Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-20, 05:22
  #1
Medlem
Hej,
Jag har tränat Muay Thai i snart 1 år.
Något jag märker är att sparringen blir hårdare och hårdare, det går inte en vecka utan man blöder näsblod eller råkar få en spark i huvudet.

När man ser filmer på gamla veteraner är dom helt trasiga i vartenda intervju, dom kan knappt få fram en mening utan att snubbla över en stavelse eller ett ord.

Känner att om jag fortsätter i den här riktningen kommer jag bli likadan.

Vad bör man tänka på för att undvika skador m.m?
Citera
2015-07-20, 11:10
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickzork
Hej,
Jag har tränat Muay Thai i snart 1 år.
Något jag märker är att sparringen blir hårdare och hårdare, det går inte en vecka utan man blöder näsblod eller råkar få en spark i huvudet.

När man ser filmer på gamla veteraner är dom helt trasiga i vartenda intervju, dom kan knappt få fram en mening utan att snubbla över en stavelse eller ett ord.

Känner att om jag fortsätter i den här riktningen kommer jag bli likadan.

Vad bör man tänka på för att undvika skador m.m?
Blir det näsblod varje gång är det ju nåt som är fel i sparringen, antingen går det för hårt till, eller så har du för taskig gard.

Oavsett vilket så går ju bägge sakerna att påverka rätt enkelt, det ena genom att man ber den man kör med ta det lugnare, det andra tränas lämpligen bort.

Ska du inte matcha är risken för bestående hjärnskador väldigt liten skulle jag vilja påstå.

Vad menar du med "de gamla veteranerna"? Om du med det menar nån av de äldre boxarna kan jag förstå att det är läskigt att se, med tanke på att dåtidens pro-matcher gick över 15 ronder och dessutom var det ju inte direkt ovanligt att boxaren kunde få ta emot betydligt fler räkningar än tre som brukar vara normalt.

Kolla på en sådan som Jerome Le Banner till exempel. Han har varit med i K1-cirkusen ett bra tag, men kollar du på vilken valfri intervju som helst lär du knappast tycka att han sluddrar eller verkar punchig, en som däremot är det är gamle Gary Goodridge, men det beror ju på att han antingen knockade motståndaren, eller så vart han själv knockad. I de senare matcherna var det han själv som vart knockad, och det säger sig väl självt att det knappast är nyttigt att bli knockad gång på gång?

Träna på du med andra ord, tvivlar på att du kommer dra på dig några större men.

Glöm heller inte att vi i Sverige har en lag som reglerar kampsport, så skulle nån under match bli knockad allt för många gånger kommer dennes tävlingslicens återkallas, då är det färdigtävlat i Sverige.
Citera
2015-07-21, 15:17
  #3
Medlem
Grodaifickans avatar
Flytta på huvudet.



Skämt åsido så tycker jag att du ska anpassa din fightingstil med syftet att minimera antalet slag du tar emot. Träna på att kontrollera distansen, fotarbete, hålla en tight guard och huvudrörelse. Välj dina attacker och jaga inte träffarna, låt dem komma till dig. Blir du hårt träffad eller känner att sparringen börjar bli för hård så säg till din partner att ta det lugnare eller gå åt sidan och ta en paus för att hjälpa din återhämtning. Att stå över ett och annat sparringpass kan vara en idé det med.
Citera
2015-07-22, 18:58
  #4
Medlem
Nu har jag inte tränat regelrätt thai (utan bara som en del av mma-träningen) men som jag förstår det så sparrar proffsen i thailand rätt mjukt. Hur är stämningen på ditt gym? Försöker folk hävda sig genom sparringen, eller tränar ni för att hjälpa och coacha varandra att bli bättre?
Citera
2015-07-22, 22:51
  #5
Avstängd
creepingdeaths avatar
"Vad bör man tänka på för att undvika skador "

välja rätt klubb.
Citera
2015-07-23, 01:39
  #6
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Nu har jag inte tränat regelrätt thai (utan bara som en del av mma-träningen) men som jag förstår det så sparrar proffsen i thailand rätt mjukt. Hur är stämningen på ditt gym? Försöker folk hävda sig genom sparringen, eller tränar ni för att hjälpa och coacha varandra att bli bättre?


Har också fått den bilden av situationen.
Även bra klubbar i Sverige är dugliga på att hålla nivån på ett rimligt tempo.

Kukmätning på tävlingarna är enbart löjligt, TS, man blir inte en bra fighter på det heller, utan man blir skadad. Gå och hitta en riktig klubb.
Citera
2015-07-23, 11:07
  #7
Medlem
Som vissa andra redan påpekat tycker jag du bör överväga att byte klubb.

Låter tränaren/tränarna låta det gå så långt på sparringpassen att man blöder näsblod samt får regelbundna sparkar i huvudet är det fel nivå på träningen. Antingen är du absolut inte redo att sparras, och även då bör tränarna ta sitt ansvar och säga detta, eller så lyckas de inte hålla det på rätt nivå. Till syvende och sist är det alltid tränarens ansvar att se till att folk som tränar i klubben inte skadar sig allvarligt.

Har tränat både MT samt Kickboxning i flera år oh sparring är nästan uteslutande mjukt. Finns ingen vits i att sparras i fullcontact då riskerar man endast brutna ben och allvarliga skador i längden.
Citera
2015-07-23, 14:27
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Nu har jag inte tränat regelrätt thai (utan bara som en del av mma-träningen) men som jag förstår det så sparrar proffsen i thailand rätt mjukt. Hur är stämningen på ditt gym? Försöker folk hävda sig genom sparringen, eller tränar ni för att hjälpa och coacha varandra att bli bättre?

Proffsen sparrar mjukt i förberedelse för full kontakt/knockout-format???
Citera
2015-08-26, 06:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skateboard1
Proffsen sparrar mjukt i förberedelse för full kontakt/knockout-format???

Ja, det blir ju betydligt mycket mer teknik som faller in då än om man skulle ta i för kung och fostervatten. Dessutom skulle det nog vara ganska tråkigt att behöva ställa in sin match på grund av att man blivit skadad på sparringen samma vecka.
Just därför tar de flesta, inte bara proffsen, det väldigt lugnt med sparringen i förberedelse till match.
Citera
2015-08-26, 08:05
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickzork
Hej,
Jag har tränat Muay Thai i snart 1 år.
Något jag märker är att sparringen blir hårdare och hårdare, det går inte en vecka utan man blöder näsblod eller råkar få en spark i huvudet.

När man ser filmer på gamla veteraner är dom helt trasiga i vartenda intervju, dom kan knappt få fram en mening utan att snubbla över en stavelse eller ett ord.

Känner att om jag fortsätter i den här riktningen kommer jag bli likadan.

Vad bör man tänka på för att undvika skador m.m?
Du kommer aldrig att kunna undvika hjärnskador, det du sysslar med är alltså att slå och sparka och knäa mot varandras huvuden bland annat. Någon skrev att du knappast riskerar hjärnskador om du "inte matchar" vilket är bland det dummare man läst. Om man läst om hjärnskador och fysiologi osv, eller har sunt förnuft, så vet man att enda sättet att undvika hjärnskador är att inte träna någonting som Muay Thai, dvs sparringen alltså. Om du vill försöka minimera hjärnskadorna så ska du såklart sparras så lite som möjligt, köra lätt och tekniskt, drilla mycket och aldrig gå match. Rätt så självklara saker som du säkert förstår själv om du tänker efter. Vissa tror att hjärnskakning som man tydligt märker av=hjärnskada, men så är det naturligtvis inte. Varenda slag skadar din hjärna och skadorna adderas ihop med tiden.
__________________
Senast redigerad av northpolesanta 2015-08-26 kl. 08:07.
Citera
2015-08-26, 22:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Du kommer aldrig att kunna undvika hjärnskador, det du sysslar med är alltså att slå och sparka och knäa mot varandras huvuden bland annat. Någon skrev att du knappast riskerar hjärnskador om du "inte matchar" vilket är bland det dummare man läst. Om man läst om hjärnskador och fysiologi osv, eller har sunt förnuft, så vet man att enda sättet att undvika hjärnskador är att inte träna någonting som Muay Thai, dvs sparringen alltså. Om du vill försöka minimera hjärnskadorna så ska du såklart sparras så lite som möjligt, köra lätt och tekniskt, drilla mycket och aldrig gå match. Rätt så självklara saker som du säkert förstår själv om du tänker efter. Vissa tror att hjärnskakning som man tydligt märker av=hjärnskada, men så är det naturligtvis inte. Varenda slag skadar din hjärna och skadorna adderas ihop med tiden.

Jo, det är farligt att leva, man kan dö... Frågan är väl hur farliga dessa skador är av vanlig träning.
Citera
2015-08-27, 00:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Jo, det är farligt att leva, man kan dö... Frågan är väl hur farliga dessa skador är av vanlig träning.
Intelligent offtopic svar i första delen av ditt inlägg... Angående andra delen i ditt inlägg så är det frågan ja, och det beror på en mängd faktorer, tex vad man definierar som "vanlig träning". Om du menar vanlig träning som i det som är vanligt på de flesta klubbar med sparring osv så är det såklart så att det leder till hjärnskador, förutom sunt förnuft så finns det en rad studier på området. Efter vad man på klubbar brukar kalla "lätt sparring" så kan man tex ta blodprov och konstatera att utövarna har fått hjärnskador under passet, men sunt förnuft räcker, tänk på vad träningen handlar om så slipper du läsa studier för att bekräfta det självklara.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback