Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-17, 21:56
  #1
Medlem
VonGlides avatar
Vet inte om detta är rätt ställa att lägga upp tråden. Mod får gärna flytta på den om den hamnat fel.

Så min fråga är alltså: Hur plockar div. detektorer upp guld, silver o diamanter? Div. detektorer som står i butiker o skall fungera i anti theft syfte. Hur plockar dessa upp ex. Diamanter som man stoppat i fickan.
Som jag förstår det så är diamanter en mineral och mineraler går inte att "detektera".


Mvh
VonGlid.
Citera
2015-07-17, 22:13
  #2
Medlem
HanMedHornens avatar
Detektorer skapar elektromagnetiska fält som laddar metaller i marken, som sedan bildar egna elektromagnetiska fält som plockas upp av detektorn som då tjuter.
Citera
2015-07-17, 22:54
  #3
Avstängd
Undrar också. Kanske nån inladdad elektro impuls som detektorer känner av?
Citera
2015-07-18, 05:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonGlide
Vet inte om detta är rätt ställa att lägga upp tråden. Mod får gärna flytta på den om den hamnat fel.

Så min fråga är alltså: Hur plockar div. detektorer upp guld, silver o diamanter? Div. detektorer som står i butiker o skall fungera i anti theft syfte. Hur plockar dessa upp ex. Diamanter som man stoppat i fickan.
Som jag förstår det så är diamanter en mineral och mineraler går inte att "detektera".


Mvh
VonGlid.

De detektorer som finns i butiker är så klart inte metalldetektorer. Då hade de tjutit i princip varenda gång någon går förbi.
De detektorer som finns i butiker reagerar på om en vara som har larm passerar.
Larmet kan vara så litet som en prislapp till storleken på de där plastsakerna(brukar vara kanske 5*5cm) som sitter på kläder.

När det gäller ickelarmade varor så upptäcks det inte om du passerar detektorerna med sådana.
Är det väldigt värdefulla saker så som smycken och diamanter så ligger de inte framme så att folk kan ta dem.

För övrigt så är Guld och Silver metaller och kan upptäckas av metalldetektorer. Silver av även simplare detektorer men guld behöver bättre detektorer.
Citera
2015-08-25, 20:24
  #5
Medlem
VonGlides avatar
Ok, men inget svar på hur man upptäcker diamanter...
Citera
2015-08-26, 08:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonGlide
Ok, men inget svar på hur man upptäcker diamanter...

Svaret är att det gör man inte. Istället är det så att butiker som säljer diamanter inte har dem liggandes öppet så man kan plocka på sig och stoppa i fickan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback