Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-18, 22:42
  #1
Medlem
Hallå!

Köpte ett skåp och en husqvarna 30-06 av en bekant för ett tag sedan. Monterat på studsaren sitter ett gammalt Helia super 2s2 som fungerar och är i gott skick. Men jag skulle vilja ha ett sikte med lite större förstoring och med rödpunkt. Då jag inte är så insatt i vilka märken och modeller som är bra och vilket som man ska undvika, så ställer jag frågan här på FB. Har sökt runt på nätet lite men skulle vilja ha lite uppdaterad information.

Jag är inte ute efter något värsting sikte utan har tänkt att lägga upp till 5k. Blev rekomenderad ett Nikko Stirling Diamond sikte, men det verkar som det inte är så omtyckt på nätet.

Det kommer mest bli jakt på Hjort och rådjur, men även lite älg och annat.

Tack på förhand!
Citera
2015-07-19, 01:39
  #2
Medlem
Xcango013s avatar
Köp förfan inte OXO, Samsta, Kina-Bushnell (dyker upp på blocket ofta) eller dylikt, köp ett begagnat Swarovski Habicht Nova, Helia Super, Schmidt & Bender eller liknande. Ej belysta men ruggigt bra i skymning och dylikt. Du skulle KANSKE kunna hitta ett begagnat Meopta med belysning för 5000kr, de siktena är helt ok och omtyckt av många, går dock ej att jämföra dom i skymning med t.ex Helia CSX, Victory HT eller liknande.

Själv kör jag Helia CSX samt Victory HT på några av mina kanoner.
Citera
2015-07-19, 01:59
  #3
Medlem
hogerspokets avatar
Har själv Swarre Z6 (belyst), Z5, Habicht (samtliga -18, för långhållsskytte); S & B. Exos (belyst) samt 2* Leupold VXR (2-7x33 och 3-9x40) - bägge belysta.

Mitt tips för budgetbelysning:
VXR i lämplig förstoringsgrad. Tror jag betalade 5å5/styck för mina nya. Imo bra pris på en 30mm tub med belysning. Visst, en Z6:a eller en vass Zeiss/S&B/etc slår dem optiskt; till 3+ ggr priset... VXR funkar ypperligt.

2-7x33 funkar för drev (har min på en kombi) och den mesta dagjakten, men är lite klen i ljusinsläpp för vak.

Måhända kunde 3-9x40/50 i QR montage kompletterat med en Aimpoint vara den lösning du söker?
Citera
2015-07-19, 09:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcango013
Köp förfan inte OXO, Samsta, Kina-Bushnell (dyker upp på blocket ofta) eller dylikt, köp ett begagnat Swarovski Habicht Nova, Helia Super, Schmidt & Bender eller liknande. Ej belysta men ruggigt bra i skymning och dylikt. Du skulle KANSKE kunna hitta ett begagnat Meopta med belysning för 5000kr, de siktena är helt ok och omtyckt av många, går dock ej att jämföra dom i skymning med t.ex Helia CSX, Victory HT eller liknande.

Själv kör jag Helia CSX samt Victory HT på några av mina kanoner.


Prova siktet noga innan du handla, titta på om du inte blir bländad av siktet. Dom billiga siktena bländar även på lägsta läget och har du minsta fel på ögonen gör även de dyrare siktena det. Jag hade stora problem med att hitta ett sikte som inte bländade. Så prov siktet noga innan du handla passa på att testa parallaxen samtidigt.
Citera
2015-07-19, 10:03
  #5
Medlem
RobMcKennans avatar
Kolla också skymmningsvärdet på kikarsiktet men som andra har skrivit köp inget kinesiskt skit utan köp ett begagnat sikte. Du kan också kolla på Trijiconsikte, de brukar man få för en vettig peng...
Citera
2015-07-19, 10:18
  #6
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobMcKennan
Kolla också skymmningsvärdet på kikarsiktet men som andra har skrivit köp inget kinesiskt skit utan köp ett begagnat sikte. Du kan också kolla på Trijiconsikte, de brukar man få för en vettig peng...

Trijcon har dessvärre dragit iväg rejält i pris i år, pga dollarkursen (jag funderade själv på att skaffa ett i våras).

Så även Leupold, ehuru vissa större handlare tycks ha kvar det gamla priset på dem. Måhända gäller detsamma för Trijcon.

TS bör dock vara observant på att det är 30mm-tub och inte 1"-tub han köper.
Citera
2015-07-20, 00:12
  #7
Medlem
ODDysseuss avatar
Håller med andra på tråden. Köp hellre begagnad kvalitétsoptik än kinesiskt skräp. Slutar bara med att du får hålla på med att skjuta in vapnet i tid och otid. Satsa på bra fästen också, det går säkert att förhandla med någon sporthandlare.
Citera
2015-07-20, 20:04
  #8
Medlem
Får tacka för alla svaren. Det får nog bli ett begagnat sikte får ta och kolla runt lite.
Ska kolla med den lokala vapen handlaren om han har några bra inne.
Citera
2015-07-30, 19:38
  #9
Medlem
Hawke Endurance ligger ju i ditt pris segment. Tycker dem ger riktigt mkt optik för pengarna.

Här har du en länk där brosan köpte sitt
http://www.targetoptics.se/kikarsikt...ndurance-30-se
Citera
2015-07-30, 22:10
  #10
Medlem
f0zakeNs avatar
Behöver också lite hjälp att välja sikte. Jagar ganska mkt i skymning så vill gärna ha ett belyst med rödpunkt. Har funderat på Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 men hittar inte så mkt info om den. Tänkte lägga mellan 10-15k på siktet.

MVH
Citera
2015-07-30, 23:37
  #11
Medlem
Xcango013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0zakeN
Behöver också lite hjälp att välja sikte. Jagar ganska mkt i skymning så vill gärna ha ett belyst med rödpunkt. Har funderat på Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 men hittar inte så mkt info om den. Tänkte lägga mellan 10-15k på siktet.

MVH

Har haft en Schmidt & Bender Zenith 2.5-10x56 på min Sauer 303 innan jag bytte till Sauer 404. Riktigt bra sikte, finns inget att klaga på. 56an är lite vassare i dåligt ljus än 50-kikarn. Men min Helia CSX 3-12x56 är snäppet vassare än vad min Zenith var i skymning och dylikt. Kika på Helia CSX vettja
Citera
2015-08-02, 22:10
  #12
Medlem
ODDysseuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0zakeN
Behöver också lite hjälp att välja sikte. Jagar ganska mkt i skymning så vill gärna ha ett belyst med rödpunkt. Har funderat på Schmidt&Bender Zenith 3-12x50 men hittar inte så mkt info om den. Tänkte lägga mellan 10-15k på siktet.

MVH

Ett sätt att få ett bra pris på ny optik är att besöka olika sporthandlare, gärna på mindre orter (landsbygden), se om de har vad man är ute efter. Därefter ge ett bud på innevarande lager. Det kan löna sig. Oftast så har de köpt in optik och behöver bli av med den för att tjäna sitt uppehälle. Det är inte lönsamt att ha dyra produkter som förblir osålda. Ibland har de inne bra grejer som kan bli liggande ett tag. Där gör den ingen vinst!

Större handlare kan ligga ute längre tid med pengar och har inte samma press på sig att sälja eftersom de säljer större mängd av allt från visselpipor, liggunderlag och optik. Visst kan de ha ok pris på bra optik men ofta har de bara samma pris som alla andra kedjor. Åtminstone är det min erfarenhet.

Samt att jag har hellre har en god relation med en lokal sporthandlare som jag köper det mesta av utrustning av, än att vara en anonym kund hos en jätte. Bra vid reklamationer och ev. support.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback