Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-15, 12:08
  #1
Medlem
xtrftw1337s avatar
Hallå alla!

Jag och 2 vänner hade tänkt börja på MMA nu till hösten men är lite osäker vad man ska tänka på och om min "mentalitet" är rätt.

Jag är en liten "träningsnarkoman" till och från (gym då alltså), men vill nu göra något mera kreativt och börja med en kampsport. Jag börjar inte MMA för att jag ska börja tävla, enbart för att jag tror att "träningen" är väldigt värdefull inom kampsporten.

Kan tillägga att jag aldrig har hållt på med någon kampsport innan (judo/karate när man var 10-13 år räknas inte tycker jag). Jag är en väldigt ödmjuk kille dessutom som avskyr våld och har svårt med att skada andra människor. Kan inte skada en fluga i princip.

Kort sagt har jag aldrig varit i ett slagsmål under hela mitt liv (har såklart blivit slagen, men då har det varit helt oprovocerat).

Är MMA något för mig?
Citera
2015-07-15, 12:13
  #2
Medlem
Nej. Det är inte värt. Det är kul att träna som en "vid sidan hobby aktivitet", räkna med skador, men tävla - nej. Sedan tror de flesta att de kan bli UFC proffs på två dygn. Räkna med 10-15år.
Citera
2015-07-15, 12:16
  #3
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Nej. Det är inte värt. Det är kul att träna som en "vid sidan hobby aktivitet", räkna med skador, men tävla - nej. Sedan tror de flesta att de kan bli UFC proffs på två dygn. Räkna med 10-15år.

Tävla är inget jag siktar på.

Vad jag har läst när det gäller träningen.. så är träningen inte till för att skada sig på. Sen har jag såklart ingen aning om vad träningen egentligen innehåller.
Citera
2015-07-15, 12:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Tävla är inget jag siktar på.

Vad jag har läst när det gäller träningen.. så är träningen inte till för att skada sig på. Sen har jag såklart ingen aning om vad träningen egentligen innehåller.

Träningen för mig bestod av ett antal bas övningar, var skitkul i början men rätt tråkigt i längden, är mer en sådan som föredrar gymmet. Vet inte om klubben står för utrustning för dig, men jag var tvungen att köpa benskydd, amatörhandskar, munskydd osv. Självklart går man inte in för att skada någon under träningen. Men räkna med att tappa andan till och från, när ni tar er an avancerade takedowns, men sådant skakar man bara av sig
Citera
2015-07-15, 12:46
  #5
Medlem
Tror absolut MMA kan vara något för dig! Dom flesta som tränar siktar faktiskt inte på att bli monster i buren utan att det är glada svenssons som tycker det är kul att svettas och fightas ihop under kamratliga förhållanden. Tycker absolut du ska testa!
Citera
2015-07-15, 14:05
  #6
Medlem
MMA är kul att träna, väldigt varierande så väldigt sällan man tröttnar. Dessutom är det en väldigt bra träningsform.
Citera
2015-07-15, 15:14
  #7
Medlem
Iamthebatmans avatar
Du verkar ha en bra attityd till det.
Kör hårt, ha skoj (främst), och välkommen till din nya, bättre värld.
Citera
2015-07-15, 18:05
  #8
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Tror absolut MMA kan vara något för dig! Dom flesta som tränar siktar faktiskt inte på att bli monster i buren utan att det är glada svenssons som tycker det är kul att svettas och fightas ihop under kamratliga förhållanden. Tycker absolut du ska testa!

Härligt att höra!

Jag gymmar ju inte för att stå på Mr. Olympia pallen en dag.. gymmar enbart för att jag mår bra både fysiskt och psykiskt av det. Jag klarar min vardag mycket bättre. Får bättre aptit och mer ork till allt. Sen får man såklart muskler på köpet, det klagar man inte på såklart

Har alltid haft illusionen av att de som håller på med kampsport är människor med problem som vill få ut sin aggression på något. Jag är inte sådan och vill inte beblandas med sådana människor heller.
Citera
2015-07-15, 18:23
  #9
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Hallå alla!

Jag och 2 vänner hade tänkt börja på MMA nu till hösten men är lite osäker vad man ska tänka på och om min "mentalitet" är rätt.

Jag är en liten "träningsnarkoman" till och från (gym då alltså), men vill nu göra något mera kreativt och börja med en kampsport. Jag börjar inte MMA för att jag ska börja tävla, enbart för att jag tror att "träningen" är väldigt värdefull inom kampsporten.

Kan tillägga att jag aldrig har hållt på med någon kampsport innan (judo/karate när man var 10-13 år räknas inte tycker jag). Jag är en väldigt ödmjuk kille dessutom som avskyr våld och har svårt med att skada andra människor. Kan inte skada en fluga i princip.

Kort sagt har jag aldrig varit i ett slagsmål under hela mitt liv (har såklart blivit slagen, men då har det varit helt oprovocerat).

Är MMA något för mig?

Själv tycker jag inte det är någon större mening att börja med MMA som nybörjare (alltså om man inte har kampsportsbakgrund). De flesta instruktörer i nybörjargrupper har tränat lite av varje men är inte särskilt duktiga på något. Man lär sig med andra ord inte tekniker ordentligt, utan blir oftast mest att man går på ren styrka utan att det blir riktigt rätt.

Börja hellre med en stil (boxning, thai, bjj eller vad det nu är ni är mest intresserade av) och lär er grunderna i den ordentligt. Jag kan garantera att ni kommer få ut jävligt mycket mer av den träningen. Annars kommer ni bara lära er massor av olika tekniker utan att något blir rätt.
Citera
2015-07-22, 22:22
  #10
Medlem
Elephanthulus avatar
Testa! Träningens fokus och kvalité varierar stort beroende på klubb. Är själv tränare och har tränat på 4 andra ställen med mer eller mindre mma-inriktning och kan bara hålla med om att de flesta som tränar är Svenssons som vill ha varierad och rolig träning. Så din inställning passar säkert dit du kommer. Och som någon skriver är det lätt att det blir för många tekniker för fort (och slarvigt) då du inte har någon annan grund. Men det beror helt på klubben. Som sagt Testa!
__________________
Senast redigerad av Elephanthulu 2015-07-22 kl. 22:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback