Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-14, 09:08
  #1
Medlem
WykkedWitchs avatar
kolla länk. https://www.youtube.com/watch?v=YGyETocZsP0 Tycker att silat ser jävligt vasst ut!

Någon som vet mer?
Har du tränat silat ?

Hur funkar det i praktiken, vs andra praktiska kampsporter osv.
Citera
2015-07-15, 06:34
  #2
Medlem
WykkedWitchs avatar
Den här kampsporten, dödar som ingenting!.. Han är verkligen duktig med kniven.

Det kanske är lätt att underskatta Silat. Har du kolllat klippet??
__________________
Senast redigerad av WykkedWitch 2015-07-15 kl. 06:39.
Citera
2015-07-15, 13:01
  #3
Medlem
Vem som helst är dödlig med en kniv, förvisso. Behövs ingen större finess för det.
Silat har en del bra tekniker och utövare men lider av samma problem som andra traditionella kamparter - träningen är statisk och saknar sparring och aliveness.
Citera
2015-07-15, 15:52
  #4
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WykkedWitch
kolla länk. https://www.youtube.com/watch?v=YGyETocZsP0 Tycker att silat ser jävligt vasst ut!

Någon som vet mer?
Har du tränat silat ?

Hur funkar det i praktiken, vs andra praktiska kampsporter osv.

Påminner mig om kali sikaran när jag tränade det.
Jeff Espinous är en riktig fena på det här med indonesiska kamparter vill jag minnas.
Svagheten med silat (som är en sammanfattning av flera hundra stilar i det indonesiska öriket) har impasto tagit upp.
Det är statisk, saknar sparring och levande motstånd.
En typisk traditionell kampart med andra ord.
Citera
2015-07-17, 08:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Påminner mig om kali sikaran när jag tränade det.
Jeff Espinous är en riktig fena på det här med indonesiska kamparter vill jag minnas.
Svagheten med silat (som är en sammanfattning av flera hundra stilar i det indonesiska öriket) har impasto tagit upp.
Det är statisk, saknar sparring och levande motstånd.
En typisk traditionell kampart med andra ord.

Jag har tränat Silat som en del i just Kali Sikaran som nämns ovan. Håller också med ovan att Silat är mer statisk till träningsformen en t ex Kali där man tränar avsevärt mycket mer applikationer och just sparring. Johan Skålberg leder Kali träningen i Sverige, före detta världsmästare i full contact stickfighting. Vi tränar också mycket med och mot kniv så om det är det som lockar kan jag varmt rekommendera Kali.
Citera
2015-07-18, 15:36
  #6
Medlem
Har alltid tyckt att muay thai är klockrent att blanda silat med. Dom är ju kulturella kusiner och ursprungsformen av thai är ju en silat-liknande stil med vapen och mer stridsorienterade tekniker.
Citera
2015-07-18, 15:46
  #7
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulan86
Jag har tränat Silat som en del i just Kali Sikaran som nämns ovan. Håller också med ovan att Silat är mer statisk till träningsformen en t ex Kali där man tränar avsevärt mycket mer applikationer och just sparring. Johan Skålberg leder Kali träningen i Sverige, före detta världsmästare i full contact stickfighting. Vi tränar också mycket med och mot kniv så om det är det som lockar kan jag varmt rekommendera Kali.

Ungefär så minns jag min kali sikaran-träning också.
Det var en salig blandning av tekniker, som enligt min uppfattning, var funktionella och skapligt realistiska till andra tekniker som var väldigt traditionella.
Om t.ex. man jämför panatukan och sikaran med cadena de mano så är det som två helt olika kampsporter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback