Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-19, 10:27
  #1
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Får DN;s PK kommissarie Andreas Nordström att skriva:
Citat:
När hippa katter tappar greppet om samtiden

http://www.dn.se/kultur-noje/kroniko...t-om-samtiden/
I artikeln bland annat följande.

Citat:
Allt började med att den hyllade komikern Chris Rock berättade i en intervju att han slutat uppträda på universitet. Han hävdade att studenterna blivit så fixerade vid tanken på att inte kränka sin omgivning att de förvandlats till präktiga tråkmånsar.

Citat:
När sedan Jerry Seinfeld, en av tidernas mest beundrade komiker, gick till offensiv mot utbredningen av vad han kallar en ”kuslig pk-*kultur” brakade debatten i gång med full kraft. Den utlösande faktorn var just att han använde det radioaktiva begreppet pk – politiskt korrekt.

Får mig att reagera på att lättkränktheten å andars vägnar breder ut sig till en extrem nymoral som liknar sekelskiftes konservativism häda ej gud kungen eller fanan. Att särskilt unga är bärare av den nya strömningen är oroande.

I Sverige har vi ungfeministernas trigger warnings. I USA är det tydligt att en gammal humortradition är på väg att dö på grund av den tilltagande självcensuren.

Jag tänker på unga IS krigare som den mest extrema yttringen av att lättkränkthet och humorlöshet. Är vi på väg dit, via feminismen, att oförenliga ideologier förenas i en hårdare attityd mot den som yttrar sig på ett felaktigt sätt om saker som tidigare var helt fritt att skoja om.
Citera
2015-07-19, 10:54
  #2
Medlem
Tja, du tror inte han har någon poäng då? Folk har ju skrattat åt olika saker genom åren. De flesta komedier från 70-talet och tidigare är urtråkiga idag. Det vore inte konstigt om en ny generation inte tycker 90-talsskämt är kul.

Visst finns twitterdreven men dem nämner han ju också. Det är inte samma sak som att inte skratta åt ett skämt för att det är tråkigt.

(vet för övrigt inte riktigt vad trigger warnings har med saken att göra men du är väl medveten om att dessa är importerade från USA?)
__________________
Senast redigerad av Grillo 2015-07-19 kl. 10:57.
Citera
2015-07-19, 11:04
  #3
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Tja, du tror inte han har någon poäng då? Folk har ju skrattat åt olika saker genom åren. De flesta komedier från 70-talet och tidigare är urtråkiga idag. Det vore inte konstigt om en ny generation inte tycker 90-talsskämt är kul.

Visst finns twitterdreven men dem nämner han ju också. Det är inte samma sak som att inte skratta åt ett skämt för att det är tråkigt.

(vet för övrigt inte riktigt vad trigger warnings har med saken att göra men du är väl medveten om att dessa är importerade från USA?)


Jag är medveten om det ja. Tror du inte att en feminist skulle vilja ha en trigerwarning eller i varje fall innehållsdeklaration innan de tittar på ett humorprogram. Kan inte tänka mig en mer humorbefriad grupp unga.
Citera
2015-07-19, 17:57
  #4
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Så lägne det bara är studenter som inte vill höra en viss typ av humor så är det väl egentligen inget problem. De kan låta bli att gå helt enkelt. Ängsliga ungdomar haf funnits i alla tider.

Det är när nymoralen smyger sig in i statliga och institutionella sammanhang som det skulle börja bli otäckt. I den bemärkelsen ligger tyvärr Sverige ganska illa till med en förbudstendes mot allt som några inte tycker om.

Seinfeldt har säkert inte fel, men han kan samtidigt inte kräva vad andra ska tycka är roligt eller humor.
Citera
2015-07-19, 17:59
  #5
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Det är ju en invertering av samma skitnödiga kultur som får massan att nervöst skratta med när den usle Özz N kör sitt "ha ha - jag är hårig"-material.
Citera
2015-07-19, 18:01
  #6
Avstängd
Kuhlmeyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Tja, du tror inte han har någon poäng då? Folk har ju skrattat åt olika saker genom åren. De flesta komedier från 70-talet och tidigare är urtråkiga idag. Det vore inte konstigt om en ny generation inte tycker 90-talsskämt är kul.

Håller med. Jag som äldre finner det omöjligt att förstå dagens högskolespexare. För övrigt roar det mig att skämta om skitnödiga pk-typer.
Citera
2015-07-19, 18:17
  #7
Medlem
Romang67s avatar
Daniel Tosh har ju till viss del gjort karriär på att säga saker som PK-folket inte tycker att han ska säga.

Chris Rock hade för 20 år sedan en stand up där han förklarade skillnaden mellan svarta människor och niggers, och berättade varför han som svart person hatade niggers. Ramaskriet som skulle komma i media om han hade den showen idag skulle vara något att skåda.

Jag tycker också att folk har blivit väldigt skitnödiga när det gäller vad man får och inte får säga. Nej, alla behöver inte tycka om vad Seinfeld säger, eller vad Chris Rock säger. Men nog ska de få säga det alltid.
Citera
2015-07-19, 18:40
  #8
Medlem
Försöker föreställa mig vilka skämt som kan tänkas gå hem hos dessa extremfeminister.
Finns det några överhuvudtaget?
Citera
2015-07-19, 19:34
  #9
Medlem
psykoshippiens avatar
OnT: Förstår inte problemet, Sainfälth gillar inte PK, han tycker om att ha fria skämt, bra. Ingen har stoppat KKK, hur ska PKn stoppa humorn?
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Försöker föreställa mig vilka skämt som kan tänkas gå hem hos dessa extremfeminister.
Finns det några överhuvudtaget?
"Träffade en kille, han sa att han tyckte att artisten kent var bra", humorn är svart och bitter med en stänk av sekretessfyllt informationsutbyte.
Citera
2015-07-19, 19:53
  #10
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
"Träffade en kille, han sa att han tyckte att artisten kent var bra", humorn är svart och bitter med en stänk av sekretessfyllt informationsutbyte.

Du måste använda hen, och få in begreppet intersektionell någonstans. Annars flyger det inte.
Citera
2015-07-20, 10:09
  #11
Medlem
LucNNs avatar
Humor är dessutom gift för PKistiska anfallare. Det används med framgång i alla totalitära stater. Förtryck tål inte ironi, eftersom det gör "korridoren" till ett föremål bland andra. Den ska helst stå utan för världen som tankens gräns mot tomheten (som då är allt icke-PK).
Citera
2015-07-20, 10:41
  #12
Medlem
MetallicMonks avatar
Fan också du hann före mig

Något som den här "debatten" avslöjar är att det, återigen,
är en massa pseudo intellektuella lipsillar, ett ord han själv använder, som piper, gnäller och bölar på twitter och på amerikanska universitet. Det är DE som inte skrattar. Alla andra skrattar.
Alla andra tycker Chris Rock är rolig och jävligt många tycker att Seinfeld, även jag inte tycker det själv, är jävligt rolig. Men tydligen är det så att personer som inte är komiker själva utan nästan anti-komiker nu ska börja läxa upp oss om vad som är roligt. När man tänker på det här längre däremot så är det inte så konstigt eftersom den här typen av människor är så besatta av leka språkpolis hela tiden. Och Bill Cosby har det snackats friskt om bland amerikanska komiker så försök inte ens twista det på det där sättet.

Dessutom, varför tror du att de måste vara så petförsiktiga med sitt varumärkesvårdande?
Eftersom en liten grupp människor på nätet startar drev och hus i helvete över minsta skitsak.
De går igenom åratals gamla tweets med en luskam och när de hittar något som bara vagt kan förvrängas till något stötande då är det dags att ta fram megafonen och skrika så att lungorna håller på att explodera. Uppenbarligen så har Andreas Nordström ingen koll alls på hur PK drevet av överkänsliga lipsillar på twitter, tumblr och andra sociala media hela tiden försöker hitta något i komik som de kan gnälla över och attackera. De skriker högst och mest och självklart får de utrymme i nyhetsmedia utan några mothugg från nyhetsmedia överhuvudtaget. De får till och med medhåll, case in point, den här artikeln!

Vad sägs om att vi lyssnar på komikerna själva om det här ämnet. Jag lägger till några länkar för att ge mer underlag och faktiskt presentera komikernas syn på, hör och häpna jag vill ha balans i frågan.

Joe Rogan on the PC police
https://www.youtube.com/watch?v=MWmFkzgSYAU


Någon som minns #CancelColbert och hela den skitstormen?

Who's Attacking Me Now?
https://www.youtube.com/watch?v=MBPgXjkfBXM
Joe Rogan on Racist Suey Park #CancelColbert
https://www.youtube.com/watch?v=f6-qmA4ENh4




Lägg märke till det faktum att dessa attacker kommer från personer som betraktar sig som
progressiva och riktas mot personer som är progressiva. Varför är de så tända på att attackera
folk i deras egna leda och hela tiden kräva ideologisk renhet?
Därför att det är enklare. På 60-talet demonstrerade ungdomar mot Vietnamkriget.
Idag gnäller man över komiker och tv spel. Varför? För att det "soft targets".
Att starta hus i helvete över det sätt som folk behandlas i t.ex Saudiarabien är betydligt mer komplicerat och jobbigt.



Chris Rock Stopped Playing Colleges Because They're 'Too Conservative'
http://www.huffingtonpost.com/2014/1...n_6250308.html
Joe Rogan Experience - Professionally Offended People
https://www.youtube.com/watch?v=Ou76pNQJUss


Salon Picks Twitter Fight With Patton Oswalt, Loses, Should Probably Stop Picking Fights With Patton Oswalt
http://www.mediaite.com/online/salon...patton-oswalt/




Men Bill Maher säger det ändå bäst av alla:

Learn How to Take a Joke
https://www.youtube.com/watch?v=ZNJyDyCocGQ

Explaining Jokes to Idiots
https://www.youtube.com/watch?v=RpVCC7azVp4


Det som den här storyn påvisar är att det finns pretton i alla generationer. Var deras beteende kommer ifrån varierar. Förr var det religion och nu är det från vänsterhåll.
Vad sägs om att vi lyssnar på komikerna istället för en massa professionella proffstyckare?
__________________
Senast redigerad av MetallicMonk 2015-07-20 kl. 10:46.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback