• 1
  • 2
2015-07-20, 08:56
Medlem
Provar igen,

Det är så att jag har löneutmätning från KFM och har så haft i ett par år där den största delen har varit till TFF, nu ligger det hos Svea Inkasso istället.
Begärde ett PuL §26 från TFF och fick då allt som Svea Inkasso hade på mig, nu till det som jag finner väldigt konstigt.

Låt oss säga att jag hade en total skuld inkl. ränta på 10000:- kapital skulden var på 8000:- och upplupen ränta på 2000:-
Enligt PuL utdragen har jag betalat in 12000:- via KFM då borde väl skulden vara avskriven?
Efter kontakt med Svea Inkasso så hävdar dom att jag bara betalat ca 2000:- på kapital skulden och 10000:- på räntan??
Varför en buffert på 8000:- till räntan när den var på 2000:- och inte lagt resterande pengar på kapital skulden?
Citera
2015-07-20, 09:02
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surkarten
Provar igen,

Det är så att jag har löneutmätning från KFM och har så haft i ett par år där den största delen har varit till TFF, nu ligger det hos Svea Inkasso istället.
Begärde ett PuL §26 från TFF och fick då allt som Svea Inkasso hade på mig, nu till det som jag finner väldigt konstigt.

Låt oss säga att jag hade en total skuld inkl. ränta på 10000:- kapital skulden var på 8000:- och upplupen ränta på 2000:-
Enligt PuL utdragen har jag betalat in 12000:- via KFM då borde väl skulden vara avskriven?
Efter kontakt med Svea Inkasso så hävdar dom att jag bara betalat ca 2000:- på kapital skulden och 10000:- på räntan??
Varför en buffert på 8000:- till räntan när den var på 2000:- och inte lagt resterande pengar på kapital skulden?

Ränta på ränta drar iväg rätt fort, det kan till och med vara så att den utmätning du har inte ens täcker räntekostnaden varje månad, skulden ökar alltså trots indrivning. Du behöver försöka få till en ackordslösning med Svea inkasso, jag vet inte hur de ställer sig till det förstås. Deras affärsidé är väl att folk inte skall bli skuldfria.

Jag noterar att du hängt här i sju år och detta var ditt första inlägg!
Citera
2015-07-20, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Ränta på ränta drar iväg rätt fort, det kan till och med vara så att den utmätning du har inte ens täcker räntekostnaden varje månad, skulden ökar alltså trots indrivning. Du behöver försöka få till en ackordslösning med Svea inkasso, jag vet inte hur de ställer sig till det förstås. Deras affärsidé är väl att folk inte skall bli skuldfria.

Jag noterar att du hängt här i sju år och detta var ditt första inlägg!

Någon gång måste vara den första

Jo men det jag menar är ju att räntan var ju sammanlagt på 2000:- och jag har betalat 10000:- hade dom resterande 8000:- lagts på kapital skulden så hade den ju varit löst.
Svea Inkasso hävdar att det är KFM som styr vart pengarna skall läggas nånstans.
Har även varit i kontakt med KFM och dom tycker som jag att det är ytterst märkligt att där är 8000:- extra i ränta.
Citera
2015-07-20, 12:29
Medlem
Husings avatar
Svea inkasso måste ha en extremt hög räntesats, eller så har du betalat relativt lite varje månad, och alltså i princip bara betalat den löpande räntan under ett par år.

Om inte Skippers förslag funkar så borde du, om möjligt, försöka att öka betalningarna till Svea ett tag. Detta för att du skall börja beta av på själva kapitalskulden och inte ligga och betala ränta i oändlighet. Har du väl börjat minska skulden så har du satt bollen i rullning.
Citera
2015-07-20, 12:30
Medlem
Hade underlättat om du kunde berätta för oss hur många månader du avbetalt denna skuld samt hur mycket som betalas varje månad(löneutmätningen)?

Edit: ser nu att det var i ca 2 år du haft utmätning, ca 500kr/månaden då!
Senast redigerad av spanaren007 2015-07-20 kl. 12:42.
Citera
2015-07-20, 13:05
Medlem
Det låter avigt det du skriver?
Om inkassobolaget lämnat in skulden till KFM så borde ju din skuld vara hos just KMF tills den är betald.
Inkassobolaget har betalt KF för att just driva in denna skuld, så den ränta du betalar är ju den ränta på det aktuella beloppet som finns hos KFM.
Har du däremot flera olika skulder hos KFM så fördelar KFM procentuellt ut dina "inbetalningar" mellan dessa.
Min fråga är hur stor är skulden hos KFM?
Citera
2015-07-20, 13:11
Medlem
Jag förklarar mig nog dåligt, KFM har dragit 7200:- av mig varje månad jag menar bara att om jag har en total skuld inkl. ränta på 10000:- och jag har betalat in 12000:- så är det ju något som inte stämmer? Där ligger alltså 8000:- extra i potten för framtida ränta?!
Jag vet att först går pengarna till kostnader och ränta och sedan på kapital skulden, men dom 8000:- kunde ju betalat kapital skulden.

Skall se om jag kan scanna in utdraget och posta här, blir kanske lite lättare att greppa vad jag menar
Citera
2015-07-20, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Det låter avigt det du skriver?
Om inkassobolaget lämnat in skulden till KFM så borde ju din skuld vara hos just KMF tills den är betald.
Inkassobolaget har betalt KF för att just driva in denna skuld, så den ränta du betalar är ju den ränta på det aktuella beloppet som finns hos KFM.
Har du däremot flera olika skulder hos KFM så fördelar KFM procentuellt ut dina "inbetalningar" mellan dessa.
Min fråga är hur stor är skulden hos KFM?

Den var på ca 70000:-
Den låg hos KFM tills 2013 problemet är att Svea Inkasso har skickat ut nya fakturor på exakt samma ärenden.
Citera
2015-07-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surkarten
Den var på ca 70000:-
Den låg hos KFM tills 2013 problemet är att Svea Inkasso har skickat ut nya fakturor på exakt samma ärenden.
Vad menar du?
Har du just nu en löneutmätning eller avslutades den 2013 då ärendet av någon anledning togs från KMF?
Har du fortsatt att betala av din skuld till Inkassobolaget efter 2013, eller har den bara legat och ökat pga räntan?
Citera
2015-07-20, 14:26
Medlem
Har fortfarande utmätning då jag har andra skulder hos KFM, postar en bild av utdraget om det hjälper.

https://minfil.org/ced4jbb9b1/TFF_.jpg
Citera
2015-07-20, 14:50
Medlem
Den där skulden är ju nästan 12 år gammal, så att det är den summan på drygt 10.000 kr som gick till KFM är inte så troligt, lägg till 10-20% ränta i 10 år så blir det rätt summa som damp ner hos KFM, eller har jag fel?
Varför försvann skulden 2013 från fogden, var du arbetslös eller säger fogden att skulden är till fullo betald?
Har du svart på vitt utdrag från fogden på exakt hur mycket du betalat på just denna skuld samt på hur stor den var från det att skulden hamnade hos fogden?
Tror personligen du har missat att du varje år åkt på ränta och olika avgifter under dessa 10 år du inte betalade på skulden.
Citera
2015-07-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Den där skulden är ju nästan 12 år gammal, så att det är den summan på drygt 10.000 kr som gick till KFM är inte så troligt, lägg till 10-20% ränta i 10 år så blir det rätt summa som damp ner hos KFM, eller har jag fel?
Varför försvann skulden 2013 från fogden, var du arbetslös eller säger fogden att skulden är till fullo betald?
Har du svart på vitt utdrag från fogden på exakt hur mycket du betalat på just denna skuld samt på hur stor den var från det att skulden hamnade hos fogden?
Tror personligen du har missat att du varje år åkt på ränta och olika avgifter under dessa 10 år du inte betalade på skulden.

Tack för svaren, ser nu att jag endast betalat på räntan i stort sett och ingenting på kapital skulden
Surt som räven
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in