Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-16, 19:16
  #1
Medlem
Peripheryys avatar
Hej där ute. Behöver lite hjälp med hur man stämmer ner till D-standard på elgitarren.
Jag har en kromatisk stämmare och varje gång jag försöker från E A D G B e till D G C F A D så fastnar jag alltid på D-strängen som skall stämmas till C. Jag försöker genom min stämmare att vrida ner tills jag hittar C men hittar det aldrig. Nu börjar jag misstänka att det inte går lita på stämmaren när man ska stämma till D standard.

Behöver som sagt hjälp. Vill inte pajja någon sträng(igen)
Citera
2015-07-16, 19:49
  #2
Medlem
MovingAmbiences avatar
Det jag skulle rekommendera dig är att sitta med gitarren och lyssna på intervallerna mellan strängarna och träna upp örat lite.. på så sätt så kan du till exempel lyssna på ett D och sen stämma upp hela gitarren utan stämapparat.
Det är inte stämapparaten som är dit verktyg.. Det är ditt öra!

EDIT:

Om din stämapparat står och svajar runt väldigt mycket så kan du prova att dra ner tonen och välja halspickupen (om du har en)
och glöm inte att stämma på attacken.. men det menar jag att tonen ska stämma precis när du slagit an strängen.. så vänta inte på att den ska ''plana ut'' då får du mindre felmarginal.. och om du spelar i band så är det en bra grej att gå igenom hur alla stämmer.. om din basist väntar på att den planar ut och du inte gör det så kommer ni ligga några semitoner fel, och om man är känslig som jag är så kan det bli otroligt störande..
kom ifrån ämnet lite känner jag nu, men det va lite om stämning..
__________________
Senast redigerad av MovingAmbience 2015-07-16 kl. 20:03.
Citera
2015-07-16, 19:53
  #3
Medlem
CaptainBlueshearts avatar
Att stämma ner strängar som är gjorda för en viss tonhöjd leder ofta till svårigheter att stämma "rent". Jag brukar nöja mig med att stämma ner E6 till D för att få den där goa tonen
Citera
2015-07-16, 20:26
  #4
Medlem
Starobrnos avatar
Lägg på ett finger på andra bandet, = D.
Citera
2015-07-16, 22:18
  #5
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MovingAmbience
Det jag skulle rekommendera dig är att sitta med gitarren och lyssna på intervallerna mellan strängarna och träna upp örat lite.. på så sätt så kan du till exempel lyssna på ett D och sen stämma upp hela gitarren utan stämapparat.
Det är inte stämapparaten som är dit verktyg.. Det är ditt öra!

EDIT:

Om din stämapparat står och svajar runt väldigt mycket så kan du prova att dra ner tonen och välja halspickupen (om du har en)
och glöm inte att stämma på attacken.. men det menar jag att tonen ska stämma precis när du slagit an strängen.. så vänta inte på att den ska ''plana ut'' då får du mindre felmarginal.. och om du spelar i band så är det en bra grej att gå igenom hur alla stämmer.. om din basist väntar på att den planar ut och du inte gör det så kommer ni ligga några semitoner fel, och om man är känslig som jag är så kan det bli otroligt störande..
kom ifrån ämnet lite känner jag nu, men det va lite om stämning..
Jag har inte spelat gitarr i mer än 7-8 månader och att bara använda hörseln är lite svårt tycker jag. Visst att jag kan höra att en gitarr kanske är ostämd men att stämma utan apparat är jag ingen höjdare på.

Just nu vill jag mest bara stämma ner gitarren för skojs skull och kunna spela några låtar. Går det att stämma ner med en stämapparat? Min stämapparat: http://www.4sound.se/gitarr/staemapp...supreme-sct-55
Citera
2015-07-16, 23:24
  #6
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Just nu vill jag mest bara stämma ner gitarren för skojs skull och kunna spela några låtar. Går det att stämma ner med en stämapparat? Min stämapparat: http://www.4sound.se/gitarr/staemapp...supreme-sct-55
Ja, det finns två sätt med just den här stämapparaten.

Sätt på stämapparaten med ON-knappen och se till att den är inställd för gitarr (välj med ON-knappen). Nu är du inne i läget för att stämma gitarr enligt standard E, A, D, G, B och E. Men i det här läget kan du också stämma ned gitarren ett eller två steg.

Klicka på den nedre vänstra knappen (Mode) en gång för att stämma ned gitarren ett steg (du ser ett b i displayen nere till höger), två gånger för två steg (bb) och tre gånger för att återställa den till normalt. Börja stäm nu och du kommer att märka att E, A, D, G, B och E kommer att ligga lite lägre


Sätt nummer två är att använda dig av chromatisk stämning. Här måste du känna till vad varje sträng ska stämmas i. Gör så här. Sätt på stämapparaten och med ON-knappen bläddrar du till du ser ett "C" för chromatisk stämning i displayen. Nu kan du börja stämma. Börja med att stämma ned den ett halvt tonsteg (du flyttar e till första bandet) och i stämapparaten ska det för tjocka e-strängen stå D#, för A ska det stå G# och sedan C# F# A# och D#
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback