Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-13, 12:48
  #1
Medlem
Jag är väldigt sugen på att flytta till kanada senare efter jag gått på högskola och kommit in i vuxenlivet. (Har ej gått klart gymnasiet än) Men jag vet egentligen inte så mycket om hur man flyttar dit och så vidare. Kan ni berätta hur man kan flytta dit utan att behöva spendera många tusenlappar på enbart tillstånd? Och skriv med allt ni kommer på som är bra att tänka på, negativt och positivt med kanada och allt jag borde veta! Sen undrar jag också vilka jobb som är mest lämpliga att satsa på? Och kan jag ta med djur (1 häst, 1 hund) dit eller hur går det till? Kan nämna att jag har "litelängrebort" släktingar där.
Citera
2015-07-13, 15:55
  #2
Medlem
Har du varit där någon gång?
Sök som aupair eller åk dit och plugga något, för att sedan fixa jobb och bostad.

Jag vet inte hur man fixar greencard, men jag gissar på att det är bra mycket lättare att få det om du ordnat med det andra innan.
Citera
2015-08-24, 22:15
  #3
Medlem
Septiennas avatar
Har rest i Kanada ett tag och jag tycker definitivt det är värt att besöka och också att bo i.

Kulturen skulle jag säga är en blandning mellan nordeuropeisk kollektivism och amerikansk individuell frihet. Kanadensare är generellt väldigt avslappnade och trevliga även om jag har märkt en del skillnad i kultur från öst till väst.

Om du vill ha enklare jobb inom typ restaurang och service och liknande är det inte speciellt svårt att få. Jag har bott på många vandrarhem här i Kanada och där jobbar ofta unga människor som började bo på vandrarhemmet, sen jobba för gratis boende som sen uppgraderas till att också få lön. Trösklarna för enkla jobb känns mycket mindre än i Sverige.

När det gäller regioner så är det såklart lättare i de större städerna. Toronto Montreal och Vancouver är väl vad jag skulle rekommendera. Whistler, skidorten strax norr om Vancouver hittar du lätt jobb Mycket turism äventyr restauranger klubbar etc.

Regionen Alberta är väldigt beroende av oljan och oljepriset har sjunkit vilket gör att många inhemska har förlorat jobbet så Calgary och Edmonton kan vara svårare även om det såklart är hyfsat stora städer så enkla jobb finns ju där med. Dessa städer är dock inte så roliga enligt mig. Calgary är dock en väldigt snygg och ren stad.

Om du åker till Montreal kan det vara bra att kunna franska då det är ungefär 50 50 engelska och franska. Kulturen I Quebec är också lite annorlunda än resten av Kanada. Man skulle kunna säga att det är en form av regional stolthet och identitet för att behålla det franska språket och kulturen kring det.

Newfoundland är väldigt fint och folk där är väldigt jordnära och genuina, många har Irländskt påbrå vilket hörs på dialekten, ibland går det inte att förstå vad de säger.

Toronto är en av världens mest mångkulturella städer och integrationen funkar relativt bra. Har spenderat det mesta av min tid här. Väldigt öppen tillåtande och avslappnad stil.

Om du gillar att röka gräs så är Kanada rätt land. Här är det fortfarande olagligt på många ställen men ingen bryr sig egentligen. I Vancouver kan du enkelt få ett s k medical card för att kunna köpa marijuana I alla dess former. Detta är väldigt coolt med Kanada. I Sverige har jag aldrig sett en 50årig kvinna röka gräs som om det vore det mest naturliga man kan göra. Här bryr sig ingen.

Det är egentligen det jag gillar mest med det här landet. Ingen bryr sig egentligen om vad du gör så länge du inte skadar någon annan. I Sverige är det viktigt att passa in och bry sig om vad som anses ok inte ok osv. Kanada är mycket mindre moraliskt styrt än Sverige.

Vet inte om det var lite virrigt. Fråga gärna om du har några fler funderingar.
Citera
2016-05-23, 05:10
  #4
Medlem
Xemnass avatar
God morgon på er

Jag älskar länderna Kanada, Australien och Nya Zeeland. Har läst mycket positivt om länderna och har även rest till två utav dem (Kanada och Australien) i detta fall var de städerna Vancouver, som ligger i Kanada, och Adelaide i Australien. Mycket vackra länder och städer har de.. människorna är hur trevliga som helst och skön dialekt har de också på engelska. Jag blev förälskad första gången jag reste dit och nu har de bara forsat runt i tankarna om en ev. flytt till något utav länderna.. lutar mest åt Kanada.

Jag talar flytande engelska, serbo-kroatiska, svenska och en gnutta franska. Jag skulle kunna ta någon kurs i franska innan jag flyttar för att de ska underlätta lite, men men... tips från er skulle hjälpa mycket.

Båda mina morbröder driver företag, alltså varsitt, i Vancouver. Jobb borde inte vara så svårt då, men hade gärna arbetat med något självmant i början för att sedan kunna utbilda mig till murare och hjälpa till i företaget. Det är i området BURNABY som de bor i. Är de någon som har erfarenhet eller möjligtvis bor där? Hade gärna uppskattat om någon berättade hur området är, osv.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2594285

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback