Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-18, 22:04
  #1
Medlem
Träffade någon kille som berättade att det går att åka billigt från Europa från till Sydamerika (eller i princip från var som helst till var som helst) om man bara skriver till lite båtfolk på någon hemsida. Enligt honom lägger folk ut annonser där de berättar vad för slags båt de har, när de ska åka, vad de behöver hjälp med (om något) samt vad det kan kosta (antingen att de betalar för hjälpen, att man själv betalar för liften, delar omkostnaderna - eller att det som sagt är gratis). Ska tydligen ta ett par veckor att åka över. Funderar på att försöka mig på det. Det är ju inte bara billigt, utan kul också, man undrar ju lite vad som händer med huvudet efter att man suttit på en båt i två veckor, blir man uttråkad, lugn och fridfull, rastlös, tycker man plötsligt att det är spännande när man ser en mås landa på däck eftersom det är det enda som hänt på två dagar? Och sen när man kommer i land - vilken shock, från att sitta och uggla på en båt till att stiga ut på land igen, kunna gå runt som man känner för, blir ju som att födas på nytt.
Finns här någon som prövat? Vet någon vad för hemsida det var han talade om? Och givetvis - vilket land är goast att stiga iland i?
Citera
2015-07-19, 14:25
  #2
Medlem
Moltas666s avatar
Testa här...

http://www.travelforum.se/f1375145/s...-behova-flyga-

http://resor.ifokus.se/discussions/5...4-bat-till-usa

Hur har du det med sjösjukan?
Citera
2015-11-10, 18:10
  #3
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Har en polare som seglade genom www.findacrew.com från Portugal till Karibien. Finns en hel del annonser som säkert skulle vara av intresse för dig. De flesta passager över Atlanten mot SA görs november till januari.
Citera
2016-10-26, 23:30
  #4
Medlem
Lukazzs avatar
Jag kom precis till Brasilien efter att ha åkt lastbåt hit. Det tog 27 dagar (skulle ta 20) och gick på 2100 euro. Då var det enkelhytt och fullpension.

Inget billigt sätt att ta sig hit, men man får så otroligt mycket mer än bara en transport!

Rutten gick Hamburg -> Tilbury -> Antwerpen -> Dakar -> Conakry -> Vitoria -> Rio de Janeiro med ett ro-ro fartyg från Grimaldi.

Jag bokade via The Cruise People i London, men det ska visst gå att boka direkt via Grimaldi (finns ett kontor i Sverige) fick jag veta av en annan passagerare.

Skicka PM för länk till min resedagbok.
Citera
2016-10-31, 17:05
  #5
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukazz
Jag kom precis till Brasilien efter att ha åkt lastbåt hit. Det tog 27 dagar (skulle ta 20) och gick på 2100 euro. Då var det enkelhytt och fullpension.

Inget billigt sätt att ta sig hit, men man får så otroligt mycket mer än bara en transport!

Rutten gick Hamburg -> Tilbury -> Antwerpen -> Dakar -> Conakry -> Vitoria -> Rio de Janeiro med ett ro-ro fartyg från Grimaldi.

Jag bokade via The Cruise People i London, men det ska visst gå att boka direkt via Grimaldi (finns ett kontor i Sverige) fick jag veta av en annan passagerare.

Skicka PM för länk till min resedagbok.

Trevligt inlägg...

Mer info här...

http://www.freightercruises.com/voya...#transatlantic
Citera
2016-11-02, 20:08
  #6
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukazz
Jag kom precis till Brasilien efter att ha åkt lastbåt hit. Det tog 27 dagar (skulle ta 20) och gick på 2100 euro. Då var det enkelhytt och fullpension.

Inget billigt sätt att ta sig hit, men man får så otroligt mycket mer än bara en transport!

Rutten gick Hamburg -> Tilbury -> Antwerpen -> Dakar -> Conakry -> Vitoria -> Rio de Janeiro med ett ro-ro fartyg från Grimaldi.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Mer info här...

http://www.freightercruises.com/voya...#transatlantic
Låter kul, hade ingen aning om att man kunde göra så här. Men när det kommer till priset så funderar jag över hur arrangören har tänkt sig. Över 20.000 kronor för att ta sig över Atlanten på ca tre-fyra veckor. Den största delen måste ju gå till maten man äter, är den så jävla exklusiv?
Citera
2016-11-02, 20:38
  #7
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Låter kul, hade ingen aning om att man kunde göra så här. Men när det kommer till priset så funderar jag över hur arrangören har tänkt sig. Över 20.000 kronor för att ta sig över Atlanten på ca tre-fyra veckor. Den största delen måste ju gå till maten man äter, är den så jävla exklusiv?

Har du aldrig tittat på programmet Landgång? Mästerkocken German Zamudio lagade snorfin restaurangmat till alla anställda på båten...det kan inte ha varit billigt...

Sannolikt är restaurangen på båten öppen dygnet runt med tanke på dom anställdas skiftgång och det kostar nog mycket pengar.

Seriöst så funderade jag också på kostnaden. Drygt 20 tusen lät rätt mycket...å andra sidan blir ju resan som en lång hotellvistelse.

Jag tycker idén låter mycket trevlig...tyvärr blir min fru lätt sjösjuk så jag tror knappast att jag lyckas övertala henne. Jag har vid ett par tillfällen lurat ut henne i båtar och det har inte varit populärt...

Jag har lite kontakter i resebranschen...jag skall se om jag hittar några som rest på det här sättet så vi kan få ett utlåtande.
Citera
2016-11-03, 08:39
  #8
Medlem
sleevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Har du aldrig tittat på programmet Landgång? Mästerkocken German Zamudio lagade snorfin restaurangmat till alla anställda på båten...det kan inte ha varit billigt...

Sannolikt är restaurangen på båten öppen dygnet runt med tanke på dom anställdas skiftgång och det kostar nog mycket pengar.

Seriöst så funderade jag också på kostnaden. Drygt 20 tusen lät rätt mycket...å andra sidan blir ju resan som en lång hotellvistelse.

Jag tycker idén låter mycket trevlig...tyvärr blir min fru lätt sjösjuk så jag tror knappast att jag lyckas övertala henne. Jag har vid ett par tillfällen lurat ut henne i båtar och det har inte varit populärt...

Jag har lite kontakter i resebranschen...jag skall se om jag hittar några som rest på det här sättet så vi kan få ett utlåtande.

Man äter i mässen och byssan som det heter serverar tre lagade mål omdan frukost 07:30-08:00 Lunch 12:00-12:30 Middag 17:30-18 sedan finns det kallskuret i byssan för kvällen. Är det filippinsk besättning så brukar det vara ett lagat kvällsmål runt 21 inga dygnet runt restauranger på lastfartyg.
Citera
2016-11-03, 23:34
  #9
Medlem
Lukazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Låter kul, hade ingen aning om att man kunde göra så här. Men när det kommer till priset så funderar jag över hur arrangören har tänkt sig. Över 20.000 kronor för att ta sig över Atlanten på ca tre-fyra veckor. Den största delen måste ju gå till maten man äter, är den så jävla exklusiv?

Om man ser på priset som en transport från A-B så ja, då är det dyrt. Jag ser det mer som en upplevelse!

Alla hamnar vi besökte (man får gå iland och kolla in staden), korsa atlanten old school, titta på plottern när man byter halvklot, allt djurliv och bara grejen att leva med besättningen på ett stort fraktfartyg. Värt varenda krona.

Det är ju även en väldig avslappning (eller stress beroende på hur man är funtad), i och med att man inte kan göra så mycket annat än att ta det lugnt. Båten tar den tid den tar!

Hur dom kommer fram till priset vet jag inte, man brukar räkna ca 1000kr dygnet. Det är ju långt mer än vad man kostar i mat, bränsle och service. Men å andra sidan en droppe i havet jämfört med vad all annan last bringar för inkomst. En passagerare är ju klart mer omak en container dessutom. I slutändan tror jag mest att det är en service som rederiet har för att det ska gå att slippa flyga, pengarna gör nog varken till eller från.
Citera
2016-11-03, 23:38
  #10
Medlem
Lukazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleev
Man äter i mässen och byssan som det heter serverar tre lagade mål omdan frukost 07:30-08:00 Lunch 12:00-12:30 Middag 17:30-18 sedan finns det kallskuret i byssan för kvällen. Är det filippinsk besättning så brukar det vara ett lagat kvällsmål runt 21 inga dygnet runt restauranger på lastfartyg.

Maten är bra! På min resa blev den dock lite enformig.

Tiderna var samma på min båt, men det fanns inget kallskuret och inga kvällsmål. Inte i officersmässen i alla fall, det är möjligt att det fanns i den andra matsalen.
Citera
2016-11-19, 23:50
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukazz
Om man ser på priset som en transport från A-B så ja, då är det dyrt. Jag ser det mer som en upplevelse!

Alla hamnar vi besökte (man får gå iland och kolla in staden), korsa atlanten old school, titta på plottern när man byter halvklot, allt djurliv och bara grejen att leva med besättningen på ett stort fraktfartyg. Värt varenda krona.

Det är ju även en väldig avslappning (eller stress beroende på hur man är funtad), i och med att man inte kan göra så mycket annat än att ta det lugnt. Båten tar den tid den tar!

Hur dom kommer fram till priset vet jag inte, man brukar räkna ca 1000kr dygnet. Det är ju långt mer än vad man kostar i mat, bränsle och service. Men å andra sidan en droppe i havet jämfört med vad all annan last bringar för inkomst. En passagerare är ju klart mer omak en container dessutom. I slutändan tror jag mest att det är en service som rederiet har för att det ska gå att slippa flyga, pengarna gör nog varken till eller från.

Hur var det med säkerhet på båten? Skulle man kunna dra med sig en ryggsäck med pulver från sydamerika med båten tror du?
Citera
2016-11-20, 00:46
  #12
Medlem
Lukazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenT
Hur var det med säkerhet på båten? Skulle man kunna dra med sig en ryggsäck med pulver från sydamerika med båten tror du?

Nu åkte jag ju från Europa, det är möjligt att det är skillnad åt andra hållet. Men säkerheten var obefintlig! Ingen koll av väskor eller nåt sånt överhuvudtaget. I Tilbury gick vi in och ut från hamnen utan att nån kollade ID eller biljett.

Min nästa båt blir mellan Colombia och Nya Zeeland, jag får återkomma med rapport efter det.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2596443

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback