2023-02-16, 18:39
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Om du droppar Wikipedia och skaffar dig riktig kunskap så hade du vetat att Ribbenvik helt självsvåldigt beslutade att samtliga "flyktingar" från Syrien skulle få uppehållstillstånd trots att det normalt är ett beslut som ska fattas av regeringen.
Det fick bla till följd att samtliga MÖ-babbar påstod att de var från Syrien och det fanns ingen möjlighet att kontrollera riktigheten i de uppgifterna.

Om detta är sant så är det kanske så att den dåvarande regeringen gav honom ett bemyndigande eller någon form av fullmakt att själv fatta beslut i flyktingfrågan. Om beslutet om flyktingarna inte var regeringens vilja skulle den väl på något sätt ha kunnat ompröva Ribbenviks beslut och eventuellt klandra eller omplacera honom.

Att en tjänsteman bestämmer regeringens invandringspolitik verka mycket märkligt.
Citera
2023-02-16, 19:09
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Om detta är sant
.......

Jag googlade åt dig:

Citat:
Det kommer många människor från Syrien som söker asyl i Sverige. Det beror både på kriget och på att Sverige ger permanent uppehållstillstånd till alla syrier som kommer hit. Den som fattade det beslutet var Mikael Ribbenvik, ställföreträdande generaldirektör och operativ chef på Migrationsverket.

-Detta är ett beslut som fattades redan 2012, när vi gav skydd åt alla syrier. Det skedde efter en lång beredning där vi följde utvecklingen i landet. Under 2012 eskalerade ju konflikten och blev värre och värre. Vi hade stoppat alla utvisningar redan i januari, säger Mikael Ribbenvik.

https://www.svt.se/nyheter/svtforum/...kael-ribbenvik
Citera
2023-02-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Ribbenvik är tjänsteman och verkställer bara politikernas beslut. Tjänstemän fattar inga politiska beslut. Enligt Wikipedia har han en jur.kand. från Lunds universitet.

Så här står det i Aftonbladet:
”Ribbenvik, i grunden jurist, har arbetat på myndigheten i ett kvartssekel och gnuggades som rättschef och operativ chef innan han för sju år sedan blev högsta hönset för en komplex verksamhet”.

Han har alltså både utbildning och kvalificerad erfarenhet från arbetslivet.

Ha,ha,ha. En icke tingsmeriterad jurist har oerhört svårt att göra sig gällande på arbetsmarknaden, och inom juridiken så får han ALDRIG något kvalificerat jobb, såvida han inte är sosse förstås.
Sen har hans organisation förstört Sverige bland annat genom att i strid med bestämmelser bedriva en asylaktivistisk politik. ( Det finns bra inslag på “RIKS” om detta)

Nej invandrarverket är bara ännu ett exempel på korruptionen inom sosseriet.
Citera
2023-02-21, 22:48
Medlem
Jag har för mig att Mikael Ribbenvik är släkt med föredetta statsminister Göran Persson!
Citera
2023-02-21, 22:59
Medlem
Jurist i grunden - examinerad jurist eller kvasijurist???
Citera
2023-02-22, 09:13
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Jurist i grunden - examinerad jurist eller kvasijurist???

Enligt uppgift har han en jur.kand. från Lunds universitet. Då är han en examinerad jurist,med eller utan tingsmeritering. Men dessa uppgifter stämmer kanske inte.

Jur.kand. är en yrkesexamen precis som civ.ing.och civ.ek. Vet inte hur mycket utbildning som krävs för att bli en kvasijurist.
Citera
2023-02-22, 09:23
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Jag har för mig att Mikael Ribbenvik är släkt med föredetta statsminister Göran Persson!

Det har jag aldrig hört. Däremot hittade jag följande information.

”Sjöberg är kusin med förre socialdemokratiske statsministern Göran Persson. Mikael Sjöberg rekryterades till Arbetsmiljöverket 2007 efter att ha varit chef för dåvarande Arbetslivsinstitutet. Dessförinnan var han statssekreterare under socialdemokraterna Leif Blomqvist och Lars Engqvist. Karriären började i IF Metall”.
Citera
2023-04-07, 11:00
Medlem
Förvisso låst artikel men nu gråter människan ut i DN. Tycker tydligen synd om sig själv och skyller på den politiska utvecklingen och "polariseringen". Det visar ju om något vilken politiserad tjänsteman / aktivist han är.
https://www.dn.se/sverige/mikael-rib...-asylaktivist/
Citera
2023-05-22, 01:59
Medlem
kromosomxyzs avatar
Ribbenvik i senaste Agenda (2023-05-21) verkar vara en nickedocka De Luxe.

Är han S, L eller C?

https://www.svtplay.se/video/KVAWrEm/agenda/igar-21-15?position=384&id=KVAWrEm

Ett försök till transkribering från programmet, jag har säkert missat nåt:

J.N: Några röster om återvandring i Ale. Strax ska vi debattera det här. Men först så säger jag välkommen till Mikael Ribbenvik som är avgående GD för Migrationsverket.
M.R. Tack
J.N: Som vi hörde så har ni redan fått ett uppdrag att försöka få fler människor att återvandra till sina hemländer. Alltså människor med uppehållstillstånd. Hur går det?
M.R: Det vi gör nu är dels en informationskampanj. Vi har kallat till en konferens med kommuner och frivilligorganisationer i juni där vi ska informera om möjligheten ... sen har vi haft ett pågående arbete blygsamt men sen 1984.
J.N: Å hur går det då?
M.R: Förra året var det två personer som återvandrade i år är det hittills en så det ser ut så ungefär. Runt kanske fyrtio personer senaste tio åren ungefär.
J.N: Å varför är det så få?
M.R: Ja, återvandring betyder ju att du åker hem du flyttar från Sverige åker hem men du lämnar också in ditt uppehållstillstånd. Du får inte ta med dig det. Vem som helst kan ju lämna Sverige precis när man vill. Men här lämnar man in sitt uppehållstillstånd och incitamentet har varit då hittills tiotusen kronor som vi hör i inslaget men också att vi har bedrivit projekt i hemländerna för att man ska ha nånting att landa i. Eeeh, men vi ser ju att det har ett blygsamt resultat, sen har det inte varit nåt fokus på det, det har inte funnits nån styrning på det. Så att det har varit ett, en fråga som legat långt ner.
J.N: Varför har det inte varit fokus?
M.R: Alltså vi har inte haft den här typen av regleringsbrevsuppdrag där vi ska fokusera på detta.
J.N: Och om man då jämför med Danmark då till exempel där fler personer återvandrar vilka skulle du säga är de största skillnaderna?
M.R: Dels så har ju danskarna som ju vi alltid haft nära kontakt med de har ju väldigt nära kontakt med sina kommuner. Man ska komma ihåg att detta är personer som [host host] som har haft uppehållstillstånd förmodligen ganska länge i Sverige och vi har ingen kontakt med dem. Utan det är kommuner som har kontakten, eller frivilligorganisationer. Och då kan det vara personer som, jag tror att alla som har lämnat sitt land har hemlängtan men som också skulle kunna tänka sig att permanent återvända, eh, återvända till sitt hemland.
J.N: Och vad tror du då skulle krävas om, om det så att man skulle vilja att fler personer skulle vilja återvandra från Sverige?
M.R: Men det är ju helt klart att tiotusen kronor som incitament är väldigt lågt om man jämför med, t.ex. Danmark. Den här utredningen ska ju titta på, på det. Men det är ju också andra saker, detta är ju lagstiftning sen '84. Utlänningslagen har ju ändrats många gånger sen dess. Så att det finns många detaljer också som, som behöver redas ut i den här utredningen som Migrationsverket kommer att, att delta och lämna in sina synpunkter till. Så jag tror att man behöver ta ett helt annat grepp kring frågan om man vill ha ett annat resultat än tidigare.
J.N: Och det är tanken som regeringen har, vi ska alldeles strax prata mer med dig Mikael Ribbenvik och då ska vi prata mer om Migrationsverkets roll de här senaste åren.
Citera
2024-03-26, 20:08
Medlem
StigAllans avatar
https://www.friatider.se/migrationsv...tt-jag-fick-ga

Nu gnäller han på SD den stora idioten.
Någon som verkligen måste få plats bland de första som ska åtalas för landsförräderi är väl denne individ.
En av de värsta till att förstöra Sverige och han begriper det inte själv!
Citera
2024-03-27, 23:30
Medlem
TRAVANESTOs avatar
Citat:
Jag är mycket glad över att Mikael Ribbenvik nu valts till biträdande VD för EUAA, EU:s asylbyrå. Regeringen har jobbat hårt för hans kandidatur. EUAA:s roll kommer att bli allt viktigare framöver, inte minst i implementeringen av asyl- och migrationspakten.

https://twitter.com/MariaStenergard/...33124834361614

Fy fan i helvete. Den satans jävla fittan kommer förstöra Europa och Sverige. Hur in i helvete kan han få bli biträdande VD för EUAA?
Citera
2024-04-02, 00:06
Medlem
Karln har en sån kall, stirrig blick...Han ser väldigt känslokall ut. Leendet ser liksom inlärt ut. Som något han övat på länge för att han ska se mer normal ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in