Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-18, 00:00
  #1
Medlem
motionsides avatar
Ja hejsan. Under min tid på ett forum blev jag kontaktad av en medlem som ville ha min mailadress, därefter skickas följande mail till mig:


Blev ju minst sagt VÄLDIGT misstänksam men också fundersam men ville absolut inte bli indragen i någon skit. Så jag tackade vänligt nej och hoppades att allt skulle lösas, hade såklart inte väntat mig ett svar tillbaka. Men nu för några dagar sedan fick jag ett svar från denna person som löd såhär:


Om nu den här personen säger sig ha så mycket pengar så är ju inte 150.000 dollar så värst mycket att skänka iväg. Men det här känns väääldigt lurigt. Vad är det värsta som kan hända om jag kontaktar personen som nämnts via en säker mail adress? Jag tänker aldrig lämna ut några adresser eller personuppgifter om mig, men kanske fråga om eventuellt PayPal-överföring? .

Ärligt talat jag kan bara ignoera detta för jag vet innerst inne att det känns så jävla scammigt och att man är bra dum om man går på detta. Men någon liten liten del av mig tänker att det kan vara på riktigt och vem vill inte ha 150.000 dollar bara sådär för att man var lite vänlig i truten?

Ha de
__________________
Senast redigerad av motionside 2015-07-18 kl. 00:03.
Citera
2015-07-18, 00:05
  #2
Medlem
motionsides avatar
Det jag utsatts för liknar något i stil med vad som sägs här: http://interfraud.org/nigerian_laundering.htm

Dock så kommer inte just denna personens mail upp. Har försökt så gott jag kan att hitta info om båda personer men hittar ingenting.
Citera
2015-07-18, 00:09
  #3
Medlem
Fyfan mannen, det låter sjukt! Jag hoppas för din skull, att det är på riktigt!

Men min röst: Undvik skiten, glöm det bara! Det är fan inte värt det!
Citera
2015-07-18, 00:17
  #4
Medlem
Klassiskt Nigeria-brevs trick elr scam om man så vill. Svarar man till dem så får man snart ett retur-mejl som det är beskrivit att det är förenat med avgifter att få igång betalnings-processen. Och sen kommer det alltfler sådana påhittade "avgifter" efterhand. Som i regel ska betalas med checkar, Western Union mfl överföringsbanker för internationella betalningar.

Sådana mejl-konversationer kan pågå i månader.

Ett annat scam är ju påhittade gruvfyndigheter, gratis iPhone - ja allt möjligt...
Citera
2015-07-18, 00:41
  #5
Medlem
motionsides avatar
Jo jag misstänkte det trodde inte jag var en girig person, men när det väl kommer till kritan så antar jag att jag var det skulle vara solklart att detta var scamming för mig (vilket det till 99% var).

Ville bara höra vad någon annan hade o säga om detta. Det är inte direkt som att jag inte kommer kunna sova på nätterna för jag "missade" denna chansen nu att få drygt en mille. Får se till att klara ut mitt liv utan den lyxen
Citera
2015-07-18, 00:47
  #6
Moderator
oilslicks avatar
Ja det är scam.
Att du tvekar på det är ju helt otroligt.

Googla på namnet så får du: http://www.starseeds.net/forum/topics/the-big-scam
Citera
2015-07-18, 01:32
  #7
Medlem
motionsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oilslick
Ja det är scam.
Att du tvekar på det är ju helt otroligt.

Googla på namnet så får du: http://www.starseeds.net/forum/topics/the-big-scam

Det var som sagt min girighet som fanns vid sidan om där som sagt skadar aldrig att höra sig för eller hur? Tack för länken
Citera
2015-07-18, 04:13
  #8
Medlem
Det finns faktisk en viss logisk förklaring till att somliga nappar på sådant här, och det är den att det skattemässigt (i det land banken är registrerat i) kan vara fördelaktigt att pengarna flyttas över utomlands, detta för att undvika arvsskatt, förmögenhetsskatt, skatt på fondvinster mm.

Så för andra människor som inte bor i Sverige så är upplägget inte alldeles helt orimligt, och på sätt och vis förklarligt.

En del kapitalstarka människor utomlands gör faktiskt så att de letar sätt att placera pengar i andra länders banksystem och har påhittiga upplägg för att åstadkomma det.

Nu är ju ditt mejl knappast ett sådant - men för de människor utomlands som inte har svenska banker och svensk lagstiftning så kan de luras att tro att det är så här det brukar gå till.

Att de typ ska få en viss del av kakan om de upplåter sitt bankkonto åt en utländsk affärsman under XX månader ?
Citera
2015-07-18, 13:15
  #9
Medlem
Mac10jiffys avatar
Ja asså hela sättet det är skrivet på osar ju scam. Man liksom ser att det är ett serieproducerat brev, normala människor oavsett ursprung skriver inte så formellt. Det blir som stelt på ngt sätt.
Citera
2015-07-18, 19:53
  #10
Medlem
hahah


Internetz


Till ts, presis borjat surfa pa internet eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback