Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-20, 15:01
  #1
Medlem
Kaddens avatar
I mitten av september kommer jag att dra till Livingstone. Det primära målet med resan är att bada i devils swimming pool. Kommer även att köra någon safaritur.

Jag ska vara där i två veckor och vänder mej nu till er som varit där innan och kan tipsa om andra aktiviteter. Vad kan man mer göra där?

Jollyboys backpacker verkar som ett bra boende. Någon som bott där?

Är det den lokala valutan som gäller eller är det USD?
Läst lite olika om just valutan nämligen.

Tack för nu!
Citera
2015-07-20, 16:09
  #2
Medlem
Lobengulas avatar
Grattis får man väl säga då, Zambia och Livingstone är ett fantastiskt resmål. Nu är väl september kanske inte optimalt för vattenfallet som känns mer eller mindre torrlagt. Djur finns det dock gott om.

Ett tips är att vandra över och kanske bo någon natt i Zimbabwe i Victoria Falls. Kostar en slant i visum men en cool grej.

Booze cruise på zambesifloden ska du inte missa. Du betalar ett par hundralappar och sedan är det öppen bar
Citera
2015-07-20, 17:00
  #3
Medlem
mohnomishes avatar
Grymt! Jag var vid Victoria-fallen för en månad sen, fast bara på Zimbabwe-sidan den här gången. Men vid tidigare besök i Livingstone för 10+ år sen bodde vi på Fawlty Towers, som var ett helt OK backpacker-ställe. De har egen shuttle-buss halvmilen ner till fallen också. Jag tror att det funkar med både den lokala kwachan och USD.

Ja, någon slags båttur på Zambezi uppströms från fallen rekommenderas... det finns som nämnts allt från booze cruises med fokus på alkohol, till lugnare sunset cruises med mer fokus på djurlivet kring floden. Är du mer äventyrligt lagd finns bungy jump och någon slags zipline från bron, eller forsränning nedanför fallen.

Även om Victoria Falls som stad är ett dyrt och kommersiellt helvete, tycker jag du bör åka över en dag och se fallen från Zim-sidan också. Missa då inte afternoon tea på Victoria Falls Hotel, en härligt kolonial upplevelse.

På två veckor bör du hinna med lite mer seriös safari också. Det är ungefär 10 mil både till Hwange NP i Zimbabwe och Chobe NP i Botswana. Chobe (som jag har egen erfarenhet av) är lite mer "exploaterad" och det finns många operatörer som gör drives och flodturer där. Hwange har jag inte varit i, men min känsla är att det är lite mer "rough", och det finns inte lika många operatörer och lodger där. Men säkert blir safariupplevelsen mer genuin just därför. Hur som helst kan garanterat ditt hotell i Livingstone hjälpa till och organisera detta.
Citera
2015-07-22, 05:31
  #4
Medlem
Kaddens avatar
Vill först tacka för två riktigt seriösa svar. Det uppskattas!

Det viktiga med att se Victoriafallen är alltså att bada i Devils pool, och förutsättningen för det är att det mer eller mindre är torrlagt. Därav tiden på säsongen.

Ska kolla upp resten av tipsen ni kom med.

Tack för tipsen. Fler?
Citera
2015-07-22, 07:36
  #5
Medlem
luckylucazs avatar
Skulle också rekommendera att se fallen från bägge sidor gränsen! I tillägg till visumkostnaden kommer även inträdesavgift till fallen så det är inte alls billigt, men har man tagit sig hela vägen dit tycker jag det är värt det. Dessutom är det kul att se staden Victoria Falls i Zimbabwe.

OBS: Om du kommer korsa gränsen, tänk på vilken typ av visum du skaffar. Skaffar du ett single entry till Zambia kommer du inte tillbaka in på det utan får betala för ett nytt. Bättre i så fall att skaffa ett multi entry.

Sedan som nämnts ovan är Livingstone väldigt, väldigt turistigt och kändes exploaterat. Speciellt svenskar och norrmän var överrepresenterade när jag var där förra året. Det finns hur mycket turistiga saker som helst att hitta på. Om jag var dig skulle jag försöka bege mig iväg på någon längre safari eller rundresa (helst 4+ dagar). Detta är också ganska dyrt tyvärr, men värt det... hör med andra turister eller kolla reviews online innan du bokar så att du får valuta för pengarna.

Det var kwacha som gällde i Zambia och huvudsakligen USD i Zimbabwe om jag minns rätt. Många turistattraktioner vill jag minnas att du även kunde betala i USD och att det ibland var billigare så men ibland billigare att betala i kwacha (som du enkelt får från bankomaten). Att ta med ett par hundra USD i varierande valörer är nog en god idé.
Citera
2015-07-22, 10:24
  #6
Medlem
Lobengulas avatar
Bron över Zambesi är ingemansland och värt ett besök även om man inte går in i Zimbabwe. Nu har jag bara gått på den från Zim-sidan och då behövs inget visum, man visar passet och får någon "biljett". Det borde fungera på samma sätt från Zam-sidan, sedan är det bara att vandra.

Här finns också en cool restaurang/cafe:http://www.tripadvisor.se/Restaurant..._Province.html

Restaurangen ligger på Zam-sidan men i ingemansland.

Men som andra också sagt, snåla inte och se till att ta ett par dagar i Victoria Falls Zimbabwe. Där är det endast hårdvaluta som gäller och då främst USD även om Sydafrikanska Rand också fungerar. Av någon anledning så finns det ganska gott om $2 sedlar i Victoria Falls. De finns knappt i USA men är alltså en helt giltig sedel om än ovanlig i USA.

Största problemet med USD är växeln så försök ha gott om småvalörer. USD-sedlarna som du får i växel är ibland galet skitiga och nötta men det får man ta.

Fan jag blir avundsjuk nu, tvillingstäderna Livingstone-Victoria Falls är ett fantastiskt resmål.
Citera
2015-07-31, 10:18
  #7
Medlem
Kaddens avatar
Jag har tagit till mej alla tips ni kommit med och det blir väl lättast att kolla upp de olika aktiviteterna på plats antar jag.
Jag har tänkt boka boende första veckan hemifrån och för mej står det mellan Jollyboys Backpackers och Fawlty Towers (som någon rekommenderade tidigare i tråden). Båda ställen har fått fina recensioner på tripadvisor iaf. Men kommer inte förlita mej endast på det utan kommer fortsätta kolla nån vecka till innan jag bokar. Dorm är det som gäller iaf.

Vet ni vad det kostar med multiple entry visa?
Och hur många ggr får man korsa gränsen?
Citera
2015-07-31, 16:40
  #8
Medlem
Exfactors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadden
I mitten av september kommer jag att dra till Livingstone. Det primära målet med resan är att bada i devils swimming pool. Kommer även att köra någon safaritur.

Jag ska vara där i två veckor och vänder mej nu till er som varit där innan och kan tipsa om andra aktiviteter. Vad kan man mer göra där?

Jollyboys backpacker verkar som ett bra boende. Någon som bott där?

Är det den lokala valutan som gäller eller är det USD?
Läst lite olika om just valutan nämligen.

Tack för nu!

Hej jag var i Zambia (Livingstone) för ca 18 månader sedan.

Boende:
Jag bodde även på Jollys och trivdes bra. Mycket härliga människor som jag träffade. Har schyssta områden man kan hänga i, en Ok pool, schysst bar etc. Dock vill jag påminna dig om att boka i god tid då detta boende är ganska populärt. Jag var lite väl sent ute med att boka boende (1-2 veckor innan) och då fanns det endast en sovsal med 26 bäddar kvar. Nu är jag inte den kräsna typen men lite väl jobbigt när alla gick in o ut ur rummet när man försökte sova.

VALUTA:
Om jag minns rätt så använde jag lokal valuta till småsaker (taxi, käk bla) och betalade alla aktiviteter inkl käk på hotellet med dollar.

AKTIVITETER:
Devils pool:
Jag badade bland annat i Devils Pool. Jag valde att ta det säkra före det osäkra och bokade med en agentur för $75 (vet inte om priset är ändrat nu). Agenturen hette Safpar.
Jag vet att vissa andra på Jollys valde att ta sig dit på egen hand. Vet inte riktigt hur de går tillväga eller vilken väg de tar eller att de vågar då vi såg flodhästar på väg ut mot Devils Pool!

Microlightflying:
Jag ogillar höjder starkt men valde att göra microlightflying! Googla 'Microlightflying Victoria Falls'. Det var lika fantastiskt som det ser ut på bilderna. Utsikten var helt magisk. Minns inte vad jag betalade men tror runt $150. Företaget jag bokade med hette Batoka Sky.

Safari:
Jag valde dock att åka till Chobe Nationalpark i Botswana över dagen för en safari. Tog ca 2,5-3 timmar enkel att köra dit från Livingstone om jag inte minns fel. Alla stora djur förutom noshörningen finns här. Det finns ju aldrig garanti för att kunna se djur men jag såg bla två lejon och bilen innan oss hade sett leopard, dock så såg de aldrig lejon. Det handlar om att ha tur! Förutom lejon såg vi zebror, elefanter, vårtsvin, kuduer, gnuer, buffalos, krokodiler, apor, impalas, fåglar, flodhästar, giraffer etc. Har du inte möjlighet att ta dig hit så ligger Mosi-Oa-Tunya parken nära Livingstone. Här finns bla den vita noshörningen. Om jag nu inte säger helt fel så tror jag inte att det finns vilda lejon i parken (lejon finns i parkens uppfödelseprogram där man kan göra en walking safari encounter with lion). Det är bäst att du kollar upp detta noga men Chobe är definitivt en av de kända parkerna och känt för sitt vilda djurliv. Jag bokade denna aktivitet via Jollyboys på plats. Fick skriva upp mitt namn på en intresselista då det var minimiantal. Minns inte vad jag betalade men runt $200-250 tror jag. Kolla noga upp safarimöjligheterna under just den tid du är där. Om det är regn eller torrperiod har stor betydelse för det området du ska till. Torrperiod söker sig djuren till vattenhålen eller att de migrerar, är det regnperiod i det området är djuren lite skyggare etc. Jag var där i början av november och såg alla de djuren i Chobe.

Bungyjump:
Jag hoppade inte bungyjump men det är väldigt populärt att hoppa utmed Victoria Falls Bridge.

River Rafting:
Gjorde aldrig detta men har vänner som gjort detta i Zambezi floden och de sa att det var helt galet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kadden
Vet ni vad det kostar med multiple entry visa?
Och hur många ggr får man korsa gränsen?

Jag pröjsade $80 för en double entry vid gränsen vilket inte var något problem. Enligt deras Utrikesdepartement kostar multiple också $80. Läste någonstans för längesedan (vet ej om det stämmer) att multiple visas endast ges i förhand när man ansökt på ambassaden och ej när man anländer. Personen i fråga rekommenderade då att man skulle ansöka om double och sedan ett vanligt single visa igen vid gränsen. Ring ambassaden i Stockholm o fråga!

ttp://www.zambiaimmigration.gov.zm/index.php/menu-styles/types-of-visas-and-the-applicable-fees
__________________
Senast redigerad av Exfactor 2015-07-31 kl. 16:47.
Citera
2015-08-11, 22:20
  #9
Medlem
Charles26s avatar
Här kommer lite youtubeklipp från en snubbe som nyligen varit i Livingstone med omnejd.

https://www.youtube.com/watch?v=QozWYYtyxa0 - Microlightflying med mera.

https://www.youtube.com/watch?v=GFRIfcIIPl4 - Waterrafting med mera.

Det finns ett par klipp till från samma youtubekonto. Jag åker dit så fort ekonomin tillåter.
Citera
2015-08-13, 17:09
  #10
Medlem
Kaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exfactor
Hej jag var i Zambia (Livingstone) för ca 18 månader sedan.

Boende:
Jag bodde även på Jollys och trivdes bra. Mycket härliga människor som jag träffade. Har schyssta områden man kan hänga i, en Ok pool, schysst bar etc. Dock vill jag påminna dig om att boka i god tid då detta boende är ganska populärt. Jag var lite väl sent ute med att boka boende (1-2 veckor innan) och då fanns det endast en sovsal med 26 bäddar kvar. Nu är jag inte den kräsna typen men lite väl jobbigt när alla gick in o ut ur rummet när man försökte sova.

VALUTA:
Om jag minns rätt så använde jag lokal valuta till småsaker (taxi, käk bla) och betalade alla aktiviteter inkl käk på hotellet med dollar.

AKTIVITETER:
Devils pool:
Jag badade bland annat i Devils Pool. Jag valde att ta det säkra före det osäkra och bokade med en agentur för $75 (vet inte om priset är ändrat nu). Agenturen hette Safpar.
Jag vet att vissa andra på Jollys valde att ta sig dit på egen hand. Vet inte riktigt hur de går tillväga eller vilken väg de tar eller att de vågar då vi såg flodhästar på väg ut mot Devils Pool!

Microlightflying:
Jag ogillar höjder starkt men valde att göra microlightflying! Googla 'Microlightflying Victoria Falls'. Det var lika fantastiskt som det ser ut på bilderna. Utsikten var helt magisk. Minns inte vad jag betalade men tror runt $150. Företaget jag bokade med hette Batoka Sky.

Safari:
Jag valde dock att åka till Chobe Nationalpark i Botswana över dagen för en safari. Tog ca 2,5-3 timmar enkel att köra dit från Livingstone om jag inte minns fel. Alla stora djur förutom noshörningen finns här. Det finns ju aldrig garanti för att kunna se djur men jag såg bla två lejon och bilen innan oss hade sett leopard, dock så såg de aldrig lejon. Det handlar om att ha tur! Förutom lejon såg vi zebror, elefanter, vårtsvin, kuduer, gnuer, buffalos, krokodiler, apor, impalas, fåglar, flodhästar, giraffer etc. Har du inte möjlighet att ta dig hit så ligger Mosi-Oa-Tunya parken nära Livingstone. Här finns bla den vita noshörningen. Om jag nu inte säger helt fel så tror jag inte att det finns vilda lejon i parken (lejon finns i parkens uppfödelseprogram där man kan göra en walking safari encounter with lion). Det är bäst att du kollar upp detta noga men Chobe är definitivt en av de kända parkerna och känt för sitt vilda djurliv. Jag bokade denna aktivitet via Jollyboys på plats. Fick skriva upp mitt namn på en intresselista då det var minimiantal. Minns inte vad jag betalade men runt $200-250 tror jag. Kolla noga upp safarimöjligheterna under just den tid du är där. Om det är regn eller torrperiod har stor betydelse för det området du ska till. Torrperiod söker sig djuren till vattenhålen eller att de migrerar, är det regnperiod i det området är djuren lite skyggare etc. Jag var där i början av november och såg alla de djuren i Chobe.

Bungyjump:
Jag hoppade inte bungyjump men det är väldigt populärt att hoppa utmed Victoria Falls Bridge.

River Rafting:
Gjorde aldrig detta men har vänner som gjort detta i Zambezi floden och de sa att det var helt galet.



Jag pröjsade $80 för en double entry vid gränsen vilket inte var något problem. Enligt deras Utrikesdepartement kostar multiple också $80. Läste någonstans för längesedan (vet ej om det stämmer) att multiple visas endast ges i förhand när man ansökt på ambassaden och ej när man anländer. Personen i fråga rekommenderade då att man skulle ansöka om double och sedan ett vanligt single visa igen vid gränsen. Ring ambassaden i Stockholm o fråga!

ttp://www.zambiaimmigration.gov.zm/index.php/menu-styles/types-of-visas-and-the-applicable-fees

Tack för utförligt svar. Har skickat iväg passet till ambassaden idag. Det gick på SEK 520 vilket gör att jag sparar lite pengar med dagens växlingskurs, då det skulle kostat USD 80 att köpa Multiple Entry Visa vid ankomst.
Å andra sidan så är vi nästan uppe i samma kostnad då jag får betala rekommenderat tur/retur.

Citat:
Ursprungligen postat av Charles26
Här kommer lite youtubeklipp från en snubbe som nyligen varit i Livingstone med omnejd.

https://www.youtube.com/watch?v=QozWYYtyxa0 - Microlightflying med mera.

https://www.youtube.com/watch?v=GFRIfcIIPl4 - Waterrafting med mera.

Det finns ett par klipp till från samma youtubekonto. Jag åker dit så fort ekonomin tillåter.

Riktigt sköna filmer han gör. Får kolla ännu mer i helgen. Blev ju bra sugen på forsränningen åtminstone.
Citera
2015-10-14, 23:06
  #11
Medlem
mohnomishes avatar
Jaha TS, nu bör resan vara avklarad. Får vi höra lite om dina äventyr? Jag såg några väldigt nytagna bilder på Victoria-fallen och det var ju för fasen som en lång stenvägg. Knappt något vatten alls.
Citera
2015-10-15, 00:43
  #12
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Jaha TS, nu bör resan vara avklarad. Får vi höra lite om dina äventyr? Jag såg några väldigt nytagna bilder på Victoria-fallen och det var ju för fasen som en lång stenvägg. Knappt något vatten alls.

Ja lite uppföljning vore nice

Vattenmängden varierar ju kraftigt med årstiden och om det är ZAM eller ZIM som det fotas ifrån.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2597145

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback