Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-16, 23:30
  #1
Medlem
daxias avatar
Jag är hungrig och när jag är hungrig vill jag äta något gott. Jag vill inte heller bli fet. Det här handlar om sena kvällar och nätter när jag redan uppfyllt alla "närings macros" för dagen.

Jag har glass och cashewnötter. Glass är godare än cashewnötter och innehåller hälften så mycket kalorier, men Cashewnötter är nyttigare än glass då de innehåller mer näringsämnen.

Det känns som att det självklara valet för en muskelbyggare vore nötter istället för glass alla dagar i veckan, men varför?

Jag kan lugnt trycka i mig 300g nötter, det är nästan 2000kcal, hoppsan hejsan. Jag kan istället trycka i mig 300g glass för knappt 1000 kcal.

Varför ska jag äta nötterna istället för glassen? Är kalorier alltid kalorier? Blir jag verkligen fetare om jag äter nötterna istället för glassen?
Citera
2015-07-16, 23:35
  #2
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
Jag är hungrig och när jag är hungrig vill jag äta något gott. Jag vill inte heller bli fet. Det här handlar om sena kvällar och nätter när jag redan uppfyllt alla "närings macros" för dagen.

Jag har glass och cashewnötter. Glass är godare än cashewnötter och innehåller hälften så mycket kalorier, men Cashewnötter är nyttigare än glass då de innehåller mer näringsämnen.

Det känns som att det självklara valet för en muskelbyggare vore nötter istället för glass alla dagar i veckan, men varför?

Jag kan lugnt trycka i mig 300g nötter, det är nästan 2000kcal, hoppsan hejsan. Jag kan istället trycka i mig 300g glass för knappt 1000 kcal.

Varför ska jag äta nötterna istället för glassen? Är kalorier alltid kalorier? Blir jag verkligen fetare om jag äter nötterna istället för glassen?

nötter (vanliga jordnötter) 300gram är inte 2000kcal - de är 1560kcal.
glass 300gram är inte heller 1000kcal - har för mig de är närmare 600kcal.

du får i dig mer kcal om du äter 300gram nötter istället för 300gram glass - korrekt.
Kalorier är alltid kalorier - korrekt
Det är fler olika näringsämnen i nötterna - därför kallas de "nyttigare"
__________________
Senast redigerad av Pescass 2015-07-16 kl. 23:38.
Citera
2015-07-16, 23:44
  #3
Medlem
daxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pescass
nötter (vanliga jordnötter) 300gram är inte 2000kcal - de är 1560kcal.
glass 300gram är inte heller 1000kcal - har för mig de är närmare 600kcal.

du får i dig mer kcal om du äter 300gram nötter istället för 300gram glass - korrekt.
Kalorier är alltid kalorier - korrekt
Det är fler olika näringsämnen i nötterna - därför kallas de "nyttigare"

Cashewnötter som jag nämnde innehåller 623kcal/100g men glassen har du rätt i att den inte innehåller mer än lite över 200kcal, fick för mig att det var över 300.

Men är det verkligen så lätt att jag blir "fetare" av 300g c-nötter än 300g glass? Sockret då? Insulinkänslighet, termogenisk effekt, GI osv? Är det verkligen så enkelt att kcal=kcal? Blir så jäääävla trött på den här skiten ibland.
Citera
2015-07-16, 23:53
  #4
Medlem
Pescasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
Cashewnötter som jag nämnde innehåller 623kcal/100g men glassen har du rätt i att den inte innehåller mer än lite över 200kcal, fick för mig att det var över 300.

Men är det verkligen så lätt att jag blir "fetare" av 300g c-nötter än 300g glass? Sockret då? Insulinkänslighet, termogenisk effekt, GI osv? Är det verkligen så enkelt att kcal=kcal? Blir så jäääävla trött på den här skiten ibland.


Såg de nu när du skrev de att de var cashewnötter de handlade om - då stämmer de bättre

De ända du behöver tänka på är "Kalori in och kalori ut".
Din kropp förbrukar en viss mängd kalorier per dag beroende på hur aktiv du är - skulle du t.ex. äta lika många kalorier som du förbrukar på en dag kommer du ligga helt stilla på vågen.

äter du mer kalorier än vad du förbrukar går du upp i vikt och äter du mindre går du ner i vikt.

ponera att du äter 1000kalorier mer än vad du förbrukade under en dag - då går du alltså upp i vikt ca 0,14kg eftersom att man brukar säga att 1kilo fett är 7000kcal. svårare än så är det inte
Citera
2015-07-16, 23:55
  #5
Medlem
Stryk den termogeniska effekten direkt. Dessutom vill du inte vara varm när du ska sova mitt i Juli.
Hoppa över glassen och sug på halstabletter eller något istället.
Om du absolut måste äta kan du ju alltid ta kokt potatis med lite citronsås till. Gärna med lite panerad fisk till, det tycker jag är gott. Eller en sallad. Kanske lite knäckebröd med philadelphia på. Finns många sätt att stilla sin mage.
Citera
2015-07-17, 07:55
  #6
Medlem
Kan du inte bara läsa på om kalorier så du vet vad det är.

Din frågeställning borde egentligen vara. Vad är minst dåligt; glass eller nötter. Om du inte vet vad glass består av och varför det kan vara dåligt för kroppen så borde du kolla upp det omedelbart!
Man behöver inte använda ordet nyttig i varenda tråd.
Citera
2015-07-17, 10:22
  #7
Medlem
Dreass avatar
Nötterna kommer inte att tas upp fullt ut och eventuellt ökar din förbränning. I ditt fall hade jag dock valt glass.

Mindre än hälften av de beräknade kalorierna och du tycker att det är godare.

Vilket du blir fetast av på sikt är ovisst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback