Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 00:00
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hekima
Det går en buss från Marklandsgatan över till Hisingen via Älvsborgsbron som kanske minskar restiden?

Vet du vart i Högsbo ?
Jag instämmer med att Högsbo är helt ok. Relativt lugnt område. Pennygången är väl enda man ska undvika.


Topasvägen!
Men det blir nog olskroken iaf
Citera
2015-07-22, 07:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udileda
Topasvägen!
Men det blir nog olskroken iaf

Mig veterligen finns ingen Topasväg i Gbg. Dock ligger Topasgatan vid Frölunda Torg (ej Högsbo)och personligen hade jag inte valt bo där om jag hade alternativ.Inget trevligt område.

Olskroken är najs och nära stan för den som åker kollektivt
Citera
2015-07-22, 22:41
  #15
Medlem
Mokshas avatar
Högsbo är definitivt ett område som det kommer satsas mer på i framtiden.

Just nu har det varit ett flertal nybyggnationer och fler väntas, som tex. på den tomten som är precis vid Axel Dahlströms Torg där skolan tidigare låg. Inom ett par år har det även talats om att att börja riva gamla kontor och industrier i Högsboindustriområde (där pågen idag ligger) på sikt tror jag även man kommer att dra någon spårvagn längs med Dag Hammarskjöldsleden.

Kollektivtrafiken är ju toppen. Dels från Marklandsgatan där du har alla bussar åt alla håll du behöver. Dels expressbussar, bussar till Mölndal och ut mot billdal/kullavik/havet, sedan spårvagnarna åt alla håll - Frölunda Torg, Majorna, Linné, Vasagatan.
Vidare har du Frölunda Torg med ännu fler valmöjligheter!

Ruddalens motionsområde, med skridskobana, löparslingor och fotbollsplaner.

Högsbo är 8/10
Citera
2016-06-20, 21:37
  #16
Medlem
konspiratörens avatar
Hur är området "Högsbo" som Bostadsbolaget kallar sitt område vid hållplatsen Bokekullsgatan? Alltså Delfingatan m.fl? Trist? Jämförelse med Kortedala och Torpa exv?
Citera
2016-06-20, 22:11
  #17
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konspiratören
Hur är området "Högsbo" som Bostadsbolaget kallar sitt område vid hållplatsen Bokekullsgatan? Alltså Delfingatan m.fl? Trist? Jämförelse med Kortedala och Torpa exv?

Högsbo är väldigt bra. På en skala om man jämför med Kortedala så ligger Högsbo på 10 och Kortedala på en 5a.
Citera
2016-06-20, 23:18
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konspiratören
Hur är området "Högsbo" som Bostadsbolaget kallar sitt område vid hållplatsen Bokekullsgatan? Alltså Delfingatan m.fl? Trist? Jämförelse med Kortedala och Torpa exv?

Där bor du ju nästan i Kungsladugård - ett av GBGs mest attraktiva områden.
Citera
2016-06-20, 23:26
  #19
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Där bor du ju nästan i Kungsladugård - ett av GBGs mest attraktiva områden.
Området kallas Svalebo och det ligger till och med i Kungsladugård.
Högsboleden utgör gränsen.
Ganska så sömnigt område med en hel del äldre som bor kvar men det är miljoner gånger bättre än Kortedala och bättre än Torpa om man vill ha närmare Linné/Slottsskogen/Frölunda Torg osv.
Kötiden för Svalebo och Torpa är ju dock såklart i regel många år längre än för Kortedala.
Citera
2017-09-09, 21:01
  #20
Medlem
von-Boegroeffs avatar
Är Högsbo ett lugnt område?
Citera
2017-09-09, 23:33
  #21
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von-Boegroeff
Är Högsbo ett lugnt område?
Högsbo är ett ju mer ett paraplybegrepp för flera bostadsområden och det är inte helt givet vad som räknas in men i huvudsak så är ju kärnan runt Högsbotorp och Högsbohöjd samt kring Marklandsgatan som alltid är med. Men överlag är samtliga potiella bostadsområden det kan röra sig om bra och neutrala områden. Långt ifrån överklass men inte mycket "underklass" heller. Mycket pensionärer i Högsbotorp. Sämsta området är Pennygången i Högsbohöjd med en hel del invandrare och soc-fall. Men det är ändå inte ens nära dom allra sämsta områdena i Göteborg vad gäller otrygghet osv.
Citera
2017-09-10, 10:35
  #22
Medlem
NaZdravis avatar
Högsbo är det nya Majorna.
För de som inte har råd att köpa eller kötid att hyra i Majorna. (Alla vill heller inte bo i Majorna)
Bor man nära Markland så har man en hållplats med expressbuss till Linnéplatsen, två till Järntorget och tre till Heden.
Även bra kommunikationer åt andra håll.
Slottsskogen ligger väldigt nära och havet inte alltför långt bort heller.
Frölunda Torg är några hållplatser bort med shopping och service.

Som sagt många äldre i området och det är allmänt lugnt, lite småbrott som man aldrig kommer ifrån.
Högsbo är bra och blir bara bättre.
Citera
2017-11-19, 15:08
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-Boegroeff
Är Högsbo ett lugnt område?
Bodde tidigare i Tynnered och flyttade till Högsbo, ett lyft med andra ord.
Lungt å skönt man slipper höra på motorcrosser dygnet runt, mest svenskar som bor här fortfarande. Är dock lite orolig hur framtiden kan blir då många av den äldre stammen dör och massor av flyktingar får förtur till bostäder.
Där jag bor är väggarna av wellpapp, tar man inte hänsyn till grannarna blir här inget roligt ställe att bo på. Araber som skriker när de samtalar passar dåligt i detta hus.
Jag har 4 minuter gångväg till Marklandsgatans hållplats därifrån tar du dig lätt till andra ställen i staden kan tillägga att jag är på sahlgrenskas huvudentré med Buss 16 på 4 minuter från markland.
Har fortfarande nära till Frölunda torg där andra inköp än mat görs...stan undviker jag. Två ica butiker och en nettoaffär i närheten är helt ok. Man tar sig med buss lätt ut till sisjön om man vill dit.
Vad det gäller svalebo tror jag det är ganska lugnt där...men om du bor där och ska hämta ut paket från postservis får man ta sig ända ner till klippan nästan...Marklandsgatans Royal Tobak ligger ju nära...men paketen landar ju inte där.
Högsbo kommer att expandera vid industriområdet, området skjutbanan ska det byggas bostäder samt längre ner vid Pågens ska det byggas en hel massa bostäder...omdrådet ska kallas för Södra änggrårdsberget.
Jag tar mig med lätthet till Mariaplan med cykel på en 5-7 minuter, Linneplatsen på ca 12 minuter. Med andra ord Högsbo är bra och halvcentralt.
Citera
2017-11-19, 22:36
  #24
Medlem
godboys avatar
Som sagts, Högsbo är ett relativt bra område. Men som sagts så är inte Pennygången något vidare. För mycket blattar helt enkelt. Jag brukar alltid rekommendera folk att åka och kolla vilka som rör sig i närområdet samt att kolla namnen i trappuppgången och angränsande innan man tackar ja. Är det namn som man inte kan uttala så är risken att man inte vill bo där på förekommen anledning.

I övrigt rekommenderar jag att man besöker adressen på nattetid för att se om det är mycket stök, kolla gärna både vardagsnätter och helgnätter. Men även Pennygången är 100 ggr bättre än Biskopsgården, Bergsjön, Hammarkullen, Hjällbo, Gårdsten, Lövgärdet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback