte visste att de ville ha.
2015-07-22, 10:23
  #4
Medlem
psylophones avatar
Ingenting varar för evigt, men jag tror nog att facebook säkert kommer att finnas med ett bra tag till. In på nästa decennium säkert skulle jag säga.

Kanske kommer facebook att bli lite som mail, något som man mer eller mindre måste ha för att kunna funka i det moderna samhället.
2015-07-22, 10:25
  #5
Medlem
Missade du vad som hände med det odödliga MSN Messenger?
2015-07-22, 10:27
  #6
Moderator
tobess avatar
Ja, frågan är ju bara hur länge det kommer att ta.

Ungefär i takt med intåget av 50+ personerna på facebook så avtar också intresset bland de yngre

Nu har jag inga som helst statistiska belägg för mitt påstående, men som jag förstått det är rätt många av de som är i högstadieåldern inte medlemmar på facebook, eller väldigt inaktiva och har flyttat över till t.ex. instagram istället, i kombination med kik/snapchat och andra liknande medium.

Så, om facebook inte upplever någon andra våg så kommer det troligen sakta men säkert att dö ut. Faktum är att mitt eget facebook-användande redan nu minskat radikalt. Kollar newsfeeden emellanåt men postar i stort sett aldrig och använder det egentligen bara när man ska styra upp ett event som inkluderar mer än 5 personer.
2015-07-22, 10:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psylophone
Kanske kommer facebook att bli lite som mail, något som man mer eller mindre måste ha för att kunna funka i det moderna samhället.

Nä, det tror jag faktiskt inte. Facebook känns redan idag passè, så då kan du ju tänka dig hur det ligger till om 10 år? Speciellt ungdomarna idag skiter i Facebook.
2015-07-22, 10:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
Missade du vad som hände med det odödliga MSN Messenger?
Det är inte så konstigt att MSN dog ut när facebook kom. Men vilken sida ska ersätta Facebook hade du tänkt? Hur ska en sån sida se ut? Facebook är redan idag 1000000 gånger större än msn. Fanns nog inte en enda över 25 på msn, om så, väldigt några.
På Facebook sitter du, din mamma, din farmor och alla därtill.
2015-07-22, 10:30
  #9
Medlem
d3xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBlanko
Missade du vad som hände med det odödliga MSN Messenger?

Ah fan va ja saknar messenger, synd som fan att de lades ner. Va inloggad exakt heela tiden där förr.. Kom hem från skolan, gick in på msn och snackade med randombrudar resten av dagen
2015-07-22, 10:32
  #10
Medlem
d3xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ja, frågan är ju bara hur länge det kommer att ta.

Ungefär i takt med intåget av 50+ personerna på facebook så avtar också intresset bland de yngre

Nu har jag inga som helst statistiska belägg för mitt påstående, men som jag förstått det är rätt många av de som är i högstadieåldern inte medlemmar på facebook, eller väldigt inaktiva och har flyttat över till t.ex. instagram istället, i kombination med kik/snapchat och andra liknande medium.

Så, om facebook inte upplever någon andra våg så kommer det troligen sakta men säkert att dö ut. Faktum är att mitt eget facebook-användande redan nu minskat radikalt. Kollar newsfeeden emellanåt men postar i stort sett aldrig och använder det egentligen bara när man ska styra upp ett event som inkluderar mer än 5 personer.

Så har de blivit för mig också. Jag typ rullar nyhetsflödet sen inget mer typ. Minns innan då la jag upp statusar svinofta och la upp bilder. Lägger typ aldrig upp foton på mig själv längre heller för den delen..
2015-07-22, 10:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Ja, frågan är ju bara hur länge det kommer att ta.

Ungefär i takt med intåget av 50+ personerna på facebook så avtar också intresset bland de yngre

Nu har jag inga som helst statistiska belägg för mitt påstående, men som jag förstått det är rätt många av de som är i högstadieåldern inte medlemmar på facebook, eller väldigt inaktiva och har flyttat över till t.ex. instagram istället, i kombination med kik/snapchat och andra liknande medium.

Så, om facebook inte upplever någon andra våg så kommer det troligen sakta men säkert att dö ut. Faktum är att mitt eget facebook-användande redan nu minskat radikalt. Kollar newsfeeden emellanåt men postar i stort sett aldrig och använder det egentligen bara när man ska styra upp ett event som inkluderar mer än 5 personer.
Fast å andra sidan, när exempel 10 000 lägger av med facebook så registreras 20 000 nya 12 åringar som tycker det är skitkul och kommer spendera flera år. Och så kommer ekorrehjulet rulla. (Sifrorna är påhittade men ett exempel på vad jag tror)
2015-07-22, 10:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d3xx
Ah fan va ja saknar messenger, synd som fan att de lades ner. Va inloggad exakt heela tiden där förr.. Kom hem från skolan, gick in på msn och snackade med randombrudar resten av dagen

Verkligen! Messenger var i särklass den bästa chattklienten som någonsin skådats på den här planeten. Bjuda in halva sin kontaktlista till gruppkonversation och sedan vibba sönder fjortisar. Så mycket som dagens ungdomar missar när msn inte finns.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback