Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-07-16, 14:25
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil

Exakt vad är siffrorna på denna mängdrabatt när det gäller Hagamannen? Tror du Hagamannen sitter och tänker "tja, jag kan ju göra några år till, det skadar väl inte?"? Personligen skulle jag tro att om dessa återfaller kommer anledningen inte vara att straffet är så lågt, utan att de inte tror de kommer åka fast eller agerar utan tanke på konsekvenserna. I vilket fall borde inte mängdrabatten påverka.

Hagamannen dömdes till 14 års fängelse, vilket egentligen betyder 9,5 år då man endast sitter 2/3 av tiden.

Det totala straffvärdet utan mängdrabatt skulle vara ca 25-30 år (flera fall av grova våldtäkter, flera våldtäkter och mordförsök m.m.)

Jag tror att hagamannen skulle gjort detta även om mängdrabatten ej fanns. Dock så hade han inte på lång tid haft en möjlighet att göra det igen om vi inte hade denna mängdrabatt eftersom han suttit inne ca 20 år till. Då hans återfallsrisk ses som mkt hög, är således effekten av att en mängdrabatt finns att risken kraftigt ökar att fler blir våldtagna. Trist.
Citera
2015-07-16, 18:37
  #26
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigPapaPump
Hagamannen dömdes till 14 års fängelse, vilket egentligen betyder 9,5 år då man endast sitter 2/3 av tiden.

Det totala straffvärdet utan mängdrabatt skulle vara ca 25-30 år (flera fall av grova våldtäkter, flera våldtäkter och mordförsök m.m.)

Jag tror att hagamannen skulle gjort detta även om mängdrabatten ej fanns. Dock så hade han inte på lång tid haft en möjlighet att göra det igen om vi inte hade denna mängdrabatt eftersom han suttit inne ca 20 år till. Då hans återfallsrisk ses som mkt hög, är således effekten av att en mängdrabatt finns att risken kraftigt ökar att fler blir våldtagna. Trist.
Så problemet här verkar mer som att du är emot att man inte kan spärra in folk för brott de inte ännu begått, snarare än för de brott de faktiskt har begått. Att hålla potentiella brottslingar borta från potentiella brottsoffer är redan invägt i de domar som ges. De skillnader du förespråkar måste i princip vara godtyckliga (vårt rättstänkande ger inte en lättdefinierad avvägningsprocess mellan fångarnas rättigheter och återfallsrisk). Visst kan man argumentera hit och dit, men jag kan inte komma på någon typ av argument som inte kan förenklas till subjektiva preferenser.
Citera
2015-07-20, 23:23
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sedär, åtminstone någon i SD med vissa insikter! Positivt.
Jag gissar att de haft åtminstone lite juridisk rådgivning från fd åklagare Rolf Hillegren. Han har ju skrivit för Avpixlat, har rejält med erfarenhet från rättsväsendet och är vad det verkar sansat kritiskt mot delar av den rådande rättsordningen. Eller finns det fler jurister med liknande kompetens i SD:s inre kretsar?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback