Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-08-08, 14:51
  #37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Jack Kerouac skrev On The Road på 20 dagar. Hög på tjack.
Jo, fast det där är lite av en myt som Kerouac och andra beatförfattare spred, han hade förberett sig i 10-15 år, genom att studera litteratur, fundera, resa runt i USA, skriva otaliga utkast till det som senare blev On the Road liksom utkast till många andra böcker. Mer sant är att Kerouac skrev den publicerade versionen av On the Road på 20 dagar.
Citera
2015-08-09, 03:25
  #38
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashdownssyndrom
Jo, fast det där är lite av en myt som Kerouac och andra beatförfattare spred, han hade förberett sig i 10-15 år, genom att studera litteratur, fundera, resa runt i USA, skriva otaliga utkast till det som senare blev On the Road liksom utkast till många andra böcker. Mer sant är att Kerouac skrev den publicerade versionen av On the Road på 20 dagar.
Om man skapar en struktur inom vilken man kan vara fri kan man skriva relativt snabbt.

Det är, kan man säga, det konst går ut på: inte att skapa snabbt per se, men att skapa en struktur inom vilken man som kreatör kan vara fri.
Citera
2017-11-02, 07:55
  #39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romang67
Antingen så är det inte en författare som skriver boken, utan flera (James Patterson ryktas väl ha ett flertal personer som jobbar med hans böcker), eller så är författaren Stephen King.

Är nästan klar med min första bok av denne författare, och jag får säga att den verkar snabbt hopkommen, alltså typ skit eller kioskdeckare...
Citera
2017-11-02, 23:03
  #40
Medlem
TobiasBeechers avatar
Det beror väl på research och vilken kvalitet boken ska hålla med korrigeringar. Ett dåligt utkast borde de flesta författare kunna skriva på beställning på en månad om de skriver 10-15 sidor varje dag, men det skulle troligtvis inte publiceras.

Dock är jag själv inte tillräckligt bildad för att känna till några snabbförfattare. Sylvester Stallone skrev dock utkastet till filmen Rocky på tre dagar men det behövde många genomarbetningar.
Citera
2017-11-03, 04:19
  #41
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasteeleven
Hur lyckas vissa författare skriva en roman på över 300 sidor på bara några veckor?

Det sägs att enkronan tar omkring 1 år att skriva. Vissa upp till 5 år. Men vad är det som gör att vissa kan skriva en roman på 30 dagar? Ligger det någon psykisk ohälsa bakom ibland? Typ mani?
Michael Moorcock kunde på 60- och 70-talet skriva 150-sidors fantasyromaner på tre dagar. Det hjälpte förstås att han var lite manisk. Och söp: "He could conjure a fantasy out of a bottle of whisky for three days flat." (Brian Aldiss)

Inom science fiction var Philip K. Dick likadan. På 60-talet skrev han lätt maniskt sina böcker för DAW. Ofta, när han avslutat en roman, började han direkt på en ny. För att låta den kreativa glöden från den sista spilla över på nästa liksom.

Skrivandet skulle gå snabbt. kanske för att branschen krävde det. Men Dick var själv manisk. Han behövde vara "on the edge" för att kunna skapa, anser jag. Det var inte synd om honom, inte i så måtto att han "måste skriva böcker för att överleva". Han skrev för att leva och när han skrev snabbt skrev han bra. När han skrev långsamt blev det segt (The Man in the High Castle, A Scanner Darkly).

Generellt kan man säga: om man bara sänker de konstnärliga ambitionerna är det lätt att skriva "ännu en bok, snabbt". Man bara tar ingredienserna från den förra, skakar om lite och trollar fram ett nytt verk på samma premisser.
Citera
2017-11-03, 12:55
  #42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag skrev en 5-poängs essä på universitetet på några timmar. Det är liksom som att fråga hur en tyngdlyftare kan lyfta 200kg. Somliga har helt enkelt en viss förmåga som andra inte har.

Det har jag också gjort. Fast jag har oftast då läst väldigt mycket, så det är mer en fråga om en tendens att skjuta upp själva skrivandet (det finns mycket som jag är disponerad till att skjuta upp) och de där timmarna handlar mest om att sålla bort, redigera till vettig presentationsordning och att slå upp i högen av litteratur och artiklar för att få rätt sidhänvisningar i fotnoter och liknande, det kan allt som oftast vara en källa till ångest "var fan fick jag detta ifrån?" . Men själva skrivandet forsar bara fram oftast.

Men däremot är jag nog ett "trök" på exempelvis min Facebook, jag är allt som oftast utloggad, om jag inte mest läser andra sidor.
Men jag skulle tro att det är som någon var inne på, att en författare som skriver mycket snabbt har nog bearbetat själva materialet väl dessförinnan, antingen i form av anteckningar eller kanske rent av i huvudet, genom observationer av vissa företeelser etc.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-11-03 kl. 13:13.
Citera
2017-11-21, 12:22
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasteeleven
Hur lyckas vissa författare skriva en roman på över 300 sidor på bara några veckor?

Det sägs att enkronan tar omkring 1 år att skriva. Vissa upp till 5 år. Men vad är det som gör att vissa kan skriva en roman på 30 dagar? Ligger det någon psykisk ohälsa bakom ibland? Typ mani?

Jag tycker också att den frågan är jättespännande! En del författare skriver ju lite varje dag, andra skriver intensivt i omgångar. En sådan produktiv och snabb författare är Kim M Kimselius som släpper flera böcker varje år och dessutom lägger massor av tid på research. Jag tror att hon skriver 24/7 när hon väl skriver:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kim_Kimselius

Om det ligger psykisk ohälsa bakom att kunna skriva en roman på 30 dagar så finns det enormt många författare som mår dåligt. NaNoWriMo - att anta utmaningen att skriva en roman under november månad är ju jättepopulär...

https://nanowrimo.org/winners/
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback