Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-13, 23:14
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Hej! Jag har en Macbook Air och den är så jävla bra.
Den är lätt och platt. Går smidigt att få ned i väskan. Den enda skillnaden som du kommer märka men aldrig uppleva är att den saknar dvdspelare. Du kan inte sätta in en dvd i datorn, men det kan du lösa lika lätt genom att ta med en liten extern dvdspelare.

Det har jag. Funkar skitbra, jätteskönt att sen inte behöva gå runt med en dvdspelare som jag majoriteten av tiden aldrig använder, utan jag gör som dig.

Jag ser på Netflix pillar med photoshop, men om jag behöver spela film eller så, så tar jag bara med min lilla externa dvdspelare och kopplar i. Dock är det jätteskönt att inte behöva bära med den externa dvdspelaren när jag inte behöver den. Vilket jag faktiskt sällan gör.

Om jag inte skall spela GTA storymode, då behöver jag inte min dvdspelare. Men du nämnde inte att du spelade så mycket, så därför skall du välja Macbook Air. Varför bära på mer än man behöver/sällan använder?

Nya MacBook har inte dvd, kom in i matchen. den väger 200 g mer än air men har bättre prestanda, mer anslutningar, tex HDMI!! o thunderbolt o USB 3.0. Retina skärm o du kan, om du vill få den med 15" skärm. SSD är standard o den är mer en dator som du kan göra allt med ist för ett runt litet blad som Air är som egentligen bara är en Ipad med tangentbord. Köpte min för 15k o är den bästa datorn jag haft.
Ett plus är att du kan uppgradera Pro med hårdvara men inte Air.
Citera
2015-07-13, 23:21
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRS440
Nya MacBook har inte dvd, kom in i matchen. den väger 200 g mer än air men har bättre prestanda, mer anslutningar, tex HDMI!! o thunderbolt o USB 3.0. Retina skärm o du kan, om du vill få den med 15" skärm. SSD är standard o den är mer en dator som du kan göra allt med ist för ett runt litet blad som Air är som egentligen bara är en Ipad med tangentbord. Köpte min för 15k o är den bästa datorn jag haft.
Ett plus är att du kan uppgradera Pro med hårdvara men inte Air.
Men det är ju en massa onödiga saker om man bara ska ha den som komplement. Har man en stationär så behöver man ju i regel inget prestandamonster och det är slöseri med pengar att köpa bättre hårdvara än man vet att man kommer att använda.
Citera
2015-07-14, 00:38
  #15
Medlem
Jag lånar tråden lite.

Tänkte köpa mig en Macbook de kommande månaderna då jag har ett projekt på gång där det är tänkt att jag skall skriva en hel del text. Jag vet att en del vanliga laptops ifrån exempelvis Asus och Lenovo kräver 17' för att ha en bra upplösning - vilket rent spontant känns otroligt viktigt när man arbetar med texter i längre projekt - och således undrar jag lite kring upplösningen. Vilken är den maximala upplösningen om man kör 13' och 15' på både Air och Pro? Retinaskärm är ej aktuellt.

Jag kommer givetvis att titta en del på film, serier och det vanliga vardagssurfandet, men detta känns som att alla versioner oavsett skärmstorlek och modell kommer klara av utan problem.

Det enda tillägget jag har är att jag eventuellt i ett senare skede kan komma att påbörja lite musikskapande i Logic. Jag förstår givetvis att Pro är betydligt bättre kring denna aspekt då de generellt har bättre kräm i sig, men hur fungerar det med, låt säga, en vanlig 13' Air att jobba med i Logic?

Edit: Noterade att Air finns i 11' också. Känns lite väl litet för ändamålet att skriva en del text?
__________________
Senast redigerad av PlaceToBe 2015-07-14 kl. 00:43.
Citera
2015-07-14, 00:47
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Men det är ju en massa onödiga saker om man bara ska ha den som komplement. Har man en stationär så behöver man ju i regel inget prestandamonster och det är slöseri med pengar att köpa bättre hårdvara än man vet att man kommer att använda.

2015..vem har en stationär dator om man inte är 15 o spelar tunga grafikspel?
Har du en Pro så behöver du inget annat.
Tänk dig min Pro med ssd..den har 0dB i ljud, den håller rumstemp o har inga rörliga delar, inte ens fläkt till grafikkortet Retinaskärmen är bättre än 99% av alla tv apparater på marknaden, förutom dom med 4k. Vad mer kan man önska sig för fjuttiga 15k kronor?
Citera
2015-07-14, 01:45
  #17
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRS440
2015..vem har en stationär dator om man inte är 15 o spelar tunga grafikspel?
Har du en Pro så behöver du inget annat.
Tänk dig min Pro med ssd..den har 0dB i ljud, den håller rumstemp o har inga rörliga delar, inte ens fläkt till grafikkortet Retinaskärmen är bättre än 99% av alla tv apparater på marknaden, förutom dom med 4k. Vad mer kan man önska sig för fjuttiga 15k kronor?
Gissningsvis 80% av alla som har datorn som främsta arbetsredskap skulle jag chansa på. Jag känner nog i stort bara yngre tjejer som inte har en stationär dator. En laptop är ju som regel inte så superergonomisk heller så det är ju en anledning så god som någon till att ha en stationär dator. Visst, man kan ju plugga in sin laptop till en skärm och övriga tillbehör men då kan man ju lika gärna skaffa en stationär till att börja med.

Det handlar givetvis om behov och för min del så fyller en Pro helt enkelt inte mina behov, den är för mycket men ändå inte tillräckligt. Jag använder min laptop på ungefär samma som TS förutom att jag inte pillar med Photoshop. Menar du på allvar att en MBP med massor av prestanda och portar hade varit ett bättre val som res- och surfdator? Visst, jag hade gillar att ha Retina-skärm men i övrigt så är hårdvaran totalt bortslösad. Ungefär som för väldigt många som köper just en MBP.

För övrigt så håller min stationära cirka 16dB vid örat, det innebär alltså att i stort sett vilket annat vardagsljud som helst dränker fläktbruset. Kollar man på Ifixit så verkar för övrigt MBP ha två fläktar.

2015, vem fan använder urkassa härskartekniker som "är du 15 eller?"?

Citat:
Ursprungligen postat av PlaceToBe
Jag lånar tråden lite.

Tänkte köpa mig en Macbook de kommande månaderna då jag har ett projekt på gång där det är tänkt att jag skall skriva en hel del text. Jag vet att en del vanliga laptops ifrån exempelvis Asus och Lenovo kräver 17' för att ha en bra upplösning - vilket rent spontant känns otroligt viktigt när man arbetar med texter i längre projekt - och således undrar jag lite kring upplösningen. Vilken är den maximala upplösningen om man kör 13' och 15' på både Air och Pro? Retinaskärm är ej aktuellt.

Jag kommer givetvis att titta en del på film, serier och det vanliga vardagssurfandet, men detta känns som att alla versioner oavsett skärmstorlek och modell kommer klara av utan problem.

Det enda tillägget jag har är att jag eventuellt i ett senare skede kan komma att påbörja lite musikskapande i Logic. Jag förstår givetvis att Pro är betydligt bättre kring denna aspekt då de generellt har bättre kräm i sig, men hur fungerar det med, låt säga, en vanlig 13' Air att jobba med i Logic?

Edit: Noterade att Air finns i 11' också. Känns lite väl litet för ändamålet att skriva en del text?
Mín MBA 13,3 har 1440 x 900 i upplösning som maxupplösning. MBP verkar inte finnas ut Retina.
__________________
Senast redigerad av BigFatCone 2015-07-14 kl. 01:50.
Citera
2015-07-14, 02:07
  #18
Avstängd
folvidons avatar
Köp Macbook Pro. Air är för smal för att kunna fylla samma prestanda så rent prestandamässigt så kan Air aldrig slå Pro då Pro helt enkelt har utrymme för att trycka in större och bättre prestandadelar och Pro är ändå liten och nätt för att vara bärbar tycker jag.

Äger två Pros en 15 tum och en 13 tum och 15 tummaren skaffade jag sent 2008 och det är fina maskiner särskilt om dom är fabriksnya. Se bara till att inte porrsurfa på dom och stänga av dom regelbundet så kommer dom prestera bra i minst 4 år eller mer.
Citera
2015-07-14, 06:58
  #19
Medlem
EckiEckis avatar
Köpråd - Mac: Bärbart --> Hårdvara - Mac
/Moderator
Citera
2015-07-14, 12:09
  #20
Medlem
Jag har Macbook Air och är supernöjd. Fick den för 8000 kr runt årskiftet på Elgigantens nattrea.
Jobbar med webbutveckling och den fungerar utmärkt, aldrig långsam. Gör även enklare webbgrafik i GIMP, DJ:ar och kör gamla Dos-spel i emulator.

Har läst att MacBook Pro är mer prisvärd om man ser till prestanda. Om du har cashen så är MacBook Pro säkerligen ett bra köp. Skillnaden i vikt och tjocklek mellan de två modellerna är egentligen inte speciellt stor.
Citera
2015-07-14, 23:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Du behöver inte en mac eftersom du enbart kommer ha den som en accessoar.
du ska ha en jävla asus laptop för 2 lax max.

Accessoar och accessoar, varför jag väljer att köpa en Mac är för att jag har kört iPhone de senaste 6 åren och gillar att "ha allt i samma" så jag kan koppla schema och liknande till telefonen. Sen föredrar jag att jobba i Adobe-programmen i Apples datorer då de känns bäst anpassade till dem

Tack för all hjälp. Jag har bestämt mig för en MacBook Pro 13". Det jag undrar nu är om det räcker med 128gb flashminne (8gb ram) eller om man ska satsa på 256gb? Gör det så stor skillnad? (Tänker om jag kommer spela spel i framtiden. Har tidigare spelat allt från Sims till L4D).
Citera
2015-07-15, 00:27
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soph.
Accessoar och accessoar, varför jag väljer att köpa en Mac är för att jag har kört iPhone de senaste 6 åren och gillar att "ha allt i samma" så jag kan koppla schema och liknande till telefonen. Sen föredrar jag att jobba i Adobe-programmen i Apples datorer då de känns bäst anpassade till dem

Tack för all hjälp. Jag har bestämt mig för en MacBook Pro 13". Det jag undrar nu är om det räcker med 128gb flashminne (8gb ram) eller om man ska satsa på 256gb? Gör det så stor skillnad? (Tänker om jag kommer spela spel i framtiden. Har tidigare spelat allt från Sims till L4D).

Själva lagringen har ju föga med spelprestandan att göra, men 128GB lagring är väl klen för de flesta, skulle definitivt välja 256GB där

RAM-minne är det oftast bäst att dra till med så mycket man kan och har råd med, så finns det 16GB ram så välj det om du kan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback