Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-14, 00:24
  #25
Medlem
jamesdeans avatar
Det finns en del länder där jag kan tänka mig att staten skulle ha en "rycka på axlarna"-attityd till någonting som Christiania, men Sverige är tyvärr inte ett av dem. Vi har ingen "rycka på axlarna"-kultur här, snarare har vi en paragrafryttar-samhälle där alla lagar och regler ska följas till punkt och pricka. So fort du så mycket som pinkar på ett träd kommer staten och frågar om du har rätt papper och tillstånd, och har du inte det är du en fiende för demokratin. Du skulle inte ens komma undan med att smälla upp en snickarbod utan bygglov, än mindre bygga ett helt samhälle.

Å andra sidan så kan kulturer förändras. Krävs bara lite aktivism och jävlaranamma.
Citera
2016-07-04, 00:08
  #26
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Det finns kolla bara i storstädernas förorter i centrum den enda skillnaden är att dom inte står vid några bord och skyltar med det utan dem står helt vanligt och tjötar och röker cigg. Enkelt och bra.

Tänkte precis detsamma, ut i en förort i GBG och du kan mer eller mindre föra dig likadant, skillnad i hur öppet du kan röka dock (och såklart det visuella med chris, 100% öppet köpa osv) men storleken på en förort vs lilla Chris kan dryga ut plussen fördelaktigt för orten
Citera
2017-05-17, 12:16
  #27
Medlem
boobacars avatar
Det närmaste man kan komma till det är väl vissa platser i Malmö (hört det från kompisar som är där nere en del) och diverse förorter i Stockholm som Husby, Rinkeby-Tensta och Alby etc. Dessa förorter är inte likadana som bara för 10 år sedan, något år sedan hade de t.om ett bord i Husby där det såldes öppet..
Citera
2017-05-18, 23:04
  #28
Medlem
Vi skulle kunna erbjuda narkomanerna Fjäderholmarna.
Det blir säkert trångt men finns det holklängtan så...
Citera
2017-05-18, 23:17
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dedusonnikanske
Varför skulle man inte bara kunna göra som de gjorde i Köpenhamn och besätta övergivna byggnader och skapa ett eget samhälle, som inte bygger lagar utan moral. Danska polisen har slutat terrorisera Chris eftersom de till stor del är självständigt och ej skadar andra. om man hittar en övergiven millitärbas eller liknande kan man väl bara börja bo där och skapa egna regler eller inga regler. så länge man är tillräckligt många och uppför sig borde det väl funka?

Malmö har ett eget Chrisitiania. Det heter Möllevångstorget. I rondellen säljer negrar knark, helt öppet. I Jesus parken bara 50 meter ifrån säljer andra negrar knark helt öppet och lite längre ner från rodellen så trycker ett gäng muslimer och säljer......knark helt öppet. Det är runt 200-300 meter mellan dem och det är i de kvarteren som det skjuts om nätterna och helikoptern svävar om dagarna och nätterna. Jag tror inte att man i Köpenhamn har polishelikoptern uppe varje dag som i Malmö. Militärbaracker i Köpenhamn men det händer betydligt mer i Malmö. Känner man att man inte får tag i det som dessa tre grupper sälhjer så går man vara en 500 meter till Seved, det finare kvarteret så får man tag på allt möjligt slags knark och om du handlar så läter de dem vara men o du passerar så hotar de dem dig till livet och man ska också säga att polisen åker inte på brott i Seved eller Möllevångstorget. Det är fredade zoner sp man kan göra vad man vill utan att man åker dit eller så kan man göra som negrarna och msulimerna gör och det är att man begår brott och åker dit eller Rosengård. I Rosengård kan man till och med svartslakta öppet på en parkering och lämna slaktavfallet på parkeringen utan att någon anmäler dig. I Rosengård, står det en bil intill en busshållplats vid macken och där säljs det knark helt öppet. En vit springer fram och tillbaka och de andra tre muslimerna sitter i bilen. En står utanför bilen på parkeringen och om du inte kan det rätta lösen blir du skjuter på fläcken. så går det till i Malmö. Denna fantastiskt fina och trevliga stad (lantortshåla).
Citera
2017-06-09, 02:40
  #30
Medlem
I Rinkeby och Tensta pågår det ÖPPET knark försäljning. Då menar jag att vem som helst som inte ser ut som polis kan gå dit 7 dagar i veckan cirka mellan 16-18:00 till centrum och köpa röka eller tramadol. Så har det vart MINST 10 år tillbaka. Poliserna har fått stryk ett flertal gånger i rinkeby och Tensta och det kan inte göra nånting åt det. Mer kaos än så blir det inte här i sverige. Alla röker även öppet där.
Citera
2017-10-24, 11:57
  #31
Medlem
PotentOpponents avatar
SVT sänder ikväll Korrespondenterna kl 20:00 som skall handla om hur människor försöker skapa egna samhällen vid sidan av "det riktiga samhället" pga att de känner sig missnöjda med hur världen har utvecklat sig.
Programmet kommer att visa olika projekt från Portugal Mexiko och Danmark.
Det står inget om vilket projekt som det kommer att handla om från Danmark, men vad jag vet så är det väl Christiania som är det stora utmärkande "experimentet" som utmärker just Danmark.

Ville bara tipsa alla som är intresserade av detta.
https://www.tv.nu/p/1E741b-Q-4YsC
Citera
2017-10-31, 09:34
  #32
Medlem
Leva så här?https://www.svtplay.se/video/4216107...barn-avsnitt-1
Citera
2017-10-31, 10:18
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Leva så här?https://www.svtplay.se/video/4216107...barn-avsnitt-1

Tack för tipset. Mycket bra dokumentär.
Citera
2018-01-08, 14:57
  #34
Medlem
Ja det är en dröm. Så fort polisen hade fått reda på vad som sker så skulle de göra razzia
Citera
2018-01-08, 19:12
  #35
Medlem
Christiania föddes eller åtminstone blomstrade 60-70talen där cannabis och hela hippe-livsstilen hade sin guldålder, charmen som finns där idag minner mest om den tiden, samtidigt som det känns mer och mer ansträngt, iallafall min uppfattning. Jag känner mig inte riktigt trygg när jag är där, känns inte som att någon gör det. Det ligger inte i tiden längre. Dessutom blir rökat hela tiden mer och mer sinnesfördärvande, det gör säkert med sitt.

Det hade varit intressant med ett svenskt lågTHC/högCBD-Chris där likasinnade förkastar det nu överdimensionerade THC-ruset och lättjan det föder, till fördel av ett mer stadigvarande och mellow rus i kombination med en ekovänlig, hälsomedveten och ny-antik mentalitet där folk är nöjda med tillvaron. Regler: Ingen PK-het, Ingen farmakologisk medicin och inga jävla smartphones.
Citera
2018-01-10, 18:44
  #36
Medlem
trueforgoods avatar
TS, sluta rök så blir du lite mer verklighetsförankrad och inser snart vilken utopi du snackar om. Hur i helvete skulle detta vara möjligt i Sverige? Det var bland det dummaste jag läst här på år och dagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback