2015-07-17, 12:13
Medlem
Hej, låt mig börja med att säga att jag aldrig tidigare nojjat över min hud. Dock har saker och ting ändrats på sistone. Jag är en man, 24 år gammal. Jag har alltså gått ifrån att ha en "helt okej" och relativt slät hy (ja, så slät man nu kan ha) till att ha små permanenta rodnader och konstiga streck och ojämnheter i ansiktet. Och nej, det är INTE rynkor, inte heller hudbristningar.

Det mest förunderliga är ett mörkare "streck" som löper vertikalt längsmed vänster kind - ca 2 mm i bredd och ca 30 mm i längd. Det liknar ett skärsår, som om någon tagit en kniv och skurit loss en bit hud, fastän jag vet att så inte är fallet. Inte heller har jag ramlat eller gjort någonting särskilt för att få "strecket". Det dök bara upp från en dag till en annan, och har i över 2 års tid varit där - har ej blekts eller försvunnit.

Vid följande länk kan ni se en bild på fenomenet: http://postimg.org/image/42d1pzwmr/be77f365/

För övrigt rakar jag mig med ca en veckas mellanrum då jag har fullt utvecklad skäggväxt, och därför kommer jag in på att prata om nästa problem.

Under en längre tid har jag noterat uppkomsten av ett flertal små hål i huden. De liknar stickhål - som små fördjupningar.

En snabb googling visade sig att dessa kallas för acneärr, eller "ice pick scars". Men jag har aldrig varit drabbad av svår acne, varken under tonåren eller på senare tid. Därför blir jag aningen förvånad när ett nytt "hål" dyker upp ibland.

Dessa är såklart ärr, och är permanenta. Frågan är dock; varför uppstår nya med jämna mellanrum? Jag skulle själv vilja skylla på rakningen eller på skäggväxten. Jag är inte hårdhänt i mitt rakande och använder bara kvalitétshyvel och blad från Gillette. Jag smörjer också oftast in huden efteråt med en aftershave-kräm för att dämpa eventuell irrritation.

Har jag helt enkelt en problematisk hudtyp? Kan jag göra någonting för att undvika uppkomsten av fler "acneärr" i framtiden? Bör jag testa någon typ av behandling?

Att säga att jag bara ska låta mitt skägg växa ut är naivt. Jag känner mig obekväm i skägg.

Sen att gå från att ha en relativt "okej" hud till att gradvis förvärras känns (såklart) inte heller bra.

Om det finns någonting jag kan göra åt det hela så är alla tips välkomna och tas tacksamt emot.
Senast redigerad av Cal45 2015-07-17 kl. 12:17. Anledning: l
Citera
2015-07-17, 12:43
Medlem
Kanske ett long shot, men kan det röra sig om rosacea? http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Rosacea/
Citera
2015-07-17, 13:08
Medlem
Tack för svaret, weeseeyou!

Jag har varit inne på den teorin för väldigt länge sedan, och jag frånsäger mig inte den möjligheten att det rör sig om rosascea, men till och med de "mildaste" bilderna på rosacea uppvisar mer rödhet och hudrodnad än vad jag upplever. Jag har endast på ett fåtal utsatta ställen.

Och den länkade bilden är något missvisande, ber om ursäkt för det. Den är tagen för någon månad sedan. Rödheten som syns intill näsan uppkom spontant och försvann på ca tre dagar. Däremot är strecket vid kinden bestående, likaså de många små acneärren och groparna (som i själva verket inte alls är ärr till följd av acne).

Självklart kan det röra sig om rosacea, men jag tror en hudläkare skulle skratta mig i ansiktet om jag gick in på en hudklinik för att fråga om behandling för det, och avvisa mig.
Citera
2015-07-17, 13:15
Medlem
Vidare kan jag kanske också utveckla att när jag rakar mig så uppstår ofta (inte alltid) en hudrodnad och ibland blöder jag direkt ur porerna, trots att jag inte skurit mig.

Fruktansvärt irriterande. Jag är noga med aftershave, men trots det upplever jag att det uppstår "rakfinnar" två-tre dagar efter rakningen.

Eftersom skäggväxten går halvvägs upp mot kindbenen så rakar jag naturligtvis också där. Det är också vid kindbenen jag upplever dessa små "hål" / acneärr.

Bör jag testa någon slags hudbehandling? Microdermabrasion/hudslipning? Kostar ju skjortan för en behandling men...

Jag accepterar huden som den är just nu. Vad jag INTE gärna accepterar är uppkomsten av nya ärr och ojämnheter, särskilt inte om det kan förhindras på något sätt.
Senast redigerad av Cal45 2015-07-17 kl. 13:19.
Citera
2015-07-17, 13:19
Medlem
Klåda/sveda från utslagen? Finns det husdjur med i bilden? Matallergier? Är besvären uteslutande kosmetiska/estetiska, eller finns det även annan problematik?
Citera
2015-07-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cal45
Vidare kan jag kanske också utveckla att när jag rakar mig så uppstår ofta (inte alltid) en hudrodnad och ibland blöder jag direkt ur porerna, trots att jag inte skurit mig.

Fruktansvärt irriterande. Jag är noga med aftershave, men trots det upplever jag att det uppstår "rakfinnar" två-tre dagar efter rakningen.

Eftersom skäggväxten går halvvägs upp mot kindbenen så rakar jag naturligtvis också där. Det är också vid kindbenen jag upplever dessa små "hål" / acneärr.

Bör jag testa någon slags hudbehandling? Microdermabrasion/hudslipning? Kostar ju skjortan för en behandling men...

Jag accepterar huden som den är just nu. Vad jag INTE gärna accepterar är uppkomsten av nya ärr och ojämnheter, särskilt inte om det kan förhindras på något sätt.
Hudvårdskliniker sitter ofta inne med rätt stora kunskaper om diverse hudproblem, så är problemet för "milt" för att vända sig till hudläkare då kan du väl boka en tid för konsultation på någon seriös hudklinik. Kanske ta in offerter från flera kliniker om någon behandling blir aktuell, det kan kosta på nämligen.
Citera
2015-07-17, 13:26
Medlem
weeseeyou, Jag har ingen direkt klåda eller värk, däremot svider det något otroligt efter rakning.

Jag bor själv i lägenhet, utan husdjur. Däremot har föräldrarna husdjur, men jag vet inte av att jag är djurallergiker. Det har aldrig upplevts som ett problem.

Ja, precis som mycket annat så är väl det till stor del kosmetiskt. Likaså om jag väljer att ha en viss frisyr - långt kort eller medellångt. Skägg, mustasch eller liknande. Men det frångår ju inte att huden gradvis försämras hela tiden - åtminstonde upplever jag det så. Att det skulle bero på åldern vid 24 år tycker jag känns långsökt.

Sedan är naturligtvis problemet också det jag tidigare tagit upp - rödhet, hudrodnad, sveda, rakfinnar, blödande porer. Sammanfattningsvis så har jag nog en ganska problematisk hudtyp.

Önskar bara det fanns någonting jag kunde göra för att "förbättra oddsen".
Citera
2015-07-17, 13:41
Medlem
15minFames avatar
Då håret växer i omgångar kan hålen vara tomma hårsäckar och kommer att växa ut nytt hår igen i nästa vända så att säga. Alternativt att du fått större pormaskar som kommer med åren.

Randen på kinden ser ut som när man sovit på något. Men eftersom du haft så länge så är det inte troligt. Men kanske man kan skapa dessa tryck-ärr utan att vara medveten om det.
Citera
2015-07-19, 13:57
Medlem
Jag vet inte särskilt mycket om rosacea, men jag är ganska säker på att "skärsårsstreck" inte är ett symptom.

Jag kan såklart ha fel, men jag tror inte du kommer få hjälpen du behöver här på flashback. Du bör besöka en dermatolog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in