Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-16, 23:24
  #1
Medlem
Hej!

Håller på och lär mig spela trummor, jag räknar fjärdedelstakt som 1 2 3 4 (ett två tre fyr)

åttondelstakt räknar jag som 1 & 2 & 3 & 4 (en å två å tre å fyr ...)

jag har nu kommit till lite låtar som kräver sextondelstakt och hittar inget smidigt sätt att räkna (på svenska) för att få ihop det..

har hittat det på engelska:
1 e & a 2 e & a 3 e & a 4 e & a ...

Så.. hur sjutton skall jag räkna i skallen på svenska för att få ihop det hela!!?

jag provade med:

et ta å en två a å en tre a å en fyr a å en .... men kändes onaturligt - kanske för jag är ovan?

Eller hur har ni lärt er räkna sextondelstakt?
Citera
2015-07-16, 23:31
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Jag kör ett a och a två a och a tre a och a fyr a och a
Citera
2015-07-16, 23:52
  #3
Medlem
Dissociatives avatar
Jag har spelat trummor i över 5 år och förstår verkligen inte hur ni menar när ni skriver hur ni räknar sextondelstakt

Har aldrig varit duktig på att lära mig att spela i teorin och lära mig noter, jag lyssnar bara på något och kopierar det sedan på trumsetet. Det rekommenderar jag också att du gör. Lyssna på det, kopiera det på trummorna. Du ska aldrig behöva räkna kompet i huvudet. Det tar bort fokusen från det du spelar och tar bort fokusen från va de andra musikerna gör. Träna och låt det bara komma naturligt! Gör det inte till en vana att räkna i huvudet. Men nu var du ju tydligen nybörjare så det är förståeligt och jag klandrar dig inte

Edit: tänk bara att på varje taktslag ska du spela fyra noter. Tänk inte mer än så. Träna till Iron Maidens Run To The Hills. Introt är utmärkt träning om du vill träna sextondelar. Hela låten är grym träning faktiskt, du får träna rejält med stamina i form av 32dels noter
__________________
Senast redigerad av Dissociative 2015-07-16 kl. 23:57.
Citera
2015-07-17, 00:06
  #4
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Du ska aldrig behöva räkna kompet i huvudet.
Rättelse:

Du ska aldrig behöva räkna kompet i huvudet när du framför den.

Att räkna kompet i huvudet kan vara ett utmärkt sätt att lära sig det, och det kan dessutom vara bra att snabbt kunna följa en muntlig instruktion om vad man gör för fel.
Citera
2015-07-17, 00:21
  #5
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Rättelse:

Du ska aldrig behöva räkna kompet i huvudet när du framför den.

Att räkna kompet i huvudet kan vara ett utmärkt sätt att lära sig det, och det kan dessutom vara bra att snabbt kunna följa en muntlig instruktion om vad man gör för fel.

Det har du rätt i. Dåligt formulerat av mig
Citera
2015-07-17, 10:12
  #6
Medlem
S-cups avatar
Ett å så å Två å så å Tre å så å Fyra å så å

Det är så jag gör i min lilla stuga
Citera
2015-07-17, 11:50
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assarkatten
Eller hur har ni lärt er räkna sextondelstakt?

Underdela med sextondelar är nog ett mer korrekt sätt att uttrycka sig.
Jag skulle nog rekommendera att inte räkna "högt" i huvudet, öva dig istället på att underdela.
Tänk snarare 1-da-da-da 2-da-da-da 3-da-da-da 4-da-da-da.
Låten går, som du beskriver det, i 4/4 (alltså inte sextondelstakt) och då är det bara att öva sig på att underdela.
Citera
2015-07-18, 02:55
  #8
Medlem
LifeRapes avatar
Många knasiga förslag här... Hela poängen med engelska systemet är ju att "and" (eller "&") hamnar på samma ställe som om man räknar åttondelar, d.v.s. på offbeat mellan slagen.

Åttondelar: 1-&-2-&-3-&-4-&
Sextondelar: 1-e-&-a-2-e-&-a-3-e-&-a-4-e-&-a

...så att man kan blanda fjärdedelar, åttondelar och sextondelar fritt. T ex om man vill "räkna" gitarr-riffet i "Holy Diver" så kan man uttrycka det som:

1-&-a-2-&-a-3-&-4, 1-&-a-2-&-a-3-4

Och ni som pratar om att man inte ska räkna, ni har ju inte förstått vad man använder detta till. Självklart måste man känna sextondelar etc, annars kan man ju inte spela. Men detta är till för att snabbt identifiera och verbalisera ett visst taktslag eller underdelning.

Trummis: Where is the accent in the second verse?
Keyboardist: Second bar, on the "&" of 3.

På svenska tycker jag följande är bäst:

Åttondelar: 1-&-2-&-3-&-4-&
Sextondelar: 1-an-&-så-2-an-&-så-3-an-&-så-4-an-&-så

...eftersom det blir lika logiskt som det engelska systemet.
Citera
2015-07-18, 03:10
  #9
Medlem
Äh, go with the flow.
Kör på känsla det tar en liten stund men är oslagbar i längden.
Om du har talang dvs.
Citera
2015-07-19, 19:36
  #10
Medlem
Brukar räkna

åttondelar: 1-å-2-å-3-å-4-å
sextondelar 1-å-sen-så-2-å-sen-så-3-å-sen-så-4-å-sen-så

alt. engelska varianten på sextondelar
Citera
2015-07-25, 13:41
  #11
Medlem
swahilis avatar
Ett - an - å - så - Två - an - å - så - Tre - an - å - så - Fyr - an - å - så

jag tänker dock sextondelar som "takataka" Om man nu tycker det så är så skoj att underdela
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback