• 1
  • 2
2015-07-20, 18:23
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Ränta på ränta drar iväg rätt fort, det kan till och med vara så att den utmätning du har inte ens täcker räntekostnaden varje månad, skulden ökar alltså trots indrivning. Du behöver försöka få till en ackordslösning med Svea inkasso, jag vet inte hur de ställer sig till det förstås. Deras affärsidé är väl att folk inte skall bli skuldfria.

Jag noterar att du hängt här i sju år och detta var ditt första inlägg!

Tas ingen ränta på ränta när det gäller skuld..
Citera
2015-07-20, 21:06
Medlem
Räntan utgår alltid på den ursprungliga kapital skulden och inte på ränta och andra kostnader.
Citera
2015-07-21, 12:03
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Tas ingen ränta på ränta när det gäller skuld..

Citat:
Ursprungligen postat av Surkarten
Räntan utgår alltid på den ursprungliga kapital skulden och inte på ränta och andra kostnader.

Så en skuld som ligger hos KFM växer inte?
Citera
2015-07-21, 18:53
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Så en skuld som ligger hos KFM växer inte?

Jo nog växer den alltid om du inte betalar.. Poängen var den att det tas ingen ränta på ränta utan räntan räknas ENDAST PÅ KAPITALSKULDEN.
Citera
2015-07-22, 09:53
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Jo nog växer den alltid om du inte betalar.. Poängen var den att det tas ingen ränta på ränta utan räntan räknas ENDAST PÅ KAPITALSKULDEN.

Ja, jag kollade upp det där och jag hade uppenbart fel, räntan får inte räknas på räntan. Men om ett inkassobolag köper en skuld från ett företag, måste de då hålla isär kapitalskuld och ränta, eller är kapitalskulden hela klabbet i samband med överlåtelsen?
Citera
2015-07-22, 10:00
Medlem
Citat:
Ja, jag kollade upp det där och jag hade uppenbart fel, räntan får inte räknas på räntan. Men om ett inkassobolag köper en skuld från ett företag, måste de då hålla isär kapitalskuld och ränta, eller är kapitalskulden hela klabbet i samband med överlåtelsen?

Räntan är oftast avtalad från början och den kan väl inte Inkassobolagen göra något åt?
Citera
2015-07-22, 16:50
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Kapitalskulden är alltid den ursprungliga,i annat fall gör inkassobolaget fel och får nog svårt att driva in fordran om man tar det till rätten.
Citera
2015-07-22, 19:23
Medlem
Sen om man har andra skulder så går allt statligt först . just denna skuld kanske inte är så mycket betalt på men det är betalt till annat
Citera
2015-08-03, 17:53
Medlem
skippers avatar
Citat:
Tack för svaren, ser nu att jag endast betalat på räntan i stort sett och ingenting på kapital skulden
Surt som räven

KÄMPA!!! Jag blev skuldfri vid 35 efter att ha haft KFM efter mig sen 18. Det var första gången jag kände mig vuxen.

Citat:
Räntan är oftast avtalad från början och den kan väl inte Inkassobolagen göra något åt?

Först tänker jag att de använde ursprungsräntar fast på det inköpta beloppet (kapital+ränta) sen slår det mig att många finansbolag har något som heter dröjsmålsränta, de gånger jag sett sådana har det varit skyhöga belopp, upp emot 30%. Jag antar att när ett sådant finansinstitut säljer en fordran så har nya, fina, dröjsmålsräntan, redan kickat in. #ocker
Citera
2015-09-04, 15:29
Medlem
Min gissning utan att ha tillgång till ditt ärende är att kronofogden går på den summan inkassobolaget lade in ansökan om utmätning på efter att du fått ett utslag.

Internt på inkassobolaget däremot räknas räntan dock per automatik varje dag tills dess att iaf kapitalskulden är löst. Därav det faktum att summan hos kronofogden många gånger ser lägre ut än fordran i sig faktiskt är då inkassobolagen har rätt att kräva ränta tills dess att ursprungsfordran är betald.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in