Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-19, 07:40
  #1
Medlem
Lite frågor till er som dagligen är inne och köper/säljer aktier, information av folk till folk på flashback. Jag är sugen på att börja investera och hålla koll på aktier, dock vet jag inte vart jag ska läsa och få tag i bästa information för att kunna lära mig så mycket som möjligt inom kort tid, därav vänder jag mig hit då många verkar vara insatta.

Hur mycket tid lägger du på Aktier varje dag?

Hur mycket har du tjänat sedan du började hålla på med aktier?

Hur lärde du dig?

Vad bör man tänka på?
(Nybörjar misstag)

Rekommenderade sidor?
Avanza etc.

Vart kan man köpa böcker om Aktier, vilka är bäst och mest givande?
Eböcker, podcast, internetläsning, böcker om Ekonomi?

Då jag letat ett tag efter dessa frågor men inte riktigt fått de svar jag är ute efter, är det lika bra jag gör en liten tråd. De som känner för att svara och tycker de har tid, är vi andra evigt tacksamma för era svar.

Ha en bra dag och tack på förhand ✌🏼️
Citera
2015-07-22, 22:00
  #2
Medlem
Jag var också ivrig och ville tjäna storkovan, för det verkar som du antyder det. Det första du bör tänka på är vad du klarar av och handla därefter i dubbel bemärkelse. Göra det som är enkelt och gå + om konjunkturen inte är alltför dålig.

Det är främst två saker att tänka på. 1 Informera dig, 2 sprid riskerna. Att gå all in är extremt dumt, att riskera 10 % på en affär är också för mycket. 2 eller 3 % är mycket nog. Hur vet du att du riskerar 3 %? Ja det är hela tiden det som är viktigt. Att ha koll på vad du gör och förstå vad du gör och varför resultatet blir som det blir. I det här fallet kan du sätta en stopp loss så att det inte blir mer än 3 % av ditt kapital. Låter snålt, men om du har en portfölj på 10 aktier jämnt fördelade, så kan just den aktien tillåtas minska 30%. 10 aktier är ett exempel på att sprida riskerna. Det finns andra sätt sprida riskerna, bara du vet att det fungerar.

Nästa fråga är då hur ska du informera dig och lära dig. Det finns förstås många böcker att läsa om att värdera aktier. Gör det och testa det. Kanske med låtsasköp först eller små köp. Du måste göra kunskapen till din. Det är det viktiga. Du måste arbeta fram din modell, som du kan hantera väl.

Sen var det här med TA. Det är tveksamt om det fungerar överhuvudtaget. Att studera historiska data på en enskild aktie, valuta, råvara vad det nu är för något, det blir ofta som att spå i kaffesump, eftersom det inte finns samband med någonting annat anser jag. Visst ibland tror jag det finns det rörelser som har en orsak med stor sannolikhet. En kurva som pekar spikrakt upp eller ner beror ofta på hysteri och kommer snart att brytas, som exempel. Går det att se volym eller orderdjup är det bättre, för då finns det ett samband och samband är bättre en en graf av enskild händelse utan sammanhang, påstår jag. Framför allt om du inte helt och fult förstår varför vissa mönster avspeglar vissa händelser, så kan du inte använda dessa mönster och du blir osäker och det är ingen bra grund för affär.

Trada eller inte trada. Det är svårare och frågan är hur lukrativt det är. Det blir fler affärer och courtage och eller spread i varje köp/sälj som du förlorar. Sen blir det lätt stopp/loss och det förlorar du oftast på + mer courtage. Mycket jobbigare är det också med alla beslut som ska fattas och hållas koll på. Utan stor erfarenhet kan det bli fler förluster än vinster. Nu är jag väl negativ, men det gäller att tänka från sitt eget perspektiv och nivå. Uppenbart fungerar det bra för en del, men de har oftast gått en lång väg innan.
Citera
2015-07-25, 16:19
  #3
Medlem
Ja klart, mer eller mindre. Eller som en extra inkomst helt enkelt, men det verkar ju ta rätt mycket av ens egen tid.. De brukar vara så att de som tjänar riktigt bra pengar varje månad har oftast mer än en inkomst, därför tänker jag att om jag hade lärt mig hantera och köpa/sälja aktier. Hade det kanske kunnat vara en av mina månadsinkomster men på längre sikt.

Ivrig, njaa.. Jag har rätt bra tålamod faktiskt och inte för aggresiv i mitt agerande om pengar. Men typ man måste sitta o läsa i tidningen om världsekonomin eller det är overkill?
Måste man verkligen det menar jag på.

Bra förslag ang låtsasköp eller småköp. Sitter ju inte på några stora kulor just nu om vi ska vara helt ärliga, lite därför jag vill se det som en framtid inkomst, tänker mycket på äldre erfarna som har många inkomster. Det kan ju vara så att det tar en bra tid innan man har lärt sig de man behöver lära sig, då är det bättre att starta i tidig ålder 20-25+ (jag).

Begrepp som Courtage, spread, bid-ask spread eller bid-offer spread.

Erfarenhet kommer väl av träning eller kunskap så det är väl bara att kötta på i små mängder då ungefär.

Tacksam för dina svar!
Citera
2015-07-25, 16:40
  #4
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Hur mycket tid lägger du på Aktier varje dag?
För mycket.

Citat:
Hur mycket har du tjänat sedan du började hålla på med aktier?
En bit över snittet.

Citat:
Hur lärde du dig?
På egen hand via google, inte en enda bok läst vilket är waste of money.

Citat:
Vad bör man tänka på?
Vet vad du köper och försök inte trejda. Hittar du inget som verkar lovande köp aktier med utdelning över lång tid, Investor, kinnevik, bankfonder, H&M. Du blir inte rik på dessa men kan vara en bra början om man är helt grön.

Citat:
Rekommenderade sidor?
http://www.aktieskolan.se/ är en bra start för överblick.

Citat:
Vart kan man köpa böcker om Aktier, vilka är bäst och mest givande?
Köp inga, du lever inte på 1800-talet.
Citera
2015-07-25, 21:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
För mycket.

En bit över snittet.

På egen hand via google, inte en enda bok läst vilket är waste of money.

Vet vad du köper och försök inte trejda. Hittar du inget som verkar lovande köp aktier med utdelning över lång tid, Investor, kinnevik, bankfonder, H&M. Du blir inte rik på dessa men kan vara en bra början om man är helt grön.

http://www.aktieskolan.se/ är en bra start för överblick.

Köp inga, du lever inte på 1800-talet.







Tusen tack!!!!
Citera
2015-07-29, 22:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juiceee
Ivrig, njaa.. Jag har rätt bra tålamod faktiskt och inte för aggresiv i mitt agerande om pengar. Men typ man måste sitta o läsa i tidningen om världsekonomin eller det är overkill?
Måste man verkligen det menar jag på.

Det är nog inte det viktigaste för aktier. Där är det väl nyckeltal och fundamenta, som är viktigast. Om man spekulerar på index eller valutor, så kan världsekonomin faktiskt ha ett egenintresse.

Jag tror mer på kunskap än TA. Chansen att göra riktiga förutsägelser måste ju öka med ökad kunskap. Förutom att en fundamental analys säger mycket om ett företag och värdet på dess aktier, så är ju företagets marknad viktig. Slutligen spelar ju världsekonomin in.
Citera
2015-07-29, 22:55
  #7
Medlem
massepojkens avatar
Lär dig tyda trender.

1. Vilka branscher kan tänkas bli heta.
Ett exempel. Google la precis ett helt oväntat ett bud på Impossible Foods på 300 miljoner dollar som dessutom avslogs. http://www.dailymail.co.uk/sciencete...0-MILLION.html

Stora pengar i en bransch som folk inte ens vet existerar, Mkt intressant givetvis!
- När man tittar närmare på Impossible Foods så ser man att bla Bill Gates investerat i bolaget.

När jag läser sånt här tänker jag automatiskt om det finns någon liknade bolag som är börsnoterat någonstans i världen och i synnerhet då Usa. Detta bolag kommer då troligtvis att uppmärksammas och troligtvis så kommer kursen stiga. Det bästa en aktiespekulant vet att att "parallellvärdera"
- Det gäller att vara rätt så snabb innan alla andra fattar.

Detta blir per automatik ett segment jag vill veta mer om. Ligger detta i tiden, osv..

2. Vilka bolag blir sk "buzzbolag" och varför. Försök förstå hur marknaden tänker. Häng på aktieforum och försök lyssna av vilka signaler som sänds. Lär dig allt om bolagen du blir intresserad av. Var inte naiv och tro på allt företagsledningarna säger. Bli så kunnig om bolaget att du kan bilda din egen uppfattning.

3. Tro på det du gör. Självförtroende smittar!
__________________
Senast redigerad av massepojken 2015-07-29 kl. 23:10.
Citera
2015-09-20, 19:25
  #8
Medlem
Bimboankans avatar
Tjoohosan, jag har börjat tänkt på att spara lite i aktier. Men har tänkt att swedbank ska isf få köpa och spara åt mig, kostar detta?
Tänkte också fråga hur det blir med deklarationen. fyller dom i då åt mig och räknar ut, eller måste jag själv göra det?.
Citera
2015-09-20, 19:40
  #9
Medlem
Razys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Tjoohosan, jag har börjat tänkt på att spara lite i aktier. Men har tänkt att swedbank ska isf få köpa och spara åt mig, kostar detta?
Tänkte också fråga hur det blir med deklarationen. fyller dom i då åt mig och räknar ut, eller måste jag själv göra det?.

Håll dig borta från storbankerna när det gäller sparande på börsen, att tjäna pengar på DIG är deras enda mål. Läs på lite själv och öppna ett konto på antingen Avanza eller Nordnet. Du kommer tacka dig själv senare att du valde att lägga ner lite tid för att utbilda dig själv i grunderna. Tro mig.
Citera
2015-09-21, 11:33
  #10
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimboankan
Tjoohosan, jag har börjat tänkt på att spara lite i aktier. Men har tänkt att swedbank ska isf få köpa och spara åt mig, kostar detta?
Tänkte också fråga hur det blir med deklarationen. fyller dom i då åt mig och räknar ut, eller måste jag själv göra det?.

Citat:
Ursprungligen postat av Razy
Håll dig borta från storbankerna när det gäller sparande på börsen, att tjäna pengar på DIG är deras enda mål. Läs på lite själv och öppna ett konto på antingen Avanza eller Nordnet. Du kommer tacka dig själv senare att du valde att lägga ner lite tid för att utbilda dig själv i grunderna. Tro mig.


Tack för rekommendationen Razy

Bimboanka
, vi har en bra sida som heter "Kom-igång", där kan du läsa lite mer om vad det innebär att vara kund hos oss och vilka tjänster vi erbjuder. Kolla också in vår portföljgenerator om du är intresserad av att få hjälp med dina fondplaceringar eller sidan "aktieinspiration" om det är främst aktier du vill handla.

https://www.avanza.se/kom-igang/kom-igang.html

Du är självklart välkommen att ringa in till oss på 08-562 250 00 om du har några frågor eller funderingar.

/Arvid, Avanza
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback