Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-21, 19:16
  #1
Medlem
Extreme75s avatar
Jag tänkte köpa en ny iMac någon gång i höst. Den iMac mid 2011 som jag nu har, får rum i sitt vita dataskåp, så 27 tummaren blir för stor.
Den får kosta runt 20000:-

Önskemålen vore att själv kunna byta grafikkort och få ett GPU som är värt namnet som går att använda och inte som på min nuvarande iMac där jag tvingas till rena stenåldern (CPU)

Nu går ju inte detta att ändra på vad jag hört. Eller?

Det är viktigt att jag kan använda min Razer mus med kabel.

Skall jag välja en iMac med SSD och Retina skärm. Eller.

Har ni några bra tips.
Tack på förhand.
Citera
2015-07-21, 19:29
  #2
Moderator
Rassas avatar
Grafikkortet kan du inte byta, så välj det bästa du har råd med redan från början. SSD är en självklarhet. iMac med Retina 5k-skärm kostar från 21995 kr och finns bara i 27"

Eftersom grafikkortet måsta vara "bra" så är det bara den dyraste modellen av 21,5" som gäller, med NVIDIA Geforce GT 750M, 1 Gb minne. På Apple Store med 8 Gb Ram, 3,1 GHz i7 och 256 Gb SSD så kostar den 20895 kr. Välj i5-processor för att komma undan lite billigare. Minne kan du inte heller uppgradera i efterhand, så fundera på om du ska ha 16 Gb redan från början.
Citera
2015-07-21, 19:47
  #3
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Grafikkortet kan du inte byta, så välj det bästa du har råd med redan från början. SSD är en självklarhet. iMac med Retina 5k-skärm kostar från 21995 kr och finns bara i 27"

Eftersom grafikkortet måsta vara "bra" så är det bara den dyraste modellen av 21,5" som gäller, med NVIDIA Geforce GT 750M, 1 Gb minne. På Apple Store med 8 Gb Ram, 3,1 GHz i7 och 256 Gb SSD så kostar den 20895 kr. Välj i5-processor för att komma undan lite billigare. Minne kan du inte heller uppgradera i efterhand, så fundera på om du ska ha 16 Gb redan från början.


Tack Rassa för bra svar.
Apple har inte kommit ut med några nya iMac,s på bra länge så det vore på plats med en ny i höst.
Kan man få ett användbart GPU om man väljer rätt grafikkort. Jag saknar GPU när jag renderar mina animeringar.
Citera
2015-07-21, 19:58
  #4
Moderator
Rassas avatar
iMacen har inte uppgraderats på bra länge nu, precis som du säger, den nuvarande modellen kom i juni 2014 så det borde vara dags snart. Om du kan vänta ett tag så gör det, har svårt att tro att det inte kommer nya modeller i höst. Svårt att veta vad som händer med pris och prestanda, men man brukar få mer för samma pengar, om man säger så. Annars kan man kanske köpa utgående modell för bättre pris.

Vilka program är det du använder?

Mac Pro är ett riktigt monster annars, men den billigaste kostar 33000 kr ...
__________________
Senast redigerad av Rassa 2015-07-21 kl. 20:01.
Citera
2015-07-21, 20:26
  #5
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
iMacen har inte uppgraderats på bra länge nu, precis som du säger, den nuvarande modellen kom i juni 2014 så det borde vara dags snart. Om du kan vänta ett tag så gör det, har svårt att tro att det inte kommer nya modeller i höst. Svårt att veta vad som händer med pris och prestanda, men man brukar få mer för samma pengar, om man säger så. Annars kan man kanske köpa utgående modell för bättre pris.

Vilka program är det du använder?

Mac Pro är ett riktigt monster annars, men den billigaste kostar 33000 kr ...


Allt har med prioriteringar att göra. Mac Pro är är för dyr och inte säkert den gör det jag vill.
Jag arbetar i Blender och det enda som dyker upp i renderingsfönstret är CPU.
PC-folket åberopar detta när dom skäller på mac i Blenderforumet för i deras renderingsfönster kan man välja på både CPU och GPU.
För mig som aldrig sett en PC kanske behöver ett helt år på mig innan jag kommer igång och det vet jag inte om jag är villig att göra.
Citera
2015-07-21, 20:27
  #6
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokachero
Bästa tipset är att undvika apples produkter..
Du får så sjukt mycket mer för pengarna med windows

Får man verkligen det? Kollade på Dell och HP och ska du ha en desktop med i5, och nåt likvärdigt grafikkort som iMacen så kostar den sådär 6000 kr. SSD-disk verkar man inte kunna välja? EDIT: jo, där fanns en, med 128 Gb SSD och bra grafikkort, kostar 8000 kr.

Då får man lägga till en bra skärm också (och iMacens skärm är riktigt bra), tangentbord och mus också. Några 20000 behöver man inte lägga ut, men kanske 15000 för en vettig uppsättning PC-prylar? Att få slippa Windows kan vara värt några tusenlappar också.
Citera
2015-07-21, 20:46
  #7
Medlem
Extreme75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Får man verkligen det? Kollade på Dell och HP och ska du ha en desktop med i5, och nåt likvärdigt grafikkort som iMacen så kostar den sådär 6000 kr. SSD-disk verkar man inte kunna välja? EDIT: jo, där fanns en, med 128 Gb SSD och bra grafikkort, kostar 8000 kr.

Då får man lägga till en bra skärm också (och iMacens skärm är riktigt bra), tangentbord och mus också. Några 20000 behöver man inte lägga ut, men kanske 15000 för en vettig uppsättning PC-prylar? Att få slippa Windows kan vara värt några tusenlappar också.

Jag lägger gärna ut mer pengar om jag kunde fortsätta med iMac som jag kan efter tio års användning och slippa lära mig Windows.
Jag återkommer i höst så får vi se vad det kan bli.
Tack.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback