Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-16, 11:35
  #1
Medlem
genushexans avatar
Av solsystemets 9 planeter är det bara en som har namn efter en kvinna - Venus. Kvinnliga namn förnedras till att ges till satelliter till planeter. Exempelvis cirklar Europa runt Jupiter. Att diskutera:
Bär inte planeterna ges nya namn där minst 5 av de 9 får kvinnliga namn? Hur skall detta organiseras?
Citera
2015-07-16, 11:43
  #2
Medlem
WJC123s avatar
Solsystemet har åtta planeter.
Citera
2015-07-16, 11:57
  #3
Medlem
1. tänkte nämna att om planeternas antal där..
2. varför kan folk inte nöja sig med hur saker är? Visst.. lägg i er om kvinnan tjänar mindre än män osv, men att döpa om planeter för att det ska vara mer "jämställt" mellan kvinnor och män?! Jag bryr mig inte

/Kvinna som ej bryr sig..
Citera
2015-07-16, 11:59
  #4
Medlem
No.90-Kleists avatar
Applicera politiska teorier på världsrymden? Människan är dummare än jag tidigare befarat. Endast en art som människan kan vara korkad nog att tro att universum kretsar kring jorden. Det räcker att tänka en sekund på universums enorma vidder och ofattbara tidsrymder så förstår man att politik är en ganska löjlig företeelse i sammanhanget. Ännu löjligare blir det att folk bråkar om saken.
Citera
2015-07-16, 13:25
  #5
Medlem
genushexans avatar
frågan är skall vi behålla namnet på Venus? Det är visserligen kvinnligt, men märk väl en kvinna som kan accepteras av patriarkatet eftersom hen inte tar plats - bara behagar... (Föresten roterar Venus åt samma håll som alla andra planeter! )
Jag tycker att ett lämpligt sätt skulle vara att ge dem namn efter framstående kvinnokämpar. Jag nominerar:
Simone (de Beauvoir) för "Merkurius."
Valerie (Solanas) för "Venus"
Gaia för "jorden"
Vad mer?
Citera
2015-07-16, 13:26
  #6
Medlem
Silverbults avatar
Skulle vi inte på samma gång se till att planeterna har namn som inte bara härstammar ifrån romerska gudar? Vi har ju många religioner idag som säkerligen känner sig kränkta av det...
Citera
2015-07-16, 13:45
  #7
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
frågan är skall vi behålla namnet på Venus? Det är visserligen kvinnligt, men märk väl en kvinna som kan accepteras av patriarkatet eftersom hen inte tar plats - bara behagar... (Föresten roterar Venus åt samma håll som alla andra planeter! )
Jag tycker att ett lämpligt sätt skulle vara att ge dem namn efter framstående kvinnokämpar. Jag nominerar:
Simone (de Beauvoir) för "Merkurius."
Valerie (Solanas) för "Venus"
Gaia för "jorden"
Vad mer?
Fel. Venus har så hög axellutning att den vänts upp och ner och roterar åt motsatt håll gentemot de andra planeterna. Uranus roterar även den baklänges. De båda planeternas axellutning är 177,3° respektive 97,77°. Däremot går alla planeter i samma riktning runt Solen, om det var det du menade. Dock står jag fast vid det oerhört korkade med att döpa om planeterna för att det ska passa in i ens egen politiska övertygelse. Det är i och för sig inget som hindrar dig från att kalla planeterna för det, men ingen kommer förstå vad du menar.
__________________
Senast redigerad av No.90-Kleist 2015-07-16 kl. 13:47.
Citera
2015-07-17, 05:28
  #8
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Fel. Venus har så hög axellutning att den vänts upp och ner och roterar åt motsatt håll gentemot de andra planeterna. Uranus roterar även den baklänges. De båda planeternas axellutning är 177,3° respektive 97,77°. Däremot går alla planeter i samma riktning runt Solen, om det var det du menade. Dock står jag fast vid det oerhört korkade med att döpa om planeterna för att det ska passa in i ens egen politiska övertygelse. Det är i och för sig inget som hindrar dig från att kalla planeterna för det, men ingen kommer förstå vad du menar.
Naturligtvis menade jag riktningen runt solen!
Men angående nnya namn så måste det ju finnas någon kommitté internationellt som kan beslta om detta?
Citera
2015-07-17, 09:42
  #9
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Naturligtvis menade jag riktningen runt solen!
Men angående nnya namn så måste det ju finnas någon kommitté internationellt som kan beslta om detta?
Prova kontakta Internationella Astronomiska Unionen, IAU, men var beredd på att bli idiotförklarad och utskrattad.
Citera
2015-07-17, 12:12
  #10
Medlem
KimNeilJungs avatar
O.t raderat.

//mod
Citera
2015-07-17, 12:52
  #11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbult
Skulle vi inte på samma gång se till att planeterna har namn som inte bara härstammar ifrån romerska gudar? Vi har ju många religioner idag som säkerligen känner sig kränkta av det...

Så är det redan, de flesta västerländska länder (utom Grekland som har egna gudanamn) utgår från de romerska gudarna, men i andra världsdelar och länder varierar det friskt. Här är en lista som ger en hyfsad bild av variationen.
http://nineplanets.org/days.html
Med lite tur kan TS hitta någon religion/något språk som är mer feministiskt tilltalande i listan...
Jävla idioti att föreslå att ändra namnen och försöka glömma/förtränga/förneka vårt kulturella arv om nån frågar mig dock.
Citera
2015-07-17, 13:03
  #12
Medlem
Medves avatar
Mata inte trollet

TS du måste vara vänn med den amerikanskan som klagade att det finns inga kvinnliga kön bland dom gula figurerna i "Minionerna"

http://www.gp.se/kulturnoje/1.277895...nlosa-minioner
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback