Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-14, 00:50
  #1
Medlem
Tjena!

Jag behöver all den hjälp jag kan få med hur man ska dosera L-Tyrosine på bästa/rätt sätt. Vad jag bör undvika och tänka på mm.

Det ligger till så att jag brukar amfetamin sporadiskt (cirka en dag i veckan) och vad jag har hört och även läst lite om det, så ska L-Tyrosine fylla på dopaminhalten i hjärnan. Detta låter ju perfekt eftersom att man har lite lägre dopaminnivåer dagen efter ett amfetaminintag.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...FaoNcwoduF4Ghg

Jag ska precis köpa denna produkten. Och om vi utgår från att jag intar amfetamin varje fredag, bör jag då ta mitt L-Tyrosine varje lördag och sedan varje dag fram till på torsdagen igen?

Finns det något bättre doseringsupplägg än det, och vad händer om jag käkar mitt L-Tyrosine på en fredag, dvs samtidigt som jag intar amfetaminet?

Evigt tacksam för all hjälp.

Med vänlig hälsning.
Citera
2015-07-14, 04:15
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhejsan123123
Tjena!

Jag behöver all den hjälp jag kan få med hur man ska dosera L-Tyrosine på bästa/rätt sätt. Vad jag bör undvika och tänka på mm.

Det ligger till så att jag brukar amfetamin sporadiskt (cirka en dag i veckan) och vad jag har hört och även läst lite om det, så ska L-Tyrosine fylla på dopaminhalten i hjärnan. Detta låter ju perfekt eftersom att man har lite lägre dopaminnivåer dagen efter ett amfetaminintag.

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/ar...FaoNcwoduF4Ghg

Jag ska precis köpa denna produkten. Och om vi utgår från att jag intar amfetamin varje fredag, bör jag då ta mitt L-Tyrosine varje lördag och sedan varje dag fram till på torsdagen igen?

Finns det något bättre doseringsupplägg än det, och vad händer om jag käkar mitt L-Tyrosine på en fredag, dvs samtidigt som jag intar amfetaminet?

Evigt tacksam för all hjälp.

Med vänlig hälsning.

L-Tyrosine är en aminosyra som används till att producera dopamin och noradrenalin. Tillskott verkar vara anti-stress för akuta stressorer (som har en tendens att förbruka noradrenalin) och kan komma att bibehålla arbetsminnet under stress.

Tillskott av L-Tyrosine konverteras till L-DOPA och därefter till aktiva katekolamin (noradrenalin, med mera och dopamin) det formar en pöl av substrat som den här gruppen av katekolamin signalsubstanser kan få substrat när deras produktion behövs.

Det finns inga bevis att L-Tyrosine ökar dopaminhalten i hjärnan.
Citera
2015-07-14, 19:15
  #3
Medlem
Darmanns avatar
Jag har då aldrig blivit hjälpt av l-tyrosin. Vad som dock funkar med 100% säkerhet, när det kommer till att fylla på dopaminnivåer, är: träning, bra kost, minimera användandet av porr, sov tillräckligt.
Citera
2015-07-19, 17:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymshark
Det finns inga bevis att L-Tyrosine ökar dopaminhalten i hjärnan.

Inte ökar, men det fyller väl ändå upp dopaminhalten till normalnivå ifall jag har för låg dopaminhalt/nivå?

Trodde L-tyrosine var precis som 5-HtP som fyller på serotoninnivån till normalnivå, fast att Tyrosine istället fyller på dopaminet.
Citera
2017-03-21, 16:46
  #5
Medlem
På min förpackning med Tyrosine så står det att det ska tas på tom mage på morgonen alternativt innan träning.
- Vad är okej att skölja ner tabletten med? Enbart vatten? Kaffe? Kaffe med mjölk? Te?
- Hur lång tid måste jag vänta innan jag kan äta frukost efter att ha tagit tabletten?
- Om jag ska ta en tablett innan träning, när bör jag ta den för att få effekt till träningspasset?
- Och hur vet jag att magen är tom?
Citera
2017-03-21, 17:07
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sankalpa
På min förpackning med Tyrosine så står det att det ska tas på tom mage på morgonen alternativt innan träning.
- Vad är okej att skölja ner tabletten med? Enbart vatten? Kaffe? Kaffe med mjölk? Te?
- Hur lång tid måste jag vänta innan jag kan äta frukost efter att ha tagit tabletten?
- Om jag ska ta en tablett innan träning, när bör jag ta den för att få effekt till träningspasset?
- Och hur vet jag att magen är tom?

Får man fråga varför du tar Tyrosine överhuvudtaget?
Citera
2017-03-25, 12:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Får man fråga varför du tar Tyrosine överhuvudtaget?

Jag är mitt i en utredning om jag har Parkinson, jag läste att Tyrosine kan påverka dopaminnivån. Tänkte att det kunde vara värt att testa och jag märker skillnad eftersom symptomen minskar.

Sen är det så att min sambo som har ett utmattningssyndrom också har testat att ta Tyrosine, hon känner sig mindre trött och har lite mer energi på sina träningspass.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback