2015-07-16, 00:13
Medlem
loldamans avatar
Tjohoo!

Jag är osäker på om jag la tråden rätt, men då koordinater passar in i matematiken så borde det gå bra.

Till helgen ska jag ha lite roligt med polarna. Då den ena killen tycker det är kul med koordinatere, t.ex. geocache så tänkte jag att det skulle kretsa kring detta. Tanken är att olika saker ska finnas på olika platser. För att hitta till dessa platser behövs exakta koordinater. Problemet är, att jag vill att personerna i fråga ska få ta reda på/räkna ut koordinaterna på något sätt.

Har ni några tips på hur man ska göra?

Tack på förhand!
Citera
2015-07-16, 06:57
Medlem
Ange koordinaterna i ett annat talsystem, t.ex. binärt eller hexadecimalt? Eller "dela upp" koordinaterna i olika bitar, t.ex. "Longituden ges av ditt husnummer, plus din ålder dividerat med ditt födelseår multiplicerat med antal fönster i din lägenhet". Eller använd dig av tal som han måste leta upp, t.ex. när någon kändis dog, när Sputnik 3 sköts upp, antal medlemmar i något band och så vidare. Väv in någon hobby han har?
Senast redigerad av henkespank 2015-07-16 kl. 07:03.
Citera
2015-07-16, 12:34
Medlem
Eller transformera dem till ett annat koordinatsystem. Transformera longitud och latitud till 3-D kartesiska koordinater med origo i jordens masscentrum och låt dem lista ut hur de skall transformera tillbaka. Är de riktigt vassa på matematik och gåtor kan det med fördel kombineras med förslaget att ge koordinatsiffrorna i olika ledtrådar. Är de inte fullt så vassa kanske en transformation är krånglig nog
Citera
2015-07-16, 19:22
Medlem
Stockos avatar
Du nämnde geocaching så varför inte leta efter inspiration där? Det finns en kategori av geocaches som kallas "mystery caches" där man måste lösa pussel, gåtor, schiffer eller liknande för att få dom exakta koordinaterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in