Åh, Vanessa minns jag.
Träffade henne i ett av många väntrum en gång.
Problemet för Vanessa och hennes polare är problemet att det går inte att skapa ett normalt kvinnoliv över tid bara på att gå omkring och vara vacker.
För jag vill minnas att hon var en av de där elit-transorna som kom i början när trans uppmärksamades som inte hade något mot att exploatera sin diagnos för fame. Vilket är cool men kanske inte så smart alltid.
Vanessa har ångrat sig, hon skrev en bok om det, hon hade hellre levt som feminin gaykille eller shemale.
https://www.femina.se/livsberattelse...-i-dag/8898193
Efter 40 är det inte så mycket bevänt med kvinnor i mäns ögon, det blir svårt i familjebildning och de som inte försöker skapa sig det livet blir ensamma när mäns uppmärksamhet tryter.
En kvinna vill ha barn. En kvinna vill ha familj.
Men jag förstår henne på den tiden hon utreddes och som var den tid då även jag utreddes fanns det inte så mycket val.
Vi fick inte vara gifta. Vi var tvungna att ha en sexualitet som riktade sig mot män. Vi fick inte vara föräldrar, vi fick inte spara sperma eller könsceller för det var förbjudet för oss i lag.
Fyllde vi de kriterierna så fick vi en lista på könsneutrala namn vi kunde byta till och kunde ansöka om "avlägsnande av könskörtlarna" som det så vackert heter, varpå vi kunde få ett nytt personnummer och ta ett kvinnonamn.
Det var en lång och hård process och man fick inte ha den typen av tveksamheter som Vanessa numera talar om för då avbröts medicinering och utredning.
Hon är ett prima exempel på någon som skulle ha väntat, men det fanns inte utrymme för henne på den tiden.
Hade Vanessa haft könsceller sparade och kunnat bilda familj tror jag inte hon ångrat sig lika mycket. Detta därför att barnlösa kvinnor är barnlösa kvinnor, det är det nya queer.
Nu 20 år senare sen jag påbörjade min transition ser jag att transsexualism är något som verkligen bevisar könens olikhet och dekonstruerar det likhetsfeministiska argumentet om kön som en social konstruktion.
Det är möjligt att leva socialt som kvinna om man är transsexuell. Det betyder på inga vis att man är kvinna i något annat än en social bemärkelse.
Biologin är och förblir en stenhård gräns. Precis som att vissa hormoner inte kan passera blod-hjärnbarriären.
Well good luck,V. Vi ses i vimmlet.