Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-19, 15:37
  #13
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
TS, behåll ditt jobb. Du kanske kan köra taxi men driva företag är en helt annan sak. Det kommer sluta med bokföringsbrott och personlig konkurs. Att starta taxiföretag såhär något år innan Uber krossar marknaden är en idiotisk idé.

Om taximarknaden är en scam så är uber en scam utan dess like, den som kör för uber kommer att betala med blod medan grundarna kammar hem. Lagstiftningen kring taxiverksamhet finns inte utan orsak.
Citera
2015-07-19, 20:02
  #14
Medlem

jag vill fortsätta mitt jobb som förare pga jag orkar inte hela tiden tänker på hur mycket pengar ska vara kvar som jag kan ta ut som dåligt lön . jag är bara besviken varför jag plugga som en galen för trafiksäkerhetsverkets prover som jag studerat distans.jag har 100 000 kr kan jag köpa en privatbil utan moms? om ja hur?
iallafall jag tackar alla för förklaring.
Citera
2015-07-19, 20:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farhad550

jag vill fortsätta mitt jobb som förare pga jag orkar inte hela tiden tänker på hur mycket pengar ska vara kvar som jag kan ta ut som dåligt lön . jag är bara besviken varför jag plugga som en galen för trafiksäkerhetsverkets prover som jag studerat distans.jag har 100 000 kr kan jag köpa en privatbil utan moms? om ja hur?
iallafall jag tackar alla för förklaring.

Behåll ditt jobb, ser varje dag nya personer som startat taxibolag och köpt in den nyaste Mercedesen/Volvon/Toyota för 300.000 kr+ men knappt klarar av att betala fakturorna efter 85timmars arbetsvecka.

För att du ska kunna köpa en bil och få tillbaka momsen så krävs det att du har ett AKTIVT taxiföretag, pengarna kommer in på momskontot 3 månader efter köpet. Ett aktiebolag kräver 50.000 kr i startkapitel för att kunna startas, och om du nu väljer att starta ett taxibolag så krävs det att du har 100.000 kr i tillgångar för den första bilen och därefter 50.000 kr för varje registrerad bil.
Citera
2015-07-20, 14:51
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexto
Behåll ditt jobb, ser varje dag nya personer som startat taxibolag och köpt in den nyaste Mercedesen/Volvon/Toyota för 300.000 kr+ men knappt klarar av att betala fakturorna efter 85timmars arbetsvecka.

För att du ska kunna köpa en bil och få tillbaka momsen så krävs det att du har ett AKTIVT taxiföretag, pengarna kommer in på momskontot 3 månader efter köpet. Ett aktiebolag kräver 50.000 kr i startkapitel för att kunna startas, och om du nu väljer att starta ett taxibolag så krävs det att du har 100.000 kr i tillgångar för den första bilen och därefter 50.000 kr för varje registrerad bil.
Det krävs 50 000 kronor i aktiekapital, detta kan han fixa genom att stoppa in bilen som apportegendom, han behöver alltså inte stoppa in 50 000 kronor i rena pengar.
Citera
2015-07-20, 17:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Det krävs 50 000 kronor i aktiekapital, detta kan han fixa genom att stoppa in bilen som apportegendom, han behöver alltså inte stoppa in 50 000 kronor i rena pengar.


Visst är det så men nu har han inte någon bil, finns ingen chans att återförsäljaren lämnar över en bil till ett företag som inte är aktiv.
Citera
2015-07-20, 18:53
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexto
Visst är det så men nu har han inte någon bil, finns ingen chans att återförsäljaren lämnar över en bil till ett företag som inte är aktiv.

Det finns egentligen endast två möjligheter: Att tillse att mer blir inkört, alltså höja omsättningen eller göra en lågbudgetlösning genom att köpa en begagnad bil, då helst en som redan gått som taxi.
Citera
2017-12-12, 19:11
  #19
Medlem
Ett gott råd: kontakta Nyföretagarcentrum! De finns över hela landet, erbjuder gratis rådgivning och du kan få hjälp med affärsplan. De brukar ge tre gratisrådgivningar.
Med viss erfarenhet av branschen håller jag med tidigare inlägg - du bör köra in 70 000 i månaden för att gå runt och det klarar du om du ligger i.
Hur mycket kör du in som anställd?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback