Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-21, 03:29
  #1
Medlem
Hej, jag och några kompisar har tänkt att åka till Nice i södra Frankrike men vad finns att göra där? Någon som har koll på stället? kommer vara där i några veckor i augusti. vi är ett gäng killar runt 25 år. Kom gärna med tips, klubbar, festa stränder/softa sevärdheter mm.
Citera
2015-07-21, 03:31
  #2
Medlem
Gå på fotboll. Hatem Ben Arfa spelar där nu.
Citera
2015-07-21, 03:39
  #3
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Ett tips är en avstickare till Monaco, det ligger nära och bussen dit kostar enbart 1 euro. Brukar vara fullpackat, men det är så oerhört sceniskt att det är värt det. I Monaco kan du sedan köpa ett glas cola för 70 spänn och sen döna tillbaka till Nice.
Citera
2015-07-21, 04:21
  #4
Medlem
Har ni bra med deg så hyr en fet jävla bil och vidga vyerna lite!

Ta en sväng till Monaco.
Citera
2015-07-21, 08:20
  #5
Medlem
htdgs avatar
När jag var liten ÄLSKADE jag att åka till Marine Land i Antibes, de har späckhuggare, delfiner, sjölejon etc. Kanske kul för 25-åringar också? Annars finns det mycket fina byar i bergen norr om Nice. Ta en slumpvis utvald buss upp i bergen, kliv av i någon by och ta en kaffe vid torget (brukar finnas ett sånt).
Citera
2015-07-21, 11:45
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBilly
Hej, jag och några kompisar har tänkt att åka till Nice i södra Frankrike men vad finns att göra där? Någon som har koll på stället? kommer vara där i några veckor i augusti. vi är ett gäng killar runt 25 år. Kom gärna med tips, klubbar, festa stränder/softa sevärdheter mm.


Stränder med mest ungdomar är de som ligger längst österut vid strandpromenaden. Bortanför strandpromenaden, mot hamnen, finns också klippor med mer unga än barnfamiljer. Äta ute på kvällarna kan man göra i Gamla stan, där det finns mängder av restauranger, både turistiga och andra.

Det finns inte så mycket till klubbliv egentligen, utan är mest barhäng som gäller. Thors pub är en skandinavisk sådan i gamla stan med mycket ungt folk, liksom Waynes som ligger nära.

Två "riktiga" klubbar finns (såvitt jag vet); High Club, på Promenads des Anglais (strandpromenaden) är ett dyrt ställe för folk i 25-årsåldern men med riktig klubbkänsla. Jag gillar det dock inte alls (kanske för gammal...) La Loge i gamla stan är inte lika dyrt, och inte lika snobbigt heller.

Det finns en karaokebar - Check Point Pub, med billig sprit, happy hour, karaoke på onsdagar, öl-pingis, open-mic-kvällar osv. Billigt, röjigt och kul om man gillar den typen av aktiviteter. Den ligger väldigt nära place Massena.

Gillar man elektronisk musik finns två bra ställen, båda i Gamla stan: Mixtape och Pandabar. Mixtape är mer techno, Pandabar mer ambience.

Mysiga barer finns det gott om i Gamla stan om man gillar sånt.

Annars gissar jag att man åker till Nice för att hänga på stranden. "Softa" sevärdheter är annars utsikten från Slottsberget (minns inte vad det heter på franska) som ligger på gränsen mellan gamla stan och hamnen, marknaden på Cours Saleya (också gamla stan), man kan hänga i parken Promenades du Paillon, äta och dricka drinkar i hamnen.

Gillar ni historia/konst/arkitektur finns en rysk ortodox katedral här, som är den största i Europa, ett chagall-museum (dyrt men fint), matisse-museet (fint men lite off, ffa fin park), och moderna museet som ligger i slutet av Promenades du Paillon, från vars tak man har utsikt över hela parken.

Augusti är fransmännens och italienarnas semestermånad, så räkna med konkurrens om strandplatser.

Och dyker du upp på karaokebaren och ser någon vägra släppa taget om micken vet du att det är jag ;-)

Ha så roligt!
Citera
2015-07-21, 14:19
  #7
Medlem
tack för alla tips! Någon som vet hur ser det ut med att hyra bil? vad det ungefär kostar? Finns det några ställe i närheten som är värt att åka med bil? Vi kommer ha ett eget hus i centrum av Nice men dagsutflykter med bil ev. båt?
Citera
2015-07-22, 08:29
  #8
Medlem
Varför inte tåg? Till den trevliga staden Antibes tar man sig på en knapp halvtimme, inga byten. Tågtidtabellerna kollar man för övrigt bäst på den tyska (!) sajten www.bahn.de. (Monaco är en eländig liten håla. Trångt som bara den, och livsfarlig trafik.)
Citera
2015-07-22, 12:00
  #9
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag har mest koll på västra delen av Rivieran, men jag minns att Saint-Jean-Cap-Ferrat (som ligger nära österut) är en väldigt imponerande vy från kustvägen.
Citera
2015-07-24, 21:40
  #10
Medlem
Som en annan nämnde så kan man ju alltid ta bussen till Monaco och strosa runt lite och bussen dit kostar 1 euro och tar runt en timma. Visst, det går tåg också men bussresan är jävligt värd. Man åker längs hela kusten och den är riktigt fin.

Vill du dricka dyrt kan du alltid besöka krogen "Jimmy'z" i Monaco. Har du tur kanske du kan svinga några bägare med lite kändisar som bjuder på drickat för kvällen
__________________
Senast redigerad av Ekonomigubben 2015-07-24 kl. 21:45.
Citera
2015-08-02, 14:29
  #11
Medlem
Hur är vädret där kring november? Verkar fint i övrigt.
Citera
2016-03-12, 11:04
  #12
Medlem
cubass avatar
I sommar bär det av till Nice. Vad vet ni om staden? Några tips på saker att göra i staden eller runtomkring?

Hur ser priserna ut vad gäller mat, öl, vin och drinkar etc?

Hur är nattlivet?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2597448

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback